Man skal ikke have den store lup frem for at se, at “Sherlock Holmes” er en fantastisk vellykket opdatering af Conan Doyles klassiske mesterdetektiv. Og selv om filmen er propfyldt med action og humor, så giver den aldrig afkald på figurens og universets klassiske dyder. Den opdaterer dem blot og efterlader publikum skrigende efter mere. Kan I så komme i gang med den 2’er!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 wimmie 14 år siden

Oh well, jeg fik filmen set i går og jeg er skam ganske positivt indstillet og enig i anmeldelsen. Jeg synes historien var spændende og godt fortalt og om den var troværdig... joh...ligesom de fleste Sherlock Holmes historier nu engang er
den lægger op til noget overnaturligt men der findes en logisk og ikke overdrevent forklaring på det hele

Jeg synes filmen er underholdende, velspillet, sjov, flot og meget stemningsfuld.

Mit eneste "men" er at Sherlock Holmes (hvorend godt spillet af Robert Downey Jr.) til tider var en lille smule "ynkelig" - sjovt nok mindede han ofte om en anden RDJ-karakter - nemlig den han spillede i "Kiss kiss bang bang" - dog mere intelligent i Sherlock Holmes.

Men alt i alt en fed film der klart skal afskaffes på BD.

5/6
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#62 Lord Beef Jerky 14 år siden

Nicki52 (33) skrev:
Jeg skrev at jeg forventer der sker noget måbende, altså noget man slet ikke forventer i Sherlock Holmes historie og syntes ikke den virker så meget som en action film.

Nicki52 (42) skrev:

Nej, de har bare opgraderet ham for meget. Han skulle ikke slås som Sherlock, det var meningen at han skulle være meget dårligere til at slås end Sherlock.

Jeg tror i alle har misforstået ironien i Nicki52s besked... han tager pis på jer alle. Først siger han, at filmen er dårlig pga. den forudsigelige slutning samt at der aldrig sker noget uforventet i filmen, for dernæst at sige, at Sherlock Holmes er blevet opgraderet til noget, han slet ikke havde regnet med. Filmen er dårlig fordi der er intet nyt, men filmen er også dårlig fordi alt er nyt.

Personligt synes jeg ikke godt om trailerne... Ritchie's fascination af slow downs og fast forwards præger dem alt for meget, og var en af grundene til, at jeg slet ikke kunne lide Snatch. Humoren virker heller ikke som min kop te. Man kan dog naturligvis blive positivt overrasket, og jeg havde slet ikke forventet så mange gode anmeldelser fra denne film, så nu føler jeg mig nærmest tvunget til at give den en chance. Robert Downey Jr. samt Jude Law er trods alt nogle af Hollywoods allerbedste, og hvis kemien imellem dem fungerer, kan filmen sagtens virke fantastisk for mit vedkommende.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#63 wimmie 14 år siden

Kemien mellem Robert Downey Jr og Jude Law er næsten det fedeste ved filmen...og selvom jeg næsten ikke tør sige det, så er det altså ligefør at Jude Law stjæler billedet - selv Hr. Husbond mente det samme ;)
Gravatar

#64 Lord Beef Jerky 14 år siden

#63 Jude Law er jo også en klassisk klasse-skuespiller hvor Downey Jr. mere er manden der mestrer karisma, men typisk spiller en variation af den samme karakter. Det undrer mig ikke at Law stjæler billedet. Men hvis du siger god for kemien, så skal jeg nok finde en dag at smutte i biografen =)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#65 wimmie 14 år siden

Altså den har lidt Guy Ritchie-præg men slet ikke á la "Snatch" (som jeg nu godt kan lide) eller "Lock, stock...." Der er et par kampscener der er sådan, men lavet på en ret fed måde; Sherlock Holmes forklarer hvad han vil gøre ved sin modtander (dette ser man i slow-motion), hvorefter han gør det (dette bliver vist normalt).
Gravatar

#66 Lord Beef Jerky 14 år siden

#65 Cool cool... jeg var selv helt vild med Lock, Stock men dybt skuffet over Snatch. Den virkede nærmest som en genindspilning blot med et ordentligt skud MTV. Men fint at høre, at det ikke er ligeså slemt =)
Gravatar

#67 Highland Park 14 år siden

dh-ad (8) skrev:
Anmelderen skriver:
Problemet med Sherlock Holmes har altid været, at de intelligente og spændende mordopklaringer i bøgerne aldrig rigtig har fungeret særlig godt på film og tv.

Shit, må jeg anbefale anmelderen at se: imdb, med den fantastiske Jeremy Brett. Jeg tvivler på, at det kan gøres bedre.

Helt enig. Absurd påstand fra anmelderens side, og det bliver værre endnu:
Lige så medrivende og interessante Holmes' deduktionsmetoder har været på skrift, lige så tamme og monotone har de ofte forekommet på film, og man har i mange år lukket øjnene for, at historierne på det store lærred har brug for et andet tempo end i bøgerne

Jeg kan kun tilslutte mig dh-ads konstatering; Jeremy Brett er intet mindre end fantastisk i rollen som Holmes. Hans portræt af mesterdetektiven er i en liga for sig. Deduktionsmetoderne fremstår hverken tamme eller monotone i hans fremstilling.

I øvrigt så jeg også hellere Jude Law som Holmes.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#68 filmz-Utyske 14 år siden

#67 -

Det er vel ikke en absurd påstand, men et udtryk for anmelderes mening, ligesom alle andre anmeldelser er: én persons mening, ikke en universel sandhed. :)

Desuden skriver han jo "lige så tamme og monotone har de ofte forekommet på film" - ofte, ikke altid. :)
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#69 Highland Park 14 år siden

#68: I mine øjne er det en absurd påstand, eftersom jeg er af den opfattelse, at han tager grueligt fejl. :)

Din sidste pointe har du helt ret i. Jeg læste ikke sætningen grundigt nok.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#70 filmz-Utyske 14 år siden

Jeg var inde og se "Sherlock Holmes", i selskab med evermind her til aften.

Jeg er måske ikke helt så højt oppe som anmelderen, men for hulen, det er god underholdning. Jeg synes bestemt ikke at Law er anonym eller sat på baghjul i forhold til Downey Jr., men at de havde en fremragende kemi.

London er smukt lavet, der er masser af god stemning, gode effekter og masser af sjov. Jeg vil sige at "Avatar" måske er en bedre biografoplevelse, men "Sherlock Holmes" er en bedre film og det er herligt at Guy Ritchie kan noget andet end "Snatch", "Lock, Stock.." o.s.v., selvom man tydelig mærker hans fingeraftryk på filmen.

Nah.. fuck it, når jeg nu tænker mig lidt om, skal den sgu ha' 8/10.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.

Skriv ny kommentar: