“Shutter Island” er en tankevækkende og særdeles medrivende thriller om, hvor ulykkeligt mørkt der kan være i menneskesindet. Som Dinah Washington synger ved filmens slutning – “It’s a bitter Earth”, og “Shutter Island” er på mange måder en bitter fortælling, men dermed ikke mindre væsentlig. Tværtimod. Og med Martin Scorsese ved instruktørroret og DiCaprio i en af sit livs roller er resultatet en særdeles stor filmoplevelse.
Læs også: Interview: Filmz møder Scorsese og DiCaprio.
Skriv ny kommentar:
#91 Takfornu 14 år siden
Efter denne omgang ser jeg nu endnu mere frem til Roman Polanskis "Skyggen" aka "The Ghost Writer" som ser ud til på alle de klip som ligger forskellige steder virkelig viser ham ham fra hans bedste side, også selvom det ikke bliver et megahit :)
#92 filmz-Bruce 14 år siden
#93 MMB 14 år siden
Fornemmer jeg en henvisning til mit indlæg?
#94 rockysds 14 år siden
Altså, da...
eller tidligere
#95 filmz-Bruce 14 år siden
#96 MMB 14 år siden
Jep, jeg opfatter det på den samme måde, men der er mange på IMDb, der mener det modsatte.
Det tror jeg sådan set ikke. :)
Du skriver: At alle kan se, DiCaprio spiller bragende godt i den scene
Hvor jeg skriver, at jeg synes, at lige præcis den scene er en lille smule i overkanten for mig.
#97 Michael Andersen 14 år siden
Med tanke på Scorseses tidligere film, så uden tvivl ja :) I mange af hans film overbruger han bevidst filmmetoder, så filmene bliver super filmagtige. Gammeldags bagprojektion bliver f.eks. også brugt i "Cape Fear". Flere af kulisserne i "New York, New York" ser meget 'fake' ud i forhold til virkelighedens New York, men det er naturligvis helt i stil med sådan som de så ud de gamle Hollywood-musicals. Osv osv. :)
#98 filmz-Bruce 14 år siden
Eftersigende har man opsat et kæmpe scenarie på øen for at "få Caprio" ud af sin forestilling, så jeg forestiller mig, at Caprio oplever alt det, vi nu ser ham udsat for, bortset fra hans drømme forestillinger. Man har altså lagt en cigaret ude ved klippen, for at få ham hen og kigge. Tegnet omridset af en mand ved klipperne, som kan ligne en der er faldet ned og placeret Rachel Solando i en hule ved siden af.
Nogle vil nok se stormen i symbolsk sammenhæng, men stomen har direkte fysiske konsekvenser for både Teddy og Chuck, så i mine øjne finder den sted, som sagt ligesom alt andet vi ser, som foregår udenfor Teddys hjerne.
#97 Jamen så kan jeg godt "købe" den :) Jeg begyndte blot at blive bange for, at det var/er en snigende tendens til at undgå scener, som kan være nok så trivielle at indspille, fordi det er hurtigere at få film i kassen på anden vis. Da jeg så ferry scenen tænkte jeg på LOTR, hvor Aragorn og Gandalf ryger en fed, mens de kigger ud over sletten, eller King Kong skibs scenen på havet og bil scenen i Indy 4 i junglen :) Det er ikke fordi man kan afsløre uregelmæssigheder i pixels, eller halos, men af en eller anden grund ser det bare unaturligt ud :)
#99 Takfornu 14 år siden
Så pt. holder jeg mig til MS's koncertfilm, dokumentarer eller film fra 70'erne og 80'erne optil "Goodfellars" og kan i den anledning anfale TCM specialen"Scorsese on Scorsese" som er et meget personligt portræt af manden med hans egne ord, eller My Voyage to Italy om nogle af italiens bedste instruktører - Roberto Rossellini (Open City), Vittorio De Sica (The Bicycle Thief), Luchino Visconti (Senso), Federico Fellini (8-1/2), og Michelangelo Antonioni(L'Avventura) med virkelig mange klip og anekdoter.
#100 MMB 14 år siden
Er du bruces dobbeltgænger?