“Slumdog Millionaire – drengen der havde svar på alt” blev som ventet den store Oscar-vinder, og det er fuldt fortjent. Danny Boyles hjerte og respekt for Indien kan mærkes i hver scene, samtidig med han kritiserer et samfund, der i den grad bliver ædt op indefra af ekstrem fattigdom. Sød kærlighed og grum virkelighed. Underholdning og stof til eftertanke. Feel-good og feel-bad film. Der er ingen livliner, men ligegyldig hvordan man vælger at se på det, er “Slumdog Millionaire – drengen der havde svar på alt” en film, der ikke bør forbigåes.

Læs mere om Danny Boyles film i artiklen Danny Boyle – Jagten på guldet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Benway 15 år siden

Jeg er lidt undervældet. Bevares det er da en meget sød film, og den første times tid med ungerne er virkelig stærk, men som skuespillerne bliver ældre, og tonen bliver tiltagende kandiseret og fortænkt, begyndte jeg gradvis at stå af rent følelsesmæssigt. Jeg synes heller ikke sammenkoblingen mellem eventyr og barsk virkelighed fungerede så godt. Den var en overvejende god oplevelse, men jeg tvivler på, det er en film, jeg vil få lyst til at se igen.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#12 Highland Park 15 år siden

Benway (11) skrev:
Jeg synes heller ikke sammenkoblingen mellem eventyr og barsk virkelighed fungerede så godt.

Du er bestemt ikke den eneste...:
http://www.fyens.dk/article/1196792:Film--Slumdren...
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#13 Verbal 15 år siden

En fremragende film som var en virkelig god visuel oplevelse pga den sublime kameraføring. Måden filmen var sat sammen på udskiller der, så den ikke ligner andre film i samme genre. Men som Benway i #11 også nævner, så fungerer sammenkoblingen mellem eventyr og virkelighed ikke så godt, som det burde, hvilket er med til, at den aldrig kommer helt op at ringe hos mig.

Er den 8 Oscar værd? Tja.. det kommer vel an på hvordan resten af feltet er. Nu har jeg ikke set samtlige af de nominerede film, så jeg kan ikke udtale mig om de 8 oscars er fortjente. Men sætter vi eksempelvis "Slumdog Millionaire" op mod filmene ved sidste års uddeling, så tror jeg ikke den ville have fået mere end højst tre oscars (fotografering, score samt bedste sang). Og ud fra min egen smag, så når den slet ikke op ved siden af film som "No Country for Old Men" eller "There Will Be Blood".
And like that... he's gone.
Gravatar

#14 Highland Park 15 år siden

Bag kulisserne:
Slumkøteren blev til overhund
Og en smule mere om Salman Rushdies kritik af filmen:
"Rushdie attacks Slumdog Millionaire's 'impossible' plot"
Og så vil jeg ellers tage ind at se den snart. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#15 filmz-jonasgr 15 år siden

Det skal så også nævnes at Rushdie generelt har et mere end anstrengt forhold til filmatiseringer af bøger.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#16 Highland Park 15 år siden

#15: Det kan jeg sagtens forestille mig, og det er vel langt fra usædvanligt hans arbejde taget i betragtning. :)
Jeg er i øvrigt slet ikke enig med ham i hans kritik af "The Curious Case of Benjamin Button".
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#17 filmz-Is 15 år siden

Jeg er helt enig i anmeldesen - Slumdog Millionaire er fremragende! Det er en film der er fuldt med livsglæde, og man kan ikke komme uden om at filmen er en visuel genistreg. Der er simpelthen fantastiske billeder og kameraføreringen er også aldeles genial.

Om den er 8-oscar-god er selvfølgelig en smagssag, men når man ser på de forrige år, hvor akademiet havde givet en masse oscars til film som Shakepeare In Love og Chicago, så må jeg sige at jeg er meget mere tilfreds med at Slumdog Millionaire løber med 8. Årets film er den selvfølgelig ikke - Det er The Dark Knight der er alt for god til akademiet!

Gravatar

#18 Fable 15 år siden

#17 - You said it!
Gravatar

#19 SpielbergFreak 15 år siden

Hvor er det dog en forfærdelig dansk titel! "Drengen der havde svar på alt" hvor sølle!

Skriv ny kommentar: