Fantastisk. Dette er en af de udgivelser, hvor det hele går op i en højere enhed. Filmen i sig selv er et mesterværk, billede og lyd er fantastisk og ekstramaterialet er i topklasse, både hvad angår kvantitet og kvalitet. Topkarakter over hele linien.
#181 filmz-Bruce 16 år siden
Den primære historie om vore liv drives heller ikke altid fremad, men der sker uforudsete hændelser, hvilket Tolkien måske havde planlagt for sine væsener, så deres rejse ikke kun blev en punkt A til punkt B af slagsen.
Bottomline, så mener jeg da godt man kan snakke om dramaturgiske fejl udfra et på forhånd opsat regelsæt angående det at skrive litteratur. Jeg er blot ikke tilhænger af sådanne regelsæt, især ikke fordi man altid roser og priser kunstnere for at bryde med konventioner, når det altså passer deres kritikere.
#182 filmz-Le Samouraï 16 år siden
Personligt synes jeg, at den slags formdyrkelse er misforstået, fordi den tager en rigid, analytisk model og med vold og magt forsøger at tvinge den nedover et værk i stedet for, som det burde være, at udlede modellen *af* værket.
Der kan jo være mange andre grunde til at have en scene med end netop den fremdriftsmæssige (og jeg tænker ikke på kvaliteten af det skrevne, som naturligvis sagtens kan halte).
#183 filmz-DocDoom 16 år siden
Nu burde jeg nok lade bn tale selv, men jeg synes da ikke, at man entydigt kan uddrage af hans ord, at han synes at Tolkiens værk decideret er noget skidt på grund af de nænvte afvigelser fra gængs formidlingsteknik. Jeg læser det mere således, at nogle af de elementer Tolkien har med, ville gøre sig mindre godt ved en direkte overførsel til filmmediet, hvorfor en del af PJ's ændringer i den anledning er velkomne.
#182: Dramaturgisk ctr. kompositorisk: Det har du sikkert ret i.
#184 BN 16 år siden
Lige præcist!
#182 - Le Samouraï:
"I lineær dramaturgi er der typisk fokus på at skabe en sammenhængende historie, på plotlogik, karakterudvikling og vendepunkter." (MIN fremhævning)
Kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/Dramaturgi
På den baggrund vil jeg karakterisere hobbitternes langvarige, afslappede og hyggelige ophold hos Tom Bombadil som en dramaturgisk fejl, hvor sammenhængen i historien og plotlogikken halter alvorligt. For med tanke på hvor meget det hastede med at komme afsted, ja, med tanke på at hele verdens skæbne stod på spil, hvordan kan de da have så god tid til at sidde i Tom Bobadils hus og ikke alene spise og drikke, men også synge muntre sange og overnatte der ikke blot én nat, men to nætter, idet de på andendagen lytter til en masse lange historier, som Tom Bombadil fortæller dem??? ... Anden dag går faktisk udelukkende med at at de får fortalt historier og ender med endnu en gang aftensmad og munter sang og latter, og dertil kommer at de bare plaprer ud til ham om Bilbo, Ringen og De Sorte Ryttere (alias Ringånderne). Derpå tager de afsked med ham de følgende morgen, efter anden overnatning, men møder ham igen senere, idet han dukker op som en anden god fe og yder dem hjælp, samt følges med dem et stykke videre på vejen.
Efter endt læsning af hele 2 kapitler omhandlende mødet med Tom Bombadil, er det lige før man tænker: 'Øh, hvad var det nu for en mission de var ude på?'
#185 BN 16 år siden
Hvorfor udgive en bog, hvis man ikke gør noget for at den skal være "læsevenlig" eller for at den skal kunne "fastholde opmærksomheden" hos læseren? ;-)
Hvis læsernes opmærksomhed ikke fastholdes, eller hvis bogen ikke er læsevenlig, kan forfatteren jo ligeså godt beholde bogen for sig selv.
Ud fra denne forudsætning - "uforudsete hændelser" - burde du jo så heller ikke selv anke over, at et stort slag afsluttes på en anderledes måde end du havde håbet. ;-) ... I det virkelige liv er der heller ikke altid spænding lige til det sidste i et slag, men udfaldet kan måske ses længe på forhånd, eller slaget ender måske brat på grund af et voldsomt, totalt overrumplende udfald fra den ene part. Sidste del af et slag kan være ét eneste langt triumftog for den stærkeste part. ... Man kan også føre det over på en fodboldkamp eller et folketingsvalg, hvor spændingen afløses af total triumf i den sidste lange slutspurt.
#186 filmz-Kadann 16 år siden
Mon ikke man hurtigt kan blive enig om at Tolkien har gjort et eller andet rigtigt i forhold til læsevenligheden, i lyset af de salgstal hans bøger kan fremvise?
#187 filmz-DocDoom 16 år siden
Nu er jeg selv vild med bøgerne - ligesom så mange andre (som du er inde på) - men jeg kan da godtr følge en del af kritikpunkterne og er enig i, at visse ændringer kunne have gjort bogen/bøgerne endnu bedre.
#188 filmz-Kadann 16 år siden
Jeg skrev "et eller andet", ikke "alt". :)
#189 filmz-DocDoom 16 år siden
#190 filmz-DocDoom 16 år siden