Rosens Navn
Udgivet 5. sep 2004 | Af: azathoth | Set på DVD
I dette politisk spændte klima begynder der pludselig at ske mystiske dødsfald på klosteret. Munkene er ikke i tvivl om, at det er djævlens værk, men William er ikke helt så sikker. Sammen med sin elev snuser han nu rundt på klosteret og efterhånden som der sker flere dødsfald begynder han at afdække et hemmeligt komplot. Men klosterets abbed er ikke overbevist af Williams rationelle fremgang og han tilkalder derfor en udsending fra den hellige inkvisition: Williams ærkefjende Bernardo Gui.
Endnu et unikt aspekt af filmen er dens indgangsvinkel til middelalderperioden. Film der foregår på dette tidspunkt omhandler oftest riddere og drabelige kampe. “Rosens Navn” handler om munke, religion og det generelle politiske klima imellem de forskellige grene af den katolske kirke i perioden. I denne fantastiske atmosfære udfolder filmens grundplot sig i en spændende fortælling om William af Baskervilles søgen efter personen, der står bag de mystiske dødsfald. I og med at det er en periode-film er motiverne bag forbrydelserne meget anderledes end hvad man kunne forvente i en film der foregår i dag, hvilket gør filmen mere uforudsigelig end andre mordmysterier.
I rollen som Bernardo Gui finder vi F. Murray Abraham, der er perfekt i rollen som den arrogante og ensporede inkvisitor. Ron Perlman leverer en pragtpræstation som den pukkelryggede munk Salvatore, imens Valentina Vargas spiller den mystiske og tillokkende bondepige. Filmens mange biroller besættes af skuespillere fra hele Europa. Annaud har taget nogle skuespillere med særprægede ansigter og brugt dem i filmen. Dette medvirker til at forstærke filmens atmosfære og indtrykket af, at noget er grueligt galt på klosteret.
Klosterets interiør er optaget i en gammel kirke i Tyskland, mens eksteriøret er en enorm kulisse skabt specielt til filmen. Ligeledes er alle rekvisitter skabt specielt til filmen med realisme for øje. Dette understreges af, at mange af disse rekvisitter i dag befinder sig på museer rundt omkring i Europa. Annauds grundighed kommer filmens seere til gode: alt omkring filmen, lige fra kulisserne til kostumerne, er med til at bringe os ind i den verden som William og Adso befinder sig i. En verden der er kold, mørk og beskidt og hvor uvidenhed og frygt for viden og ideer der er anderledes end ens egen, er en stor del af hverdagen.
Tager man alle disse ting i betragtning, kan man ikke være i tvivl om, at “Rosens Navn” er en fantastisk film. Den er nok ikke for enhver, for der er ingen spektakulære action-scener og popsmart kameraførsel. Ligeledes er filmens tempo væsentlig roligere end dagens stor-film. Men for fans af mordmysterier, historiske film eller ganske enkelt rigtige filmelskere, er der ingen tvivl: “Rosens Navn” er en ægte klassiker.
Dernæst er der et dokumentarprogram på godt og vel 45 minutter ved navn “Abtei Des Verbrechens”. Ja, det er på tysk! Programmet er ganske interessant og dækker naturligt nok filmens tilblivelse med interviews fra både crew og skuespillere, såvel som Umberto Eco og diverse historikere. Der er ingen danske undertekster, kun engelske.
Featueretten “Photo Journey with Jean-Jacques Annaud” varer ca. 15 minutter og er et interview med instruktøren der viser billeder fra optagelserne. Programmet er ganske interessant, men en del af de ting Annaud fortæller går igen fra kommentarsporet.
Til sidste finder man filmens trailer.
“Rosens Navn” er en fantastisk film. Lydsiden og billedsiden er acceptable når man tager filmens alder i betragtning, og ekstramaterialet er ganske udmærket. Et sikkert køb.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet