“Spring Breakers” definerer en generation uden at pege fingre, men ved at lege med. Den får os til at føle lede ved hovedpersoner, der får os til at leve, mens vi følger dem – især takket være både skuespil og manuskriptarbejde af højeste klasse. Den sælger sig selv som en ungdomsfilm, men den har en helt anden agenda end genrens gængse opus. Ligesom i Korines beskrivelse af ungdommen i “Kids” er “Spring Breakers” bidende nødvendig i generationsdebatten. Fra pigernes indstuderende, klichefyldte samtaler med familien derhjemme til lyden af et ladt gevær ved hvert sceneskift. Denne fraudulente verden agerer nemlig udelukkende inden for sin egen virkelighed, der aldrig præges af konventionelle filmklicheer. Med “Spring Breakers” siger Korine ikke, at vi skal forstå de værste elementer af en ny generation, men vi skal i hvert fald frygte den, når den skal på forårsferie, bitch.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 LukasAasted 10 år siden

Jeg har længe holdt øje med Spring Breakers og denne anmeldelse har overbevist mig om, at den muligvis er et biografbesøg værd. Desværre har jeg ikke meget tilovers for Kids, det er en af de absolut ringeste film jeg nogensinde har set... Men en 6-stjernet anmeldelse, James Franco, nøgne damer og et killer soundtrack burde for pokker kunne gå op i en højere enhed ;)
Gravatar

#2 McPeter 10 år siden

Bestemt en meget interessant film at se, men synes ikke helt den når op på en topkarakter. Kan anbefales, men man skal ikke se den pga. lumre bagtanker, hellere pga. den velovervejet fortælleteknik og stil.
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#3 Gasivodo 10 år siden

Kids(1995) er os' kun til os fra omkring 1980! Er du før eller efter...så ER det faktisk en halv-dårlig film;-)

Men blev sgu' lige nysgerrig mht denne.
"..are there any women here today?.."

'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(
Gravatar

#4 ollethem 10 år siden

1) Det er ikke et godt soundtrack. Det er egentlig bare en række overeksponeret dubstep numre, som af en eller anden grund definerer en hel generation? Sådan hænger det ikke sammen. Korine har bare googlet det første og det bedste, og holdt sig ved det. Æv og øv, da resultatet er et dårligt, forudsigeligt soundtrack.

2) Dårligt skuespil og fuldstændig meningsløs handling. Det virker til at Korine mere har fokuseret på, at få fire søde, disney idoler til at pludselig blive nogle "seje", "rå" piger, der skider på alt og alle. Det er så kliche, men ikke på en måde hvor resultatet er godt.

Det er heller ikke en gang sjovt at Gucci Mane er så dårlig, og at James Franco spiller en dårlig Riff Raff. Sidste scene er desuden også til grin...

Den er dårlig. Bum.
Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick and Tich.
Gravatar

#5 dhad 10 år siden

Harmony Korine. Bare navnet får denne anmelder til at svimle hen i noget, der ligner hæmningsløs beundring, total tilbedelse og balstyrisk forgudelse.


Er det ikke lidt som at sende en directioneer ind for at anmelde en One Direction koncert for Politikken? :-)
Gravatar

#6 Hr. Nielsen 10 år siden

dhad (5) skrev:
Er det ikke lidt som at sende en directioneer ind for at anmelde en One Direction koncert for Politikken?
Måske, men i det mindste er det meldt ærligt ud og så kan man jo forholde sig til dette, når man læser anmeldelsen!
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#7 dhad 10 år siden

Desværre får præpubertær gudedyrkelse mig til at gå baglås... Jeg forholdte mig nu også lynhurtigt til det og fandt nogle andre anmeldelser at kigge igennem.
Gravatar

#8 wigant 10 år siden

Sjovt at der ind i mellem (ofte?) på filmz, klages over at det er den forkerte anmelder. "en pige kan ikke anmelde en action film", "Johan må ikke anmelde rom coms" osv. Her kan man da tale om at den "rigitge" anmelder er sendt i felten og så længe det er meldt klart ud i starten af anmeldsen, kan det vel ikke blive bedre?

Glæder mig til Johans anmeldelse af Star Trek into Darkness:-)
Gravatar

#9 elwood 10 år siden

Johan må ikke anmelde rom coms

Hvem i alverden har sagt det ?

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#10 wigant 10 år siden

^^
Ja, okay. Jeg smurte måske lidt tykt på:-)

Skriv ny kommentar: