Den første sæson af “Star Trek: Enterprise” var desværre langtfra så ambitiøs og banebrydende, som den burde have været. Men jeg må indrømme, at jeg satte langt større pris på sæsonen her i 2013, end da jeg så den for første gang for godt 10 år siden. Skuespillerne er så fremragende, og deres karakterer er så indtagende, at man ofte ser igennem fingre med seriens brister, fordi man føler sig i hamrende godt selskab, og her er også flere vitterligt fremragende episoder såsom “Dear Doctor” og “Shuttlepod One”. Men hvis man forventer, at “Star Trek: Enterprise” ser lige så godt ud i HD som de andre Star Trek-serier, bliver man skuffet, og lydsporene er heller ikke just voldsomt imponerende. Det er ekstramaterialet til gengæld, som grundigt og oprigtigt gransker seriens problematiske tilblivelse. Derfor er udgivelsen et must, hvis man er fan, og bestemt også værd at kigge nærmere på, hvis man aldrig før har givet sig i kast med Star Trek-franchisen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Dominar Rygel XVI 10 år siden

Jeg kan huske, at jeg var helt oppe at ringe efter Broken Bow. Der var så mange elementer jeg fandt tiltagende efter en længere periode af en række ligegyldige episoder, hvor Voyager klart er den svageste serie efter min mening.

Jeg var imponeret af satsningen med at vende hele serien på hovedet og lade ST være et univers hvor menneskene klart var den svageste race og glædede mig til at følge historien om hvordan menneskeheden ville fejle på vejen mod 'The Federation'.

Men hold da op hvor blev jeg skuffet og jeg har ligesom mange andre klandret B&B for fuldstændig at mangle retning. Først var det klingon historien, så skulle der en time traveler ind i historiebilledet, så skulle vi følge nogle underlige insekter og når de løb tør for ideer skulle vi lige hilse på the ferengi, der først har first contact i TNG.

Jeg synes først det var i 4 sæson, at der kom retning på projektet efter B&B trak sig tilbage men der var det vel for sent. Enterprise havde et kæmpe potentiale og hvis de genstarter serien ville jeg ikke have noget i mod det var Enterprise, men det er der vel nok 2% sandsynlighed for.
Gravatar

#2 moulder666 10 år siden

Et kort øjeblik tænkte jeg "Det er sguda ham fra Home Improvement"
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#3 Slettet Bruger [22303029] 10 år siden

Jeg er ret glad for serien, den har sine ulemper og alle de gange, hvor Trip fucker op i løbet af serien, burde nok have udløst en tur i en åben airlock.

Men den har nogle gode figurer, nogle ret gode afsnit ind imellem, dog den ubetinget værste åbningsmusik overhovedet. For satan, den sang er noget lort.
Gravatar

#4 The Insider 10 år siden

#3, hehe, den er afgjort ret cheesy, men jeg har, ahem... altid syntes en smule om den :-) Når man ser ekstramaterialet er det dog sjovt, at nærmest hele filmholdet er enige om, at sangen er elendig.
War. War never changes.
Gravatar

#5 Slettet Bruger [22303029] 10 år siden

Og du kalder dig selv en trekkie! Jeg er skuffet, Johan, SKUFFET!
Gravatar

#6 The Insider 10 år siden

:-( Mere skuffet end en kommode?

Det var i øvrigt vildt interessant, at de åbenbart havde brugt U2's "Beautiful Day" som underlægningsmusik til titelsekvensen, mens de klippede rough-udgaverne i klippelokalet. Rettighederne var bare alt for dyre. Jeg ved nu heller ikke, om jeg synes, at den havde passet godt til billederne (hverken musikken eller lyrikken). Jeg synes dog også, at sangen kom til at lyde lidt bedre, da man skruede en smule op for tempoet og lagde nogle ordentlige strygere på fra og med 3. sæson :-)
War. War never changes.
Gravatar

#7 Slettet Bruger [22303029] 10 år siden

Alle ved dog, at de bare skulle have ringet til Bear McCreary, så havde han lavet et tema, der havde sparket alle andre Star Trek-temaer i skridtet og så havde Enterprise stadig kørt i dag!
Gravatar

#8 The Insider 10 år siden

Frak yeah!
War. War never changes.
Gravatar

#9 Universet 10 år siden

må sige at ST aldrig har fanget mig. før den nye ( fra 2009 ) synes jeg gjorde EP sej :) samt ST universet lidt federe og spænende for mig.

Samt har jeg på (siden anskaffelsen af ) netflixen prøvet at se de gamle serier og film.

men hold da op. seriøst den helt gamle serie ( med Kirk ) synes jeg er meget bedre end TNG og spillefilmene (med folkene fra TNG ). Kan ikke klare de spillefilm, med Captain Jean-Luc Picard. nej jeg kan ikke klare det hold. især data også...... Android !HA :D

Originale seriens første afsnit ??? ( men hvad sker der for Kirk ( Skuespilleren ) i Pilot afsnittet som så er blevet skiftet ud til ham vi kender fra resten af den originale serie. :D troede lige der havde været en hel serie eller flere afsnit med en anden Kirk :D )

men det er da helt klart at der er noget over ST. som jeg havde overset :)

så kan være at denne serie EP ( især på blueray ) skal stå på hylden en dag og samle støv :P
Gravatar

#10 Zombi 10 år siden

Jeg har ikke set serien, men jeg ville bare sige, at jeg har [url= OF THE HEART![/url]

Skriv ny kommentar: