Sommertid
Udgivet 11. sep 2009 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Få ting er garanteret her i livet, men at vi alle skal dø, ja det er både sikkert og vist. Nogle mener så, vi får chancen igen på den anden side af døden, men det er en anden historie. Vi bruger måske ikke megen tid på emnet, fordi det er så skræmmende og selvindlysende, det at vi skal dø, men ikke desto mindre er det evigt interessant. I Olivier Assayas’ franske “Sommertid” kredses der om emnet og de efterladtes situation i forhold til at skulle ære og mindes den afdøde – hvordan gøres minder op, hvilken værdi har de, og hvad er de bundet i?
“Sommertid” er en subtil generationsfortælling, der på rolig og holistisk vis fortæller en historie om det, der har været; det, der er; og det, der skal komme. Bedstemoderen, spillet med køligt og præcist overskud af Edith Scob, er fortiden, der har affundet sig med sin snarligt kommende død, og som nøgternt pragmatisk forsøger at forklare sine børn, hvorledes arven og minderne skal administreres. Børnene vil imidlertid ikke høre tale om denne velovervejede snak om arv, der netop understreger, hvor tabubelagt arv og død er – hvis vi taler om efterlivet, så erkender vi vores egen dødelighed, og det er tilsyneladende skræmmende.
Pusten tabes midtvejs, hvor en række forhandlinger med museer trækker filmens fokus væk fra grundtematikken, hvorfor en tåge af uvedkommenhed sænker sig over fortællingen. Dette forløb munder dog ud i en finurlig diskussion af museumsvæsenet og den konserverende bevaring, dette står for. For har vasen bedst værdi som blomsterholder for nutiden frem for museumsgenstand for fremtiden?
Assayas har skabt et modent, mæglende drama, der med rolig hånd jonglerer med og diskuterer etik, æstetik og moral uden behov for at overdramatisere eller overspille sin fortælling. Fraværet af vekslende tempo gør dog hele affæren lidt for træg, hvilket en herligt livsglad afsluttende sommerscene råder en smule bod på. Ligeså vel som den første time på et museum kan være berigende og lærerig, så kan den anden time være ligeså travende og lidt småkedelig. På afstand erindres museumsbesøget imidlertid som et solidt minde – parallellen til “Sommertid” er ikke fjern.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet