“RoboCop” lider ikke af metaltræthed eller trænger til smørelse. Der er intet mekanisk over José Padilhas forrygende nytænkning af den gamle 80’er-klassiker. Alt spiller. Og balancen imellem filosofisk og psykologisk dybde, spidende samfundskritik og hårdtslående action er fuldendt. Takket være dette nye take på menneske og maskine bliver Murphy nemmere at identificere sig med, end han var i originalen. Når han så tilmed er bakket op af afrundede karakterer på begge sider af den gode morale, er det lige før, at “RoboCop” anno 2014 overgår sit eget forlæg.

Se også: Filmz TV: “RoboCop”-interview med Jackie Hearle Haley

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Twister 10 år siden

Jeg fandt filmen udmærket, men en væsentligt anderledes fortolkning af historien, end den oprindelige RoboCop bød på. Der er (ikke overraskende, baseret på filmens PG-13 rating) skruet ned for den ultra-voldelige samfundssatire som gjorde den oprindelige RoboCop til en ægte ´cult-classic', og istedet er der blevet skruet op for dramaet vedr. Alex Murphys familie-relationer og håndteringen af hans nye tilværelse.

Omend, den oprindelige fortolkning af historien var langt mere skelsættende og interessant fungerer den nye tilgang dog udmærket, uden på noget tidspunkt at tangere til det fremragende. Skuespillet er generelt godt, de to største plusser værende Michael Keaton og Samuel L. Jackson. Keaton tilføjer et hint af ultra-køligt mani under hans ellers typiske forretningsmand-facade, mens Jackson underholder som satirisk kommentar på det subjektive nyhedsmedie. Resten af castet gør det ok, uden dog at levere noget ekstraordinært. Men jeg fandt ingen grund til irritation over det generelle skuespil.

Action-scenerne er vellavet og underholdende, og når remaken nu endelig skulle laves, fandt jeg det passende, at denne version fokuserer mere på familie-aspektet som de oprindelige film tilsidesatte.

Der er på ingen måde tale om noget stort værk, men for hvad den er kunne det være gået meget værre og filmen kører sikkert historien i land som glimrende underholdning.

Der er ikke nær så interessant og fascinerende som den oprindelige RoboCop, men et fint valg ,hvis man trænger til en lille omgang solid action-underholdning.

4/6
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#22 The Insider 10 år siden

Originalens manuskriptforfatter, Edward Neumeier, er også positiv (fra "Starship Troopers"-Facebook-siden):

"The movie this week is ROBOCOP directed by Jose Padilha. Like many of you, I had my doubts about this remake until recently when I had a chance to see it. The actors are good, the action is good, and it's a movie with something on its mind thanks to Jose Padilha, a talented, snake-eating, Brazillian sonovagun who loves Paul Verhoeven's original movie and killed to get it right for a whole new generation"
War. War never changes.
Gravatar

#23 Ispep 10 år siden

Hvad mon han fik, under bordet, for den udtalelse? ;)
Gravatar

#24 The Insider 10 år siden

Et signeret eksemplar af "Battleship"? Det er det eneste, der kan få alle til at gøre hvad som helst!
War. War never changes.
Gravatar

#25 Gasivodo 10 år siden

Hvornår kommer prequel'en til Battleship?

Ved kun at den MÅ hedde "Cruiser" (måske med et Missile foran)
"..are there any women here today?.."

'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(
Gravatar

#26 The Insider 10 år siden

Ved det ikke, men agter at pitche den til samtlige instruktører, jeg møder fremover, of course.
War. War never changes.
Gravatar

#27 Gasivodo 10 år siden

..og hva' dogme udgaven: "Jollen"? edit: "Dinghy"

eller "carrier" nu med flyvende maskiner (Nå nej vent "Avengers";-(

OnTop:
Så fik jeg set endnu et remake; baseret på noget oprindeligt fra min højtelskede "Showgirls" instruktør;-D

Konklusion(2D udgave): Mnjah, OK!

..kan stadig huske handlingen* selv nu her - hjemme igen. Noget jeg ikke magtede efter Total Recall(2012).

Det er glimrende håndværk - underholdende, men samtidig så smukt og glat,PG-poleret, at intet er brændt fast i min gamle, og efterhånden Hardcore nethinde.

*Men kan så også ('87) nærmest udenad, så...
"..are there any women here today?.."

'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(
Gravatar

#28 Kviesgaard 10 år siden

Efter at have set denne remake af Robocop, må jeg tilstå, at jeg har svært ved, at genkende anmelderens høje karakter af filmen. Kan selvfølgelig være, at det er mig selv, der har brug for en software opdatering, men må nu tilstå, at jeg fandt filmen rakte til en middelkarakter.

Der var ikke rigtig noget, der sådan for alvor gjorde indtryk. Derudover fandt jeg slutopgøret med OmniConsumerProducts ( AltFortærendeProdukter? ) langt bedre i origenalen.

Der hvor chefen, der har indført sikkerhedsanordningen i Robocop, oplever sikkerhedens totale svigt, da han får fyresedlen.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#29 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Kviesgaard (28) skrev:
Der hvor chefen, der har indført sikkerhedsanordningen i Robocop, oplever sikkerhedens totale svigt, da han får fyresedlen.


Den svigter jo netop ikke :-)
Doctor Last Warning
Gravatar

#30 Roxtaf 10 år siden

Nu er den jo så meget frisk i min hukommelse, og jeg har kun set den en gang indtil videre. Men jeg kan dårligt komme i tanke om noget franchise der har fået et så fedt og gennemført remake som RoboCop.
Hvis der kommer flere vil jeg vente med spænding, for den her var satme vild, og lige i skrivende stund har jeg svært ved at forestille mig at kunne finde samme gamle nydelse ved at se den gamle igen.
Selv det obligatoriske og ofte søgte og cheeasie quotes der altdi føres med frem i et remake sad lige i skabet. Og det gamle RoboCop Theme da der stod ROBOCOP i starten sad som det skulle og skal ikke udelades i eventuelle efterfølgere.
Fuck hvor den holdt !

Skriv ny kommentar: