Omsider er de forlængede og forbedrede udgaver af Peter Jacksons “Ringenes herre”-film ude på Blu-ray, og der er utallige gode grunde til at investere i en af årets mest ventede udgivelser – ikke mindst kvaliteten af trilogiens blændende begyndelse, “Eventyret om ringen”, og sagaens næsten perfekte punktum, “Kongen vender tilbage”. Ganske vist medfølger intet nyt ekstramateriale, men her er timevis af exceptionelle dokumentarer, som man aldrig bliver træt af at gense. Jeg har dog aldrig været forgabt i seriens midterdel, “De to tårne”, og det er svært at ryste følelsen af, at filmene godt kunne have set en anelse bedre ud i HD. Derfor ender boksen ikke med at få topkarakter, men uanset om man er fan eller ej, er der absolut ingen vej uden om denne fantastiske udgivelse.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 SpielbergFreak 12 år siden

"visuelle detaljer som skuespillernes rynker, skægstubbe og porer bliver en kende utydelige"

Hmmm er altså ikke meget for HD nogengange, det kan sagtens blive for rent og pænt og mister tit og ofte "film-looket". Jeg har ikke brug for at se skægstubbe og porer. Film er ikke meningen, at man skal se alt som det er i virkeligheden, det mister charmen og mystikken.
Gravatar

#2 Twister 12 år siden

En fantastisk udgivelse. Er ikke begyndt på alt ekstra-materialet endnu, men har dog fået set alle tre film. Jeg mener at blu-ray billed-kvalitetenFellowship of the ring og The Return of the King er helt perfekt og for mig er det klare 6/6. Jeg fandt dog også The Two Towers en smule svagere hvad angår billedkvalitet.

Hvis man kigger på selve filmene er alle tre i min bog storslået, men anden kapitel er også for mig det svageste:

- Fellowship of the Ring (10/10)
- The Two Towers (8/10)
- Return of the King (9/10)

jeg er ikke enig i at de sidste scener i Return of the king er ligegyldige. Tværtigmod synes jeg de giver en rigtig fin afslutning. Og det er da på ingen måder ligegyldigt at se at Sam bliver gift. Det er jo hans mål som han endelig når, hvilket jeg synes er ganske passende at se. men jaja, smag og behag :).
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#3 Kochie 12 år siden

Nu skriver du Saruman en hel del gange, hvor jeg er ret sikker på, du mener Sauron.

Eksempelvis er det Saurons sorte ryttere, der sendes afsted til Herredet for at finde ringen (og Frodo) - og Saruman er da død, når vi når til det sidste, episke slag i ROTK?
Gravatar

#4 The Insider 12 år siden

#1, du ville også hellere have, at man viste opskalerede dvd'er i biograferne? :-) Hvis biograferne gjorde deres arbejde ordentligt i 2001, 2002 og 2003, så deres 35-kopier nøjagtig lige så gode ud, som de gør her på Blu-ray.

#3, nej, jeg mener Saruman i alle tilfælde :-)
War. War never changes.
Gravatar

#5 Batsy 12 år siden

Er uenig med dig i det med slutningerne, synes det var rigtig godt afrundet af og selvom ikke det er den samme slutning som bogen er det jo lidt svært at gøre det eftersom de dræber ham i starten af 3'eren, og Peter Jackson kommer ind på hvorfor de valgte ikke at lave det kapitel i bonus matrialet og forstår ham fuldt ud, jeg har ikke brug for en mere episk kamp, jeg havde brug for en langsom og rørende slutning, men det jo bare smag og behag som Twister siger og menninger self :), men ellers god andmeldse vil dog give den 6 ud af 6 elsker de film
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#6 MMB 12 år siden

#3

Enig med #3. Du nævner Saruman alt for meget i forhold til Sauron, hvis det altså, som du selv siger, er meningen.
Gravatar

#7 The Insider 12 år siden

Well, personligt føler jeg mere, at Sauron trækker i trådene i baggrunden, og at han nærmere har en "psykisk" tilstedeværelse end en fysisk - sådan lidt ligesom selve ringen. Selvfølgelig er han en markant figur i både bøgerne og filmene, og naturligvis har han også en markant indvirkning på begivenhedernes gang, men jeg føler nærmere, at Saruman er fjendens ansigt (i modsætning til bare "øjet" :-)) og tilmed også de onde kræfters hærfører og beslutningstager. Derfor fremhæver jeg mere ham :-)

Og så må jeg hellere allerede melde mig ud af en eventuel dyst om omhyggeligt behandlede LOTR-opsummeringer og karakter-definitioner med alle jer andre kære LOTR-fans, for sådan en dyst vil jeg stensikkert tabe :-)
War. War never changes.
Gravatar

#8 myshkin 12 år siden

Og dog. For der er jo den der slutning...


En slutning der, mig bekendt, stort set følger bogens epilog. Ikke desto mindre fremstod den desværre, som du også nævner, ikke helt vellykket. Er enig med dig hvad angår Two Towers. Den første er dog den bedste!

5 stjerner for Ringenes Herre triologi er stadigvæk en stærk karakter.
"also it's a movie don't be a cunt."
- internet anonymous
Gravatar

#9 Bruce 12 år siden

Fin gennemgang Johan :)

Mht. udgivelserne, så er den nye farvetone ganske fin i Fellowship og faktisk vil jeg mene, at remasteringen af netop denne film til denne BD udgave har givet den et mulehår bedre transfer end efterfølgerne.

Rigtig god lyd og med noget mere punch end DVD'erne, men må sgu nok indrømme, at jeg burde have hørt mere efter, i de mere subtile sekvenser.

Film:

FOTR: 9/10 (er rykket en karakter ned)
TT: 7.5/10
ROTK: 8/10

Video:

FOTR: 8.5/10
TT: 8/10
ROTK: 8/10

Audio:

Sgu nok et sted mellem 9-10/10
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#10 Batsy 12 år siden

9, hvorfor er den første rakket ned, 8-P
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Skriv ny kommentar: