Assayas har skabt et modent, mæglende drama, der med rolig hånd jonglerer med og diskuterer etik, æstetik og moral uden behov for at overdramatisere eller overspille sin fortælling. Fraværet af vekslende tempo gør dog hele affæren lidt for træg, hvilket en herligt livsglad afsluttende sommerscene råder en smule bod på. Ligeså vel som den første time på et museum kan være berigende og lærerig, så kan den anden time være ligeså travende og lidt småkedelig. På afstand erindres museumsbesøget imidlertid som et solidt minde – parallellen til “Sommertid” er ikke fjern.
#1 filmz-Bruce 14 år siden
Sommertid er også udkommet i en blu-ray Criterion udgave, med en medfølgende folder, hvori filmkritiker Kent Jones forklarer om instruktøren Olivier Assayas karriere og baggrund. Assayas' moder (kan også læses "moar" eller "mor"), døde i 2007 og efter at have set Summer Hours, forstår man inspirationen, at en sådan film formentlig ikke kunne være blevet så vellykket, uden personligt at have oplevet et sådan tab.
Har instruktørens andre film til gode og kan som sådan ikke forholde mig til Kent Jones udsagn om filmteknikker og stil i Assayas tidligere arbejde. Men tydeligvis er han en person, som i den grad forstår sig på mennesker, følelser og relationer og hans evne til filmisk at indfange interaktion mellem mennesker, det være sig via det talte ord eller subtile indikeringer, er noget af det mest raffinerede jeg længe har set.
Filmen beskriver den følelsesmæssige stærke og sårbare stund, hvor det uundgåelige sker, at forbindelsen til fortiden og minder forlader os, med bortgangen af den sidste forælder. En skillevej som griber forstyrrende ind i livets normale gang, tvinger én til valg og hvor reflektioner om fortiden kommer og går. Den fascinerende globalisering giver os mange muligheder, men risikerer også at rive familier op med rode og miste mere identitet på én generation, som det har taget ti at bygge op.
Det er en meget bevægende og dybfølt historie, men vi skånes for melodrama og effektmageri, som forsøger at empatisere os mere end situationen byder, selvom en sådan tilgang mærkeligt nok, netop viser sig at have mest effekt.
Der er ingen naturlige stop i historien. Assayas viser os at livet går videre og hvorledes vi undervejs tackler konflikterne. Der er flere magiske øjeblikke i filmen, skuespillet er under et, ganske enkelt forrygende, men Assayas opbygger mod slutningen et scenarie ved det gamle hus, som ender op med et øjeblik med teenage barnebarnet Sylvie, som ramte mig som en slaghammer lige i solar plexus. Ingen ord, blot et øjebliks stilhed, der med et deja vu's hastighed, fik én til at genopleve hele historien på ny. Magisk.
Perfekt! Jeg kan slet ikke vente til Assayas' fortsættelse!
10/10
#2 JannikAnd 14 år siden
#3 filmz-Bruce 14 år siden
Det er nok en film, jeg kommer til at se ufattelig mange gange og sikkert med et varierende følelsesregister, efterhånden som jeg skifter min karakter ud i fortællingen. Én film med på en øde ø og det bliver nok denne.
#4 JannikAnd 14 år siden
#5 filmz-Is 14 år siden
3/6
#6 filmz-Bruce 14 år siden
I mine øjne en hel unik skildring og til syvende og sidst et "meget kompleks plot".
#7 evermind 14 år siden
#8 filmz-ab 14 år siden
Det minder mig om en bosnisk tv-serie, hvor jeg så to afsnit om to herre der sidder overfor hinanden og snakker. Om alt og ingenting, og "big business" :-) Tror jeg springer over :-)
#9 filmz-Bruce 14 år siden
#10 Nicki52 14 år siden
Bruce, er det en film hvor vi skal holde øje med hvad der sker eller er der spænding.