Filmens titel, “Smagen af rust og ben”, refererer til den smag, man kan få i munden efter at være blevet ramt af et hårdt slag, og det er også titlen på den canadiske novellesamling, som filmen i fri fortolket version udspringer fra. Den højtflyvende metafor for smagen af nederlag og filmens franske aner vil måske skræmme mange væk fra biografen, og det er en skam. For der er intet “artsi-fartsi-fransk” over filmen.

Som i “Profeten” og “Blodrøde læber” har Audiard igen kastet sig over de stærke stakler, og som ingen anden formår han igen at fortælle de mest ligegyldige historier med en forbløffende indlevelse. Skuespillet mellem “shooting star”-Schoenaerts og Cotillard er så ægte og autentisk, at det ikke er svært at tro på historien – en historie, som man først bør opdage i biografens mørke.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 dunn 11 år siden

Kan kun være enig med anmelderen.. En af de bedste film oplevelser jeg har haft i lang tid.
www.henrikhansen.nu
Gravatar

#2 LukasAasted 11 år siden

Jeg var også helt blæst væk af Rust and Bone! Vidste ikke noget som helst om den på forhånd og det var rart for en gangs skyld. Der var konstant overraskelser i vente og kemien mellem de to hovedroller var fantastisk... Jeg forelsker mig mere og mere i Cotillard, hun er fremragende!

Det var kun slutningen jeg var lidt utilfreds med:
Var ikke helt vild med, at Cottilard fuldstændig forsvandt fra fortællingen i filmens sidste akt... Og efter at Schoenaerts redder sin søn fra at drukne (hvilket i øvrigt er en af de mest overraskende og ubehagelige scener jeg længe har set), så dumper hun så fint ind i fortællingen igen. Ønskede måske en sidste samtale mellem de to, som kunne overbevise publikum om, at de rent faktisk skulle være sammen, for skal de jo!


Men udover det er det en fantastisk filmoplevelse, og jeg ligger bestemt et sted mellem 5-6 stjerner.
Gravatar

#3 bjarke 11 år siden

Jeg var desværre ikke blæst så meget omkuld som jer andre, men så absolut et stærkt drama, hvor Marion Cotillard og Matthias Schoenaerts i den grad leverer stærke og vedkommende præstationer. Jeg giver 4 ud af 6 stjerner.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#4 Kisbye 11 år siden

Bed mærke i den da den var med Cannes festivalen for et lille års tid siden.
Der fik den også ganske gode anmeldelser, så det er da klart en film jeg skal have set :)

Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)

Skriv ny kommentar: