“Rosens Navn” er en fantastisk film. Lydsiden og billedsiden er acceptable når man tager filmens alder i betragtning, og ekstramaterialet er ganske udmærket. Et sikkert køb.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Yoda 19 år siden

#20

Jeg bliver nu ikke sur. Jeg forstår bare ikke idéen med at poste, når det så tydeligt ikke har ens interesse.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#22 El Capitan 19 år siden

Det var bare for at drille lidt.. ikke for at irritere nogen.. Jeg poster hvor jeg vil...
Gravatar

#23 Yoda 19 år siden

#22

Selvfølgelig gør du da det, poster hvor du vil.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#24 Spanner 19 år siden

Folk som Myrsil er den betændte hæmoride i alle internet foras kollektive røvhul.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#25 El Capitan 19 år siden

Men tale ordentligt til andre kan jeg da....
Gravatar

#26 Yoda 19 år siden

#25

Ok! Det er også en fin kvalitet at være i besiddelse af.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#27 filmz-Mustafa-2 17 år siden

Hej.. Yoda. Jeg går på HF og vi har set Rosens Navn film i klassen og jeg skal besvare på nogle spørgsmåle. Men min dansk sprog er ikke så meget bredt,håber at du kan hjælpe mig med nogle er disse sp.
1.Hvad er filmens hovedtemaer og hvad kan den sige os i dag?
2.Hvilken betydning har bøgerne og den viden de kan give munkene?
3.Hvad tror du titlrn " Rosens navn" betyder?
4.hvad formålet i filmen med attilkalde en inkvisitor?
5.hvorfor skal de tre personer straffes og brændes?
6. hvilken betydning har forholdet mellem Adso og den fattige pige? hvad skal det fortller os?
7. beskriv klosteretoog filmatiseringen af miljøet-hvad er karakteristisk?
8. hvad vil det sige at være en "kætter"?
Min E-mail adresse er: [email protected]. på forhånden tak
Gravatar

#28 Yoda 17 år siden

#27

Dine spørgsmål kan ikke besvares enkelt og samtidigt være fyldestgørende, så du må selv arbejde lidt videre og måske låne nogle bøger. Umberto Eco skrev bl.a. en lille pamflet "Efterskrift til Rosens Navn" på 80 sider, der foklarer en del.

1)Hovedtemaerne er religion/fanatisme og viden/indsigt (viden kan være farlig). Filmen (som romanen) viser os, hvor vigtigt det er at være åbne overfor forskelligheden og diversiteten i vore samfund. Hvis man ikke er det, og forsøger at lægge bånd på viden, udarter det sig til fanatisme. Man kan skære ind til benet og kalde det behovet for ytringsfrihed, hvis man vil.

2)Bøgerne repræsenterer netop viden, og for munkene var bøgerne en vigtig adspredelse i deres ellers ret fastlagte hverdag. Læs Ecos bog "Middelalderens æstetik". I denne forklares relationen mellem munke og lærdom/bøger.

3)Middelalderens lærde (bl.a. munkene) definerede "viden" som "rose", hvilket vil sige, at titlen på Ecos roman er et sindigt udvalgt dække for det, romanen og filmen handler om, nemlig jagten på Aristoteles' manuskript om komedien. For William er viden også kærlighed, hvilket igen giver det mening at lade det skjulte manuskript være rosen. (læs bla #19 i denne tråd)

4) Inkvisitionens fomål var at rense ud blandt de ikke troende, og i starten af 1300-tallet var der voldsomme konflikter indenfor den katolske kirke, der forsøgte at beskytte sig ved at udradere dem, der ikke var rettroende i følge katolsk overbevisning. Aristoteles repræsenterer jo også en hedensk fortid, og da latter anses som et djævlens værktøj (jvf. manuskriptet, de leder efter) ja så gør inkvisitionen altså sit indtog.

5) Inkvisitionen arbejdede efter egen logik og mange uskyldige blev brændt på bålet som kættere. Hvis du ser filmen er det dog et sprøgsmål, der besvarer sig selv.

6) Det fortæller os, at end ikke et kloster kan lægge bånd på kærlighed - hverken den ædle eller "u"ædle. Her kan man i øvrigt også plædere for, at filmens/romanens titel har relevans, da rosen som skrevet repræsenterer kærlighed. Pigen kan altså læses/ses som rosen, hvilket også er gængs i behandlingen af værket. (igen #19 i denne tråd)

7) Miljøet er lukket, handlingen er udlukkende centreret i og omkring klostret, hvilket er med til at skabe en stemning af indelukkethed, man er isoleret. Det karakteriske er, at miljøet med sine hemmeligheder kommer til at repræsentere angst og magt. Det er et mikrokosmos der er et billede på den omkringliggende verdens samfund, hvor dem med magten tramper dem uden under fode.

8)En kætter er ud fra den katolske kirkes definition enhver døbt person, som genstridigt (dvs. efter at det fejlagtige synspunkt er tydeliggjort) benægter og betvivler en guddommelig eller kirkelig sandhed. En sandhed, defineret af den katolske kirke selv. Kætteriret var en svøbe, der af kirken retfærdiggjorde den modbydelige inkvisition.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#29 filmz-Mustafa-2 17 år siden

Hej Yoda. 1000-tak for hjælpen det var virkeligt rart af dig.

Skriv ny kommentar: