Fantastisk. Dette er en af de udgivelser, hvor det hele går op i en højere enhed. Filmen i sig selv er et mesterværk, billede og lyd er fantastisk og ekstramaterialet er i topklasse, både hvad angår kvantitet og kvalitet. Topkarakter over hele linien.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#171 Zabriskie 16 år siden

Jeg er 100% enig med Bruce at den uovervindelige grønne hær var the easy way out i ROTK og på alle måder punkterede et velopbygget klimaks.

Det holder simpelthen ikke at hive en uovervindelig spøgelseshær ind i den absolut sidste fase af en 9 timers fortælling, og lade selvsamme hær afgøre det største slag i LOTR, for derefter så blot at lade den forsvinde igen. At deres ankommen til slaget også giver filmen et skær af comic relief, ikke mindst med Gimli og Legolases evigt irriterende one-liners til hinanden om hvor mange de nedlægger.

At det så lige præcis ikkestemmer overens med Tolkiens forlæg, giver blot i endnu højere grad en følelse af at der har været tale om en nem løsning på et meget presset projekt.
I bøgerne vælger Aragorn nemlig som tidligere nævnt at frigive spøgelseshæren før de ankommer til havnen. Aragorn benytter udelukkende spøgelseshæren til at skræmme de pirater væk som skulle ankomme til slaget på fjendens side.
Det havde et vigtigt formål i bogen - at eftertrykkeligt etablere Aragorn som aftager til tronen i Minas Tirith - og det beskrev endnu engang Aragorn som det ædle menneske han er, ved at holde sit ord.

Jeg tvivler på at Tolkien nogensinde ville have ladet spøgelseshæren afgøre det største slag i trilogien. Det virkede nærmere på mig som om han gjorde det til en pointe at Aragorn netop vælger ikke at gøre det, og at det derfor kun er mennesker af kød og blod der nedkæmper den sorte hær.

Peter Jackson begik for mig en kæmpe brøler for mig med dette forløb, og det ødelagde rent faktisk ROTK for mig (sammen med en række andre ting).
Le temps détruit tout
Gravatar

#172 filmz-Bruce 16 år siden

#171 Jeg vidste ikke det med Tolkiens forlæg, men det er isåfald et klart minus, at man ikke lige har brugt ressourcerne på at afslutte slaget korrekt og så måske lige har trukket 5-10 minutter af slutningen i stedet.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#173 The Insider 16 år siden

Jeg kan også kun erklære mig enig i bruces mening om den grønne, udødelige hærs opførsel i ROTK. Jeg ville sateme også have været bitter, hvis jeg havde været soldat under det sidste slag og set utallige af mine venner blive slagtet, for dernæst tvunget at erkende, at de alle sammen kunne have overlevet, hvis man bare havde gemt sig i en bunker få minutter og ventet på, at en udødelig superhær pludselig ville dukke op og afgøre det hele på få sekunder.
War. War never changes.
Gravatar

#174 filt 16 år siden

#172, se #158. ;)
"Let the universe howl in despair, for I have returned..." - Lord Darkseid
Gravatar

#175 filmz-DocDoom 16 år siden

#173: Jeg tænkte - uden yderligere sammenligning - det samme, da jeg så "Next" med Nicholas Cage. Scenen i fabriksbygningen, hvor han via sin evne eliminerer de fleste badies, men lige sætter resten af good guy-teamet til at sweape en enkelt etage. I den forbindelse bliver et crew-medlem dræbt. Det var meget unødvendigt, da et ekstra område ikke ville have betydet noget for Cages figur.

Man kan dog muligvis forsvare Jacksons udlægning lidt med, at soldaterne ikke er døde forgæves, idet de har forsinket storløbet på byen og derved måske har reddet kvinder og børn fra at blive slagtet.

I øvrigt kan jeg forestille mig, at Jackson har tænkt, at det ville virke mærkeligt, hvis publikum skulle sige farvel til den grønne armé efter indtagelsen af corsair-flåden, når der nu var bygget så meget op til hærens intruduktion og overtalelse. I så fald skulle man enten have udeladt den grønne hær helt, eller man skulle have ladet intagelsen af skibene være en større affære. Sidstnævnte ville dog gøre "det samlede slag" meget langt; det varer i forvejen 1 time. Man ville heller ikke som alternativ have kunnet tone deres introdution ned, for så ville de komme til at udgøre et så lille element, at de blot ville virke som en ligegyldig og forvirrende tankestreg.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#176 filmz-DocDoom 16 år siden

Tilføjelse:

Det ødelægger dog ikke en fejende flot film for mig. Langt værre står det til med TTT:

Klovne-Gilmi, der er "naturlig sprinter" osv.
Vargeangrebet, der er en Jackson-opfinddelse og en dårligt lavet en af slagsen.
Forheksede Theoden, som viser sig at være under 60 år.
Gravatar

#177 BN 16 år siden

#171-176:

Jeg synes så til gengæld, at alle de pågældende ting fungerer perfekt, ja, at det i enhver henseende er genialt strikket sammen.

Hvor dejligt at kunne læne sig tilbage i stuesofaen og nyde de mesterværker, som de LOTR-trilogien er (i extended edition-udgaverne) uden at små smagsrelaterede irritationsmomenter på noget tidspunkt forstyrrer oplevelsen. ... æv bæv!! :-D
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#178 BN 16 år siden

#171 - lolmanden:

Gimli og Legolases evigt irriterende one-liners til hinanden om hvor mange de nedlægger.

Dette er ikke Peter Jackson's opfindelse, men derimod Tolkien's. Tolkien lader Gimli og Legola konkurrere om dette under slaget om Helms kløft, og Peter Jackson lader dem som en naturlig konsekvens heraf også konkurrere under sidste fase af slaget om Minas Tirith.

Det holder simpelthen ikke at hive en uovervindelig spøgelseshær ind i den absolut sidste fase af en 9 timers fortælling, og lade selvsamme hær afgøre det største slag i LOTR, for derefter så blot at lade den forsvinde igen. ...... At det så lige præcis ikke stemmer overens med Tolkiens forlæg, giver blot i endnu højere grad en følelse af at der har været tale om en nem løsning på et meget presset projekt.

Forfattelsen af manuskriptet var ikke på nogensomhelst måde "et meget presset projekt", og det var skam færdigt før optagelserne til trilogien blev påbegyndt i 1999. Og skulle der komme ændringer til manuskriptet vedrørende slaget om Minas Tirith, så havde Jackson, Boyenz og Walsch 3 år til at tilføje disse, eftersom 'Return of the King' først skulle have premiere i december 2003.

I bøgerne vælger Aragorn nemlig som tidligere nævnt at frigive spøgelseshæren før de ankommer til havnen. Aragorn benytter udelukkende spøgelseshæren til at skræmme de pirater væk som skulle ankomme til slaget på fjendens side.
Det havde et vigtigt formål i bogen - at eftertrykkeligt etablere Aragorn som aftager til tronen i Minas Tirith - og det beskrev endnu engang Aragorn som det ædle menneske han er, ved at holde sit ord.

Filmen etablerer jo også Aragorn som arvtager til tronen, og det virker 100 gange bedre, at han først må præsentere sig for de udøde på en ærefrygtindgydende måde, og de ikke bare straks følger ham, sådan som de gør i bogen. ... Desuden holder han også på ædel vis ord i filmen, idet han frigiver de udøde efter sejren ved Minas Tirith, selvom de kunne have gjort nytte ude ved Den Sorte Port. Situationen er med andre ord principielt den samme i filmen som i bogen: Aragorn frigiver de udøde, fremfor at tvinge dem til at udkæmpe endnu et slag, hvilket medfører at de udøde er ikke med i det afgørende slag ved Den Sorte port.

Jeg tvivler på at Tolkien nogensinde ville have ladet spøgelseshæren afgøre det største slag i trilogien.

Nu begik Tolkien jo en del dramaturgiske fejl, såsom at lade Frodo og hans følgesvende, der havde travlt med at nå frem til den kro hvor de skulle møde Gandalf, tage på langvarigt hyggevisit hos Tom Bombadil! Og det virker også temmelig kikset, når det i bøgerne er Merry der hører kong Théoden's sidste ord og græder over dennes død. Merry og Théoden har slet ikke kendt hinanden ret længe, og derfor er det vildt urealistisk at de skulle have nået at etablere et tæt forhold. Dermod har Eowyn har stået sin onkel nær gennem et helt liv, hvilket gør det mere logisk at det er HENDE der er ved hans dødsleje og græder over ham.

Desuden er der i bøgerne lange, højtidelige samtaler mellem hovedpersonerne midt under slaget om Minas Tirith! Tolkien var ikke ligefrem verdensmester i at skildre et slag på en spændende og detaljeret måde.

Peter Jackson og co. har tilpasset bøgerne til filmmediet på den helt perfekte måde.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#179 filmz-Le Samouraï 16 år siden

Nu begik Tolkien jo en del dramaturgiske fejl

"Fejl" i forhold til hvad?
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#180 filmz-DocDoom 16 år siden

#179: Jeg tror bl.a. at bn tænker på, at opholdet hos Bombadil ikke rigtig driver den primære historie frem ad men måske tværtimod sætter den lidt på hold - rent objektivt set. Og som bn også nævner, så er lange dialoger helt traditionelt anskuet ikke velsete i nogen former for romaner.

Skriv ny kommentar: