Sherlock Holmes kender de fleste nok, om end de færreste nok i virkeligheden har læst nogen af Arthur Conan Doyles bøger om mesterdetektiven. Men tåler en sådan klassisk figur at blive genopfundet som så anderledes en manifestation som i Guy Ritchies “Sherlock Holmes”? Ja, det gør han naturligvis, men i nærværende film er projektet fejlet. Et anderledes take på Sherlock Holmes er bestemt kærkomment, men hvorfor skal actionsekvenser og halvdårlig humor ødelægge et ellers fint tiltag? Potentialet er stort, men endnu engang tilsidesætter filmindustrien kunstnerisk innovation til fordel for en lukrativ leflen for et sensationshungrende publikum. Et godt råd: Gå på biblioteket i stedet og se, om ikke noget mere interessant Sherlock Holmes-materiale er at finde der.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-Utyske 13 år siden

#30 -

Så vidt jeg kan se, har jeg ikke skrevet at nogen skal lukke røven, så den tolkning står for egen regning. :)

Cokow (30) skrev:
fordi I andre vil have endnu en action film

Hvem er "I"? Jeg har jo ikke udtalt mig om hvorvidt jeg bedre kan lide denne film, i forhold til nogle af de gamle filmatiseringer eller om jeg synes at de gamle er noget bras.

Du skriver:
Cokow (28) skrev:
jeg har noget mod at de kalder den "Sherlock Holmes", hvis man ikke gider at lave en film om ham hvorfor så kalde filmen det?


Og jeg spørger blot: hvad er der galt at lave en actionpræget udgave af Holmes?

I lyset af de trailere der har været ude, instruktøren der er på filmen og udmeldingen om at man ville lave en film der fokuserede på Holmes' kampevner, så kan det vel dårligt komme som en overraskelse, at der er tale om en actionfilm.

Man kan jo ligeså godt spørge: hvorfor lave endnu en filmatisering af noget der ligger sig tæt op af de originale historier, når man har 100+ år filmatiseringer, hvor en stor del af dem ganske sikkert allerede har forsøgt dette og endda op til flere gange.

Mange af de gamle Holmes-udgaver jeg har set, synes jeg er rigtig god underholdning og ikke et ondt ord om dem - jeg synes blot det er fjollet at folk slår ned på at det ikke er en "rigtig" Holmes-film. Er der ikke plads til andre udgaver af Holmes, end den udgave som nogle betragter som den rigtige?

Kigger man på IMDb, er Holmes jo set i et utal af variationer og nogle af de tidligste filmatiseringer ser endda ud til at være danske. Der er oven i købet en ny serie på vej fra BBC, så vi har sikkert ikke set det sidste til Holmes, uanset hvilken form han så findes i.

Pointen er blot: synes man ikke at denne udgave af Holmes lever op til ens forestilling om hvordan en rigtig filmatisering skal være, findes der jo - bogstaveligt talt - hundredvis af alternativer man kan se.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#32 MOVIE1000 13 år siden

#31 good observation Sherlock ;)
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#33 Janr 13 år siden

#31

Jeg brokker mig ikke over din mening, du havde åbenbart ondt i røven over jeg havde en mening, ikke engang nok med det så forstår du ikke engang min mening.

Jeg skriver pænt tydeligt jeg er utilfreds med titlen, hvorfor kalde den noget den IKKE er?
hvorfor ikke "Sherlock Holmes - NU PÅ DOPING OG JEG SKIDER PÅ MIG SELV" hvorfor stemple den som "Sherlock Holmes" når den ikke er?.

Din henvisning til IMDB bliver man jo ikke kloger på, der er et utal af "TV Episoder" og tegnefilm, den seneste film den er fra hvad 1970?, jeg gik da og glædet mig og tænke lækker skuespiller og wow lidt slås kamp og noget der sprænger i luften nice nok, for bare at finde ud af det bare er engang lort som intet har med Sherlock Holmes at gøre (som du selv siger) bare så de kan malke den.

Hallo det er bare min mening om sagen, måske har du en anden, det sgu fint nok med mig, men lad vær med at presse din lort mening ned over andre fordi du ikke er enig kan ikke være mit problem :D:D:D:D:D:D:D:D::D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Min pointen er blot: gider man ikke at lave en film om Sherlock Holmes så lad vær, der findes jo - bogstaveligt talt - hundredvis af alternative title man kan vælge.
Gravatar

#34 filmz-Utyske 13 år siden

Cokow (33) skrev:
Jeg brokker mig ikke over din mening, du havde åbenbart ondt i røven over jeg havde en mening, ikke engang nok med det så forstår du ikke engang min mening.

Ja, det demonstrerer du jo tydeligt med:
Cokow (30) skrev:
skal bare lukke røven fordi I andre vil have endnu en action film?!?!?! ?WTF?!??!

Igen: jeg har ikke skrevet noget om at du skal lukke røven - den tolkning står du selv for. :)
Cokow (33) skrev:

Jeg skriver pænt tydeligt jeg er utilfreds med titlen, hvorfor kalde den noget den IKKE er?
hvorfor ikke "Sherlock Holmes - NU PÅ DOPING OG JEG SKIDER PÅ MIG SELV" hvorfor stemple den som "Sherlock Holmes" når den ikke er?.

Men det er det jo - karakterene er hentet fra historierne og delelementer er hentet fra historierne, man har bare valgt et nyt spin på en allerede velkendt historie. Det er vel ikke så svært at forstå. :)
Cokow (33) skrev:

Din henvisning til IMDB bliver man jo ikke kloger på, der er et utal af "TV Episoder" og tegnefilm, den seneste film den er fra hvad 1970?

Det er jo ikke forbudt at klikke på de links der er på listen og gøre sig klogere. :)
Cokow (33) skrev:
for bare at finde ud af det bare er engang lort som intet har med Sherlock Holmes at gøre (som du selv siger)

Nej, det har jeg ikke skrevet eller sagt. Til gengæld har jeg skrevet:
Utyske (29) skrev:
en mere actionpræget Holmes

Utyske (31) skrev:
hvad er der galt at lave en actionpræget udgave af Holmes?

Utyske (31) skrev:
jeg synes blot det er fjollet at folk slår ned på at det ikke er en "rigtig" Holmes-film. Er der ikke plads til andre udgaver af Holmes, end den udgave som nogle betragter som den rigtige?

"Folk", underforstået dem der brokker sig over at det ikke er en rigtig Holmes-film.
"Rigtig" i gåseøjne, fordi det ikke er min mening jeg udtrykker, men hvad andre udtrykker og jeg ikke er enig.
"Nogle", ikke "jeg".
Cokow (33) skrev:
Hallo det er bare min mening om sagen, måske har du en anden, det sgu fint nok med mig, men lad vær med at presse din lort mening ned over andre fordi du ikke er enig kan ikke være mit problem :D:D:D:D:D:D:D:D::D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Ja, jeg går ud fra at det er din mening, det ville jo være lidt fjollet at skrive andres mening, som om det er ens egen. Jeg ved så ikke hvad en "lort mening" er, men det lyder spændende.
Cokow (33) skrev:
Min pointen er blot: gider man ikke at lave en film om Sherlock Holmes så lad vær

Men det gad man og det gjorde man. Godnat og sov godt. :)
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#35 Janr 13 år siden

#34 FOR FANDEN JEG SIGER DET TIL MOR NU!!!!
Gravatar

#36 filmz-Claudius 13 år siden

Utyske (31) skrev:
hvad er der galt at lave en actionpræget udgave af Holmes?


Der er visse forventninger forbundet til navnet Sherlock Holmes. Kløgtigt detektiv arbejde og opklaring af forbløffende forbrydelser og mysterier, f.eks. Ville det ikke være underligt at lave Star Wars uden rumkampe, lyssværd og Jedi? Er det så stadig Star Wars? Problemet med Sherlock Holmes er, at alene navnet nærmest er synonymt med kløgt og snilde. Et fast udtryk som "what do you think, Sherlock?" siger noget om, hvad karakteren forbindes med. Følgeligt forventes det, at Holmes bruger kløgt, indsigt og observans til at løse problemerne. Det siger så afgjort ikke, at han banker forbryderne ned, når der er problemer. Det siger snarere det modsatte. Det er det klassiske "brain vs. brawn" spørgsmål, og Holmes SKAL høre til i den første kategori. Ellers er det ikke Sherlock Holmes.

Jeg synes så ikke, at filmen falder udenfor kategorien. Holmes kan godt slås, og det er fint nok for mig, at han får anledning til det. I visse dele af filmen, underbygges pointen om, at Holmes ikke er den store slagsbror jo også af, at han får nogle gedigne stryg. Og alt i alt synes jeg, det trods alt var en udmærket Holmes historie. Plotmæssigt brokker jeg mig ikke så meget. Men for pokker hvor bruges der dog megen tid og fokus på de forholdsvis ligegyldige kampe. Den skæve karateristik af både Holmes og Watson generer mig næsten mere, selv om jeg holder meget af både Downey og Law. Især filmens begyndelse er irriterende - de virker begge alt for godt klar over, hvilken type historie, de er med i. Det øger godt nok ikke ligefrem intensiteten og spændingen, at de helt selvfølgeligt er hele situationen overlegne.

Utyske (31) skrev:
Er der ikke plads til andre udgaver af Holmes, end den udgave som nogle betragter som den rigtige?


Nej, selvfølgelig er der ikke det. Vi vil da naturligvis alle sammen helst se den Sherlock Holmes, vi hver især synes er den rigtige.

Utyske (31) skrev:
Man kan jo ligeså godt spørge: hvorfor lave endnu en filmatisering af noget der ligger sig tæt op af de originale historier, når man har 100+ år filmatiseringer, hvor en stor del af dem ganske sikkert allerede har forsøgt dette og endda op til flere gange.


Fordi de er gamle og derfor ikke bliver vist mere.

Jeg forstår ikke dit spørgsmål. Hvor mange film kan du ikke stille det spørgsmål til i øjeblikket? Jeg synes ikke, jeg ser andet end remakes af gamle, dårlige, stereotype historier. Det er godt nok trættende at se på de endeløse plagiater med en endnu tyndere historier og mere én-dimensionelle karakterer, der skal sælges af CGI... Hvorfor skal vi se remakes af halv-dårlige tv-serier fra 80'erne? Hvor pokker er vores remakes af klassikere som "Ivanhoe", "Gone With The Wind" eller "Macbeth"?
http://www.newsweek.com/2010/04/30/why-i-hate-3-d-and-you-should-too.html
Gravatar

#37 filmz-Claudius 13 år siden

Relateret rygte:

Ritchie vil have Daniel Day-Lewis som Moriarty i Sherlock Holmes 2 ??

http://www.slashfilm.com/2010/06/23/rumor-guy-ritc...
http://www.newsweek.com/2010/04/30/why-i-hate-3-d-and-you-should-too.html
Gravatar

#38 filmz-Utyske 13 år siden

Claudius (36) skrev:
Fordi de er gamle og derfor ikke bliver vist mere.

Jeg har hørt om noget nyt og moderne med elektroniske video-plader, hvor der findes film på, som man kan købe i butikkerne. :)
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#39 filmz-Claudius 13 år siden

Utyske (38) skrev:
Jeg har hørt om noget nyt og moderne med elektroniske video-plader, hvor der findes film på, som man kan købe i butikkerne. :)


Ah ja. Og du har selvfølgelig en komplet samling af Sherlock Holmes serien med Jeremy Brett, filmen med Roger Moore, etc. og undrer dig derfor over, hvorfor alle andre ikke også har det? ;)

Og hvor har du forresten købt dem henne?
http://www.newsweek.com/2010/04/30/why-i-hate-3-d-and-you-should-too.html
Gravatar

#40 filmz-Utyske 13 år siden

Claudius (39) skrev:
...Sherlock Holmes serien med Jeremy Brett...


http://www.play.com/DVD/DVD/4-/10713326/Sherlock-H...
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.

Skriv ny kommentar: