Shallows, The
Udgivet 17. aug 2016 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Det er ikke til at sige, hvem der får det største chok: Blake Lively i sin minimale bikini, der bliver overfaldet af en sulten, hvid haj, eller anmelderen, der opdager, at en film om Blake Lively i en minimal bikini, der bliver overfaldet af en sulten, hvid haj, slet ikke er så dum. “The Shallows” er gennemført manipulerende og håbløst gammeldags i skildringen af et ‘ondt’ dyr med en næsten-menneskelig udspekulerethed. Men den kender sine virkemidler og bruger dem godt. Hvem kan sige sig fri for at have stået i vandkanten og oplevet en snigende angst for det ukendte i dybet?
Mindre effektivt er derimod forsøget på at afrunde Blake Livelys surfergirl. Det foregår kvikt, men klichéfyldt via smartphonen. Der sendes sms til den vilde veninde, der ligger med tømmermænd på hotellet, og der skypes med lillesøster og far derhjemme. Dér venter noget sorgbearbejdning og et lægestudie på hende, men først er der lige den sidste bølge. Ja tak, hop nu i vandet! tænkte jeg, mens Lively nasalt kvækker nogle køleskabsmagnet-citater til den bekymrede far. Hun er prototypen på den amerikanske collegepige, man møder i hostel-lobbyer fra Salvador til Svalbard, som ’y’know' skal opleve ’true and authentic stuff' med en iphone klistret til hånden. Man balancerer på kanten af at heppe på hajen.
Fornuftigt nok spiller ‘Giganten hvide’ en diskret rolle med få velvalgte angreb. Vi ved, den er der. Det er nok. Collet-Serra har i stedet valgt at fylde den azurblå bugt med en understrøm af blod og død og en fornemmelse af, at noget er helt galt. En strandet hval ligger med et dybt hul i siden og rådner. Måger og krabber plukker af ådslet. Stormen trækker op i horisonten. Små veltilrettelagte tilløb til det store slag, der, selvfølgelig, går i gang om natten, hvor vandet er mest sort. Klimaks kommer pludseligt og er hurtigt overstået. Ingen overforklaringer, bare en sløjfebinding til det gennembidte surfbræt, man møder i indledningen.
“The Shallows” er et godt sommergys, hvis man kan leve med Blake Livelys mangel på karisma og påklædning. Når de første par minutters “Sports Illustrated”-katalog er overstået, skruer Jaume Collet-Sesra op for en ret vedholdende spænding. Nu, hvor hajfilm ellers har mest travlt med at sende dyrene rundt i en tornado, er det velgørende at komme tilbage til minimalistisk uhygge og følelsen af helt bogstaveligt at være kommet ud på dybt vand.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet