Omsider er de forlængede og forbedrede udgaver af Peter Jacksons “Ringenes herre”-film ude på Blu-ray, og der er utallige gode grunde til at investere i en af årets mest ventede udgivelser – ikke mindst kvaliteten af trilogiens blændende begyndelse, “Eventyret om ringen”, og sagaens næsten perfekte punktum, “Kongen vender tilbage”. Ganske vist medfølger intet nyt ekstramateriale, men her er timevis af exceptionelle dokumentarer, som man aldrig bliver træt af at gense. Jeg har dog aldrig været forgabt i seriens midterdel, “De to tårne”, og det er svært at ryste følelsen af, at filmene godt kunne have set en anelse bedre ud i HD. Derfor ender boksen ikke med at få topkarakter, men uanset om man er fan eller ej, er der absolut ingen vej uden om denne fantastiske udgivelse.
#61 BN 13 år siden
Men i det her tilfælde er der kun tale om nogle replikker (de skiftes til at nævne hvor mange de har dræbt). Og replikker af en sådan korthed vil du da vel ikke påstå er svære at overføre fra bog til film?
(Som en modsætning hertil findes der i Tolkiens bog et hav af afsindigt lange, omstændelige replikker eller samtaler, samt ligeså lange sangtekster, som er blevet udeladt af filmatiseringen.)
#62 Kruse 13 år siden
Men du ved jo stadig ikke hvad det er som Patriarch ikke syntes fungere ved disse scener. Han nævner ikke om det er dialogen, skuespillet, CGI(som der er massere af i disse scener) eller hvad det er han mener der går galt. Flere af disse ting er visuelle fortolkninger, som ikke er med i bogen(hvor der istedet er handlingsbeskrivelser og karakterbeskrivelser osv.)
#63 BN 13 år siden
Jo, han gør. Han nævner "kill count", og "kill count" er ikke CGI, men dialog. Og eftersom han ikke nævner skuespillet (eller FORMEN), men simpelthen disse sceners INDHOLD (at de tæller deres dræbte, og at Legolas skøjter på et skjold), er jeg ikke i tvivl om, hvad han mener.
I øvrigt gør bogen næsten mere ud af "kill count" end filmen, idet Legolas i bogen spørger Aragorn, om denne ved hvor Gimli er henne, eftersom Legolas gerne vil fortælle Gimli, hvor stort et antal han nu er oppe på.
#64 Kruse 13 år siden
What, mener du det seriøst? Han skriver:
Når han skriver "Kill Count"-scenerne, så læser jeg det som en kort og nem måde at forklare hvilke scener han refererer til, nemlig de scener hvor de netop har denne konkurrence om at dræbe flest. Der er da intet i det Patriarch skriver, som indikerer at han kun refererer til dialog, da der trods alt er andet end dialog i disse scener(ellers ville skærmen jo være sort). Han nævner faktisk slet ikke hvad det er han ikke mener der fungerer i disse scener, men bare at det var mangel på dømmekraft af fra Peter Jacksons side.
#65 The Insider 13 år siden
#66 BN 13 år siden
"Kill count"-scenerne omtales kun som sådan fordi de TÆLLER dem, de dræber - ikke fordi de dræber dem. Det er replikkerne - og ikke drabene - han anker over.
Men nu vil jeg afvente Patriarchs svar på følgende:
Er denne "kill count" så også mangel på dømmekraft hos Tolkien? (For det er med i bogen.)
Kan du fortælle mig, hvorfor det fungerer i bogen, og hvorfor det passer til Gimli og Legolas' karakterer i bogen, men ikke i filmen?
#67 Lord Beef Jerky 13 år siden
#68 BN 13 år siden
Har han da mere end én dødsscene?
#69 Kruse 13 år siden
Hvis jeg siger at jeg synes godt om "bankrøveri-scenen" i "The Dark Knight", så ved du godt hvad jeg refererer til, men du ved ikke hvad det er ved scenerne som jeg synes godt om. Det står det intet om. Og på samme måde tror jeg at Patriarch vælger den nemmeste måde at refererer til de scener, sådan at vi er klar over hvilke scener han mener. Jeg ville selv kalde det for "Kill count"-scenerne, da folk dermed med det samme er klar over hvilke scener jeg mener.
#70 Lord Beef Jerky 13 år siden