“Sky Captan and the World of Tomorrow” er primært anbefalelsesværdig til folk, der interesserer sig for filmhistorie, for genkendelsens glæde er jo altid stor. For andre vil den nok være sværere at sluge. Men alt i alt lader det til, at Conran har opnået, hvad han ville: en visuelt enestående film med alskens genkendelige klichéer fra den vestlige filmkultur.
#1 jensen123 20 år siden
#2 filmz-lone wolf 20 år siden
#3 El vez 20 år siden
#4 Nikmi 20 år siden
#5 filmz-Crystalstar1200 20 år siden
Historien er lidt tynd, men jeg syntes at det reddes hjem af en helt fantastisk stil og production design. Selvom fx robotterne er hentet fra fx gamle Supermand tegnefilm og filmen nogen gange virker som en gammel nyhedsjournal, så er det gennemført og flere man venter nogen gange på at billedet skal splittes op på samme måde som i "Hulk" og blive til et levende tegneseriealbum.
Der er mange spændende detaljer, som gør at den faktisk også er god anden gang man ser den.
Skuespillet er ikke oscar værdigt, men den skal nok hente nogle i de tekniske kategorier.
Alt i en god og anderledes film 4/6 herfra.
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#6 filmz-yoshimura 20 år siden
#7 Outbound Sith 20 år siden
Det skulle da lige være de enkelte steder, hvor det bliver tydeligt, at der er tale om bluescreen-baggrunde. 99% af tiden har de gjort et fremragende stykke arbejde med at integrere for-og baggrund. Det hænger selvfølgelig også sammen med den specielle belysning.
Ellers synes jeg, at det er en totalt gennemført hyldest til 30'ernes (og til dels 40'ernes) film og tegneserier. Alt er bare som det skal være, om det så er robotterne taget direkte ud af en Superman-tegnefilm, de utallige referencer til både "datidige" og nutidige film, den tynde handling (som jo er karakteristisk for 30'ernes tju-bang matinéer) eller Angelina Jolies kick-ass karakter.
Hvis man ikke tager filmen for mere end den selv foregiver at være (GLEM de lamme danske TV-reklamer om "den mest hæsblæsende actionfilm NOGENSINDE!"), så er der dømt underholdning fra ende til anden.
Dertil kommer, at vi - så vidt jeg ved - har at gøre med den første film, der har citeret Troldspejlets anmeldelse i dagbladsannoncerne. RESPEKT!!!
Jeg glæder mig allerede til DVDen!
5/6
Fox Mulder
#8 El vez 20 år siden
#9 filmz-yoshimura 20 år siden
#10 filmz-lone wolf 20 år siden
Og så nemlig det at den følger tegneseriestilen så konsekvent, selv om det i alle andre film ville virke latterligt, er beundringsværdigt. :-)