Assayas har skabt et modent, mæglende drama, der med rolig hånd jonglerer med og diskuterer etik, æstetik og moral uden behov for at overdramatisere eller overspille sin fortælling. Fraværet af vekslende tempo gør dog hele affæren lidt for træg, hvilket en herligt livsglad afsluttende sommerscene råder en smule bod på. Ligeså vel som den første time på et museum kan være berigende og lærerig, så kan den anden time være ligeså travende og lidt småkedelig. På afstand erindres museumsbesøget imidlertid som et solidt minde – parallellen til “Sommertid” er ikke fjern.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-Bruce 13 år siden

#17 Tom Hanks har købt rettighederne til at genindspille den på amerikansk. Fransk lommefilosofi er det nye sort i USA.

New York Times:

"... packed nearly to bursting with rich meaning and deep implication".
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#32 Nicki52 13 år siden

Bruce (21) skrev:
#20 Jeg synes det er kanon, at du har mod på det! Skuespillet i filmen er fantastisk. Måske fordi der ageres intelligent, normalt og der ikke har siddet en manuskriptforfatter og forsøgt at snige et plottwist ind. Som Ebert skriver

The actors all find the correct notes. It is a French film, and so they are allowed to be adult and intelligent.

Jeg har altid mod på at prøve noget nyt. Jeg har prøvet fransk thriller. Nu er tiden inde til fransk drama. Og jeg ved godt jeg ikke er intelligent. Mange gange er jeg for hurtigt at dømme film. Ligesom Antichrist for jeg vidste ikke det var Lars og jeg troede det var en pisse uhyggelig gyser. Det var den så også på en måde, en meget stille en af slagsen.

Grund til jeg nu prøve at se film med mening er fordi at jeg gerne vil udvide min horrisont, istedet for halvhjernede action film eller komedier.

a@babo (23) skrev:
For at holde mig oppe, skal jeg drille lidt, så jeg også selv kan grine af egne jokes :-)

Du må stoppe med det, du burde da vide nu at jeg tager næsten alt skide seriøst ;-)

Bruce (19) skrev:
Hvis Nicki vil forsøge sig udi andre genrer og derved "bygge på" sin filmbaggrund, så vil jeg da absolut opmuntre ham hertil.

Hvad har du at opmundre med? Hvad har du i stomiposen, som a@babo vil sige :-)

Nej, spøg til side. Hvis vi ser bort fra a@babo kritiserede "Antichrist", som han har sin gode ret til når det nu er et frit land, så synes jeg diskussionen er ret ligegyldig når manden ikke en gang har set Sommertid. Hvis han tror på en uduelig anmelder fra et eller andet blad eller avis, så er det hans egen sag. Måske bryder hun sig ikke om den slags film.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#33 Skeloboy 13 år siden

tihi, Bruce er fanboy!
Gravatar

#34 filmz-Bruce 13 år siden

Så absolut.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: