“RoboCop” lider ikke af metaltræthed eller trænger til smørelse. Der er intet mekanisk over José Padilhas forrygende nytænkning af den gamle 80’er-klassiker. Alt spiller. Og balancen imellem filosofisk og psykologisk dybde, spidende samfundskritik og hårdtslående action er fuldendt. Takket være dette nye take på menneske og maskine bliver Murphy nemmere at identificere sig med, end han var i originalen. Når han så tilmed er bakket op af afrundede karakterer på begge sider af den gode morale, er det lige før, at “RoboCop” anno 2014 overgår sit eget forlæg.

Se også: Filmz TV: “RoboCop”-interview med Jackie Hearle Haley

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 stav 10 år siden

RoboCop (2014): 4,5/6
+1: Det er ROBOCOP!!1
+1: Michael Keaton
+1: Samuel L. Jackson (FOX News burde klart hyre ham)
+1: Gary Oldman
+1: Interessante (og nye ift. orginalen) filosofiske/etiske aspekter om mand vs. maskine
vs. fri vilje

+1: Jihad mod ED-209
+1:
Den første adskillelse af dragten
var næsten lige så noieren som conditioning-scenen i A Clockwork Orange
+1: Gode action-scener, der ikke drukner i cgi/shaky cam og lignende vederstyggeligheder
-1: Komplet ligegyldig main villain (ikke Keaton, ham jeg ikke engang kan huske navnet på)
-1: Referencerne til de legendariske RoboCop-replikker er for sølle og mangelfulde
-1:
Red assets armbånd

-1: Meget tynd slutning
+0,5: I Fought The Law

Alt i alt et hæderligt remake med både stærke og svage sider, jeg lå egentlig på 5/6 eller 7/10 indtil slutningen, som jeg ikke mindes at have set tyndere siden The Bourne Legacy.

RoboCop (1987): 10/10
+: Alt
-: Intet

Der er ikke så meget andet at sige, end at det måske er DEN bedste action-film fra 80'erne.
Gravatar

#12 Driver 10 år siden

Fedt at læse i anmeldelsen, at ikke blot RoboCop er tilbage, men også ED. :D
Har dog alligevel mine bange anelser over, at filmen er rated PG-13.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#13 Batsy 10 år siden

KasperBS (6) skrev:
Denne anmeldelse skal man vist tages med et gran salt. Samme anmelder er kendt for at give dårlige film høje karakterer. Han gav bl.a. GI JOE 2 en overdreven høj karakter. Og det var da virkelig en elendig film.

Venter på de mere modne anmeldelser fra politiken og jyllandsposten.


Er dit BS et kort ord for Bullshit? For Johan er vidst ikke ham der gav G.I joe 2 5 stjerner men Tarentier. Modne andmeldser fra politiken og Jyllandsposten, give me a break. De er lige så værdige som Johans andmeldser...

Vil ikke virke grov, men gør jeg nok aligevel men synes det lidt en bemærkning der ikke holder vand.

Johan giver ikke umiddelbart 5 stjerner ud, hans andmeldser var skrevet fornuftigt og hans argumenter var holdbare.
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#14 The Insider 10 år siden

#13, tusind tak for de søde ord, Erlingur! Men det er Tarantrier (Andreas), som har anmeldt "RoboCop" og altså også "G.I. Joe 2", men du har nok gået ud fra, det var mig, da vi har talt lidt om den. Men hvorom alting er - jeg er umiddelbart enig i Andreas' karakter :-)
War. War never changes.
Gravatar

#15 Batsy 10 år siden

The Insider (14) skrev:
#13, tusind tak for de søde ord, Erlingur! Men det er Tarantrier (Andreas), som har anmeldt "RoboCop" og altså også "G.I. Joe 2", men du har nok gået ud fra, det var mig, da vi har talt lidt om den. Men hvorom alting er - jeg er umiddelbart enig i Andreas' karakter :-)


I feel like a fool right now hahahaha..... Men tror bare jeg er træt efter alt den SRO skrivning og at jeg skrev med dig igår og du sagde jo noget om filmen. Så troede naturligvis du stod for andmeldsen, men hey du gav jo også battleship 5 stjerner! PUHA JOHAN, PUHA!

Kunne godt lide den, den var underholdene og nydelig at se på. Action der batter og når AC/DC musik er med i film så er det altid et plus yay.
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#16 Ispep 10 år siden

Utrolig middelmådig, poleret og samlebåndsproduktion, som ligeså godt kunne have været instrueret af McG eller Brett Ratner. Filmen har ingen personlighed. De filosofiske/etiske aspekter synes jeg blev udpenslet lige rigeligt ligesom den del af filmen, hvor Robo skal "trænes op" - fandt jeg unødvendig. Murphys kone/barn har efter min opfattelse fået for meget spilletid. Keaton er tæt på at være horribel og Oldman virker livløs. Kinnaman er overraskende god som Murphy/Robocop og dragten (den grå) ser faktisk fed ud. Actionscenerne er desværre tamme og kedelige. Værst er dog den polerede tilgang til en i forvejen grundlagt R-Rated serie. PG-13 yder slet ikke retfærdighed til universet og må siges at være en hæmsko for filmens sterile actionmomenter. ØV!! Momentvis underholdende, men der er sgu ikke meget at hente her.

3/6
Gravatar

#17 Batsy 10 år siden

Ispep (16) skrev:
Utrolig middelmådig, poleret og samlebåndsproduktion, som ligeså godt kunne have været instrueret af McG eller Brett Ratner. Filmen har ingen personlighed. De filosofiske/etiske aspekter synes jeg blev udpenslet lige rigeligt ligesom den del af filmen, hvor Robo skal "trænes op" - fandt jeg unødvendig. Murphys kone/barn har efter min opfattelse fået for meget spilletid. Keaton er tæt på at være horribel og Oldman virker livløs. Kinnaman er overraskende god som Murphy/Robocop og dragten (den grå) ser faktisk fed ud. Actionscenerne er desværre tamme og kedelige. Værst er dog den polerede tilgang til en i forvejen grundlagt R-Rated serie. PG-13 yder slet ikke retfærdighed til universet og må siges at være en hæmsko for filmens sterile actionmomenter. ØV!! Momentvis underholdende, men der er sgu ikke meget at hente her.

3/6


Er du ikke sikker på du skal give den 1/6, eftersom jeg kun kan spotte en eller 2 positive ting? :p
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#18 Driver 10 år siden

Ispep (16) skrev:
Filmen har ingen personlighed. De filosofiske/etiske aspekter synes jeg blev udpenslet lige rigeligt ligesom den del af filmen, hvor Robo skal "trænes op" - fandt jeg unødvendig. Murphys kone/barn har efter min opfattelse fået for meget spilletid. Keaton er tæt på at være horribel og Oldman virker livløs. Kinnaman er overraskende god som Murphy/Robocop og dragten (den grå) ser faktisk fed ud. Actionscenerne er desværre tamme og kedelige. Værst er dog den polerede tilgang til en i forvejen grundlagt R-Rated serie. PG-13 yder slet ikke retfærdighed til universet og må siges at være en hæmsko for filmens sterile actionmomenter. ØV!! Momentvis underholdende, men der er sgu ikke meget at hente her.

3/6

Vidste at du ville slagte den på dens PG-13. Når det så er sagt, så lyder det sgu da fedt, at de filosofiske og etiske overvejelser og problemstillinger, bliver bearbejdet og at der er fokus på Murphys efterladte. Derudover har jeg kun hørt lovros omkring Keaton, Oldman og ikke mindst Jackson i de anmeldelser, jeg har nærstuderet. Det lyder til, at filmen er karakterdreven, hvis Murphys kone og barn får meget scenetid og det sidder jeg og håber på, frem for meningsløs action. Ses det skal den. Nu er mine forventninger faktisk blevet skudt i vejret. Og så må jeg indrømme, at selvom det undrer mig, at RoboCop er blevet så adræt og meget mere menneskelig i sine bevægelser, så ser han okay blæret ud i sort.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#19 Ispep 10 år siden

#17

1/6 er jo makværk, hvilket jeg sjældent giver. Den er til gengæld, indrømmet, tættere på 2/6 end 4/6. Jeg var dog mildt underholdt, men der er MANGE problemer med filmen, desværre. Se eller gense originalen ;)
Gravatar

#20 Ispep 10 år siden

#18

Jeg var på intet tidspunkt for dens "leflen for publikum" rating. Det ses tydeligt i flere sekvenser, hvor skidt PG13 fungerer i en film som Robocop. Hvis man kan more sig over sterilitet, så værsgo!! ;)

De etniske/filosofiske aspekter var for klodsede til min smag. Respekt for forsøget, men når man er nødsaget til at skære så meget ud i pap, opfinde en karakter til det (Jackson er ufattelig påtrængende (og står for den mest bovlamme slutreplik set længe) så falder dette til jorden hos mig.

Men ja, "glæd" dig til mere screentime til Murphys efterladte. De drænede filmen for tempoet i den grad, at jeg kedede mig i flere perioder. Så vigtig og spændende var deres medvirken desværre ikke.

Skriv ny kommentar: