“The Shallows” er et godt sommergys, hvis man kan leve med Blake Livelys mangel på karisma og påklædning. Når de første par minutters “Sports Illustrated”-katalog er overstået, skruer Jaume Collet-Sesra op for en ret vedholdende spænding. Nu, hvor hajfilm ellers har mest travlt med at sende dyrene rundt i en tornado, er det velgørende at komme tilbage til minimalistisk uhygge og følelsen af helt bogstaveligt at være kommet ud på dybt vand.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Gasivodo 7 år siden

ØV hvor er hun lækker. FUCK Deadpool den slyngel!
"..are there any women here today?.."

'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(
Gravatar

#2 Pistolprinsen 7 år siden

Hvad er det, der går galt for Filmz' anmeldere?!?

Det er den anden film, inden for 2 uger, hvor jeg er enig!?!

Det plejer da, at være helt omvendt!!!
Lidt trold er man vel altid :-)
Gravatar

#3 Therewillbeblod 7 år siden

HVAD FANDEN I FUCKING HELVEDE!?!?

4 ud af 6 stjerner??? Kæft hvor har I narret mig...jeg fik endda konen med på at "Hey, lad os se den her, den skulle være uhyggelig...noget med en haj, lad os håbe på en mellem ting mellem Open Water og Jaws"

Hvad er der godt ved denne film? Ud over "heltindens" bryster?

Jeg kan godt leve med at ikke alle ting er korrekte. At hajen ikke opfører sig 100 procent, som biologi-bøgerne siger - men at alt, ALT er fuldstændigt urealistisk, gør altså det fuldstændigt umuligt at føle for karakterene.

Jesus, hvor er denne film ringe og hvor er hajen forfærdelig rige selv på en dårlig CGI-dag....


1 ud af 6 fordi pigen er lækker!
Fuck Jurassic World!!
Gravatar

#4 Quadlegg 7 år siden

jeg var nu meget godt underholdt...
Gravatar

#5 Therewillbeblod 7 år siden

Den er fandeme dårlig lavet og verdens mest ufarlige-cgi hat!
Fuck Jurassic World!!
Gravatar

#6 gladiator 7 år siden

Hader hajer, så var voldsomt godt underholdt, da det absolut ikke var en film for mine nerver.
Synes den var godt sat sammen, ganske underholdende, selvom den var overdrevet.

En helt igennem fornøjelse at se. Og så kan det da godt være hun mangler karisma. Herre gud. Det går nok i sådan en filmgenre.

Udover dét, synes jeg ikke hajen var dårligt lavet, og havde endda taget mine briller på... Det eneste jeg tænkte var delfinerne...

Men lykke til at vi alle har forskellige holdninger til ting ;)

5/6 herfra, for god underholdning. Behøver ikke være et mesterværk for at få 5, i min bog. Ser film for underholdningens skyld. Det lykkedes absolut!
Gravatar

#7 Therewillbeblod 7 år siden

gladiator (6) skrev:

Men lykke til at vi alle har forskellige holdninger til ting ;)


Enig! :)
Fuck Jurassic World!!
Gravatar

#8 Hr. Jensen 7 år siden

Jeg ved sgu ikke, jeg tror, jeg havde for høje forventninger til denne film. Anmeldelser lod til generelt at være positive, uden at være decideret prangende. Selv har jeg læst det originale manuskript, og det var mørkt, dystert, men stærkt underholdende, med en tilpas mængde "haj action", uden at det stjal fokus fra hovedpersonen.

Filmen bygger på en ret simpel "idé", ligesom Jaws også gjorde, men Spielberg fik utrolig meget ud af utrolig lidt, og af en film på ca. to timer, får vi Bruce at se i sammenlagt tre-fire minutter. Resten er ren Hitchcock i bedste stil. Jaws satte barrieren meget, meget højt for hajfilm, og ingen har tilnærmelsesvis været deroppe af (ikke af de jeg har set, i hvert fald), men mindre kan da også gøre det, så jeg tænkte, at The Shallows ville være et skridt i den rigtige retning. Ingen genmodifierede hajer, eller hajer i en tornado etc., men mere "back to basics". Man vs. nature.

Så hvor grundmaterialet var fint, var udførelsen noget svag. Som anmelder også er inde på, er Nancys figur simpelthen for svagt tegnet op, og det vi får, er overfladisk og klichéfyldt.

Jeg synes aldrig, man fornemmede Nancys desperation, for det hele gik sgu lidt stærkt, uden at vi rigtig får noget serveret.

En anden ting er også, at
det originale script lagde op til, såvidt jeg husker, at vi først får et decideret glimt af hajen da surfer nummer to ender på menuen. I scriptet er surfer nr. 1 pludselig væk, uden at vi ser noget. Det synes jeg jo, fungerer meget bedre, i stedet for at hajen hopper op af vandet. Ydermere var dens indledende angreb på Nancy også meget mere "veldefineret"....Lige pludselig er mågerne væk fra hvalkadaveret, og vi begynder at fornemme, at noget er galt. Det var for overfladisk udført i filmen, og gik for stærkt. Havde jeg sat i instruktør-stolen, ville jeg have brugt en del mere tid på, at bygge uhyggen op. I scriptet var det indledende angreb også omkring skumring, hvilket jo bare bidrager til uhyggen - i filmen var det højlys dag! Det burde være en "uskreven regel", at man viser INTET af hajen, hverken finner, skygger etc. ved det første angreb :)


Sådan kan man jo blive ved. CGI'en var dog generelt fin, pånær nogle enkelte steder, ISÆR da
der går ild i hajen og den hopper op af vandet, mens den står i flammer, det så satme cheesy ud!


Slutningen i det originale script fungerede også meget bedre.
Nancy ender, som i filmen, også ude på bøjen men får sit ben i klemme i metallet, da hajen går til angreb på bøjen. Hajen bider benet af, som frigører Nancy. Hun får dog sat ild til hajen, som så distraherer den nok til, at hun kan nå at svømme i land. Vi ved derfor ikke, om hajen "overlever" - eller om Nancy gør. Hun bliver kørt på hospitalet af Carlos, stærkt blødende og med hallucinationer. Men vi skulle have en noget "down beat" slutning, og "1 year later" delen, kunne jeg også være foruden
.

Såeh, godt grundmateriale, men noget vag udførelse.

3/6.
Gravatar

#9 Therewillbeblod 7 år siden

# 8 Enig!

Syntes vi ser alt for meget, alt for tideligt. Der er ikke meget uhygge i det.

Syntes, som "haj-film" at Open Water og The Reef er langt mere uhyggelige.

Jeg syntes du har ret i at CGI-hajen er über cheesy da den brænder, men må indrømme at jeg ongså tænkte lidt "Sharknado" da den hopper op af vandet og æder surferen.

Noget som også irriterede mig er at man aldrig rigtig får en idè om hvad helved hajen laver der??! Altså det er jo en stor hvid haj, og hvad fuck laver den i så varme vande?
Og hele det der med at hajen "er ude efter hende pigen", er sølle. Det er meget mod dens adfærd. Men jaja, "Jaws" var jo også sådan lidt hævngærrig, men det ser man lidt bort fra, i og med filmen er så godt skruet sammen...det syntes jeg BESTEMT ikke denne her er!

1-2 ud af 6 max fra mig!
Fuck Jurassic World!!
Gravatar

#10 Hr. Jensen 7 år siden

#9

He he, jeg synes, du er for hård med kun én stjerne! Dem giver jeg til film, der er virkelig, virkelig, virkelig ringe....Fx Streetfighter filmen (den, der er baseret på spillet), AvP (den første), Jaws IV og så videre :) The Shallows er bestemt ikke et mesterværk, men 1 stjerne er lige hårdt nok, synes jeg :) Men smag og behag :)

Anyway, jeg har ikke noget problem med, at hajen "bare er der". Det blev ikke direkte forklaret i hverken script eller film, men jeg mener nu, at det er pga.
hvalkadaveret, der jo er et større tag-selv-bord for den. Om hajen så ser Nancy som en "trussel", eller bare "ekstra føde", skal jeg ikke kunne sige, men som tilskuer behøver jeg ikke få en forklaring.
Hajen i Jaws dukkede jo også bare pludselig op :)

At hajen ikke vil gå væk, og nærmest stalk'er hende, kan jeg også godt leve med. I Jaws jagter hajen jo nærmest båden til sidst, i stedet for omvendt.

Jeg har ikke set The Reef, desværre! Jeg burde, men jeg ved snart ikke, om det er umagen værd?

Skriv ny kommentar: