Omsider er de forlængede og forbedrede udgaver af Peter Jacksons “Ringenes herre”-film ude på Blu-ray, og der er utallige gode grunde til at investere i en af årets mest ventede udgivelser – ikke mindst kvaliteten af trilogiens blændende begyndelse, “Eventyret om ringen”, og sagaens næsten perfekte punktum, “Kongen vender tilbage”. Ganske vist medfølger intet nyt ekstramateriale, men her er timevis af exceptionelle dokumentarer, som man aldrig bliver træt af at gense. Jeg har dog aldrig været forgabt i seriens midterdel, “De to tårne”, og det er svært at ryste følelsen af, at filmene godt kunne have set en anelse bedre ud i HD. Derfor ender boksen ikke med at få topkarakter, men uanset om man er fan eller ej, er der absolut ingen vej uden om denne fantastiske udgivelse.
#71 Patriarch 13 år siden
Svarene på begge spørgsmål hænger sammen. Hvis Tolkiens udførelse er lige så plat og jovial, ja, så er det mangel på dømmekraft. Det hænger SLET ikke sammen med situations alvor, hvor vi krydsklipper (i filmen) til rædselslagene civile kvinder og børn. Udførelsen her er Jacksons ansvar - om Tolkien har den samme manglende dømmekraft skal jeg være lade usagt da jeg ikke har læst bogen.
Et andet eksempel som måske fungerer i bogen eller som gjorde det den gang før det blev en cliche, er når Éowyn besejre Witchking. Peter Jacksons udførelse er som en girlpower tegnefilm "I'm no man", eller hvad det nu er kun siger, mens kun smider hjælmen og hendes hår blafrer i vinden som var det en parodi på en shamporeklame. Jeg så den komme allerede da Witchking sagde "no man kan kill me". Super plat - også selvom det er med i bogen. Måske fungerer det i bogen, men Jacksons udførelse er dårlig smag (ligesom når han lader Legolas skøjtened af snablen på en Olifant - jøsses).
#72 elwood 13 år siden
Hehe der fik jeg lige et flashback til Nøddepatruljen med Dimpsey 8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#73 BN 13 år siden
Jeg har bogen og kan fortælle, at Tolkiens udførelse er ligeså jovial, måske endda MERE jovial og munter. I bogen har de generelt en utrolig masse tid til lange samtaler indimellem kamphandlinger og drab.
Det ER med i bogen. Jeg har i følgende korte uddrag derfra fremhævet de ord/replikker, der er medtaget i filmen, med fed skrift:
"Men jeg er ingen levende mand. Det er en kvinde du betragter. Jeg er Eowyn, Eomunds datter. Du står mellem mig og min herre og frænde. Vig bort, hvis du ikke er udødelig. Hvad enten du er levende eller en af mørkets udøde, vil jeg slå dig, hvis du rører ham."
.......... Men den hjelm, som havde gemt hendes hemmelighed, var faldet fra hende, og hendes lyse hår, der var blevet berøvet sine bånd, glimtede som blegt guld ud over hendes skuldre."
Og ellers kan jeg kun sige, at jeg synes, det er dig selv, der har en dårlig smag, hvis du ikke kan lide denne scene! hehe
Og jeg kan slet ikke følge dig i, at Peter Jacksons film (og måske også Tolkiens bog) skal lastes for en replik skrevet for over 50 år siden, bare fordi denne replik angiveligt senere er blevet en kliché, idet den kan minde om senere tiders actionfilms brug af beslægtede replikker. ... Hvad så med diverse forskellige elementer brugt første gang i store filmklassikere; elementer som senere er blevet genbrugt igen og igen? Bliver disse filmklassikere efter din mening dårligere af, at senere film har brugt samme eller næsten identiske elementer?
#74 BN 13 år siden
I det hele taget er jeg mere end tilfreds med Peter Jackson og hans medskribenters ændringer af og tilføjelser til historien. Der er mange ting i bogen (jeg har FOTR, TTT og ROTK i ét samlet bind) der virker tunge og svære at kæmpe sig igennem. Men i filmene er der ingenting der halter; her glider alt på skinner, let og ubesværet, ja, perfekt afbalanceret fra start til slut. En af de største nydelser og største oplevelser nogen film til dato har givet mig.
#75 Babo84 13 år siden
Og mon ikke de befinder sig i toppen af din top 200 :) du kan ligeså godt afsløre det nu :)
#76 BN 13 år siden
De ligger ihvertfald indenfor top 30. ... Men nu må vi se ... jeg er faktisk selv overrasket over, hvad en god gang selvransagelse og diverse overvejelser frem og tilbage har ført til med hensyn til forskellige films placeringer. Eksempel: Jeg har tidligere - under min profil her på filmz.dk - haft en liste over mine 30 største favoritter, og blandt disse var film som The Fugitive og Spider-Man 1, 2 og 3. Men disse ligger idag udenfor min Top 100.
Så man ved aldrig, Babo ... man ved aldrig. ;-)
Jeg tror ikke, at nogen af jer kan gætte min Top 10.
Apropos min topliste, så arbejder jeg i øvrigt på højtryk med den. Der kommer ikke blot en eller to, men en hel bunke film meget snart.
#77 Patriarch 13 år siden
Dårlig smag af både Tolkien og Jackson.
Nej, det er ikke klassikkerne jeg anfægter (i første omgang). Men derimod kopierne eller nyfortolkningen. Det er mangel på smag at bruge noget i filmen, som nu er blevet en cliché - en parodi nærmest.
Men, men - de film er mine favoritfilm alligevel - elsker dem (hvorfor jeg også regner med at de er på din top 10 - måske endda i den høje ende). Jeg synes bare ikke det ændrer ved at der er lavet noget tvivlsomme dispositioner og at der er scener der tyder på dårlig smag/dømmekraft. Vi ser det ikke rigtigt i Fellowship (den bedste efter min mening), men momentvis i de to andre. Dog slet ikke noget der ødelægger filmen.
#78 Babo84 13 år siden
Jeg har godt bemærket dine ændringer fra din profil og så din top 200. Sådan går det. Naturligt nok. Man ser også flere film.
#79 BN 13 år siden
Jeg er nu glad for, at Peter Jackson har bibeholdt de fleste ting fra bøgerne og i mange vigtige passager ikke har taget et misforstået hensyn til, hvad der siden er blevet sagt eller gjort i andre film.
Jamen, det er da hovedsagen. ;-)
Kan man andet? ;-D
Nej, min top 10 ser sådan her ud:
10) Transformers (Michael Bay, 2007)
9) Psycho (Gus van Sant, 1998)
8) The Fast and the Furious (Rob Cohen, 2001)
7) Saw 3D: The Final Chapter (Kevin Greutert, 2010)
6) Nyhavns glade gutter (Carl Ottosen, 1967)
5) Flådens friske fyre (Finn Henriksen, 1965)
4) Batman and Robin (Joel Schumacher, 1997)
3) The Longest Most Meaningless Movie in the World (Vincent Patouillard, 1970)
2) Idioterne (Lars von Trier, 1998)
1) Sleep (Andy Warhol, 1963)
#80 Babo84 13 år siden