Splittes “Star Wars” op i enkeltdele, så er det simpelt. En helt, der bliver fanget af en skurk. Vennerne befrier, og de gode vinder til sidst. Men den elektriske summen fra lyssværdet, den tunge ånde fra skurkens maske, Tusindårsfalken på flugt og episke faderopgør gør det til mere end bare film. Det er så mange ting. Følelser. Minder. Nostalgi. Det er da da da daaa daaaaa dadada daaaa da dadada daaaa da dadada daaaaaa!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 Gangstalicious 7 år siden

#49 -

Scenen mellem Kylo og Rey skal understrege at Kylo dels er i tvivl om sine valg og bliver rystet over, at Rey er stærk nok til at gennemskue dette. Han bliver ikke bange for hende som sådan, men begynder at tvivle på sig selv.

Tidligere i filmen bliver det etableret, at Chewies bowcaster er ret heftigt våben, da det sender stormtroppers flyvende igennem luften. Kylo bliver ramt af dette og er hårdt såret, man ser endda at han bløder.

I slutningen af A New Hope bruger Luke Kraften, uden nævneværdig træning, til at ramme et mål, som mere erfarne jagerpiloter ikke kan ramme.. og flyver i øvrigt et jagerfly også uden træning.

I starten af Empire Strikes Back og uden nævneværdig træning, bruger Luke Kraften til at få fat i sit lyssværd og redde sig fra en wampa.

I Episode 1 er Anakin i stand til at vinde et podrace, noget som et menneske normalt ikke er i stand til.

Rey er vant til at kæmpe med stav (hvilket ikke er så langt fra at kæmpe med sværd) og tidligere i filmen vises det, at hun nægter at omfavne sine latente kræfter. Da hun overgiver sig og omfavner dem, bliver hun guidet af kraften - dette er noget som igen og igen i løbet af de seks foregående seks film er blevet etableret, at hvis man er parat og man lytter, så "taler" Kraften til én.

Så Kylo kæmper med et seriøst handicap i forhold til normalt og Rey bliver hjulpet af Kraften, hvilket gør dem nogenlunde ligeværdige.

Jeg giver dig dog ret i, at det er lidt underligt, at man springer Chewie over i sorg-scenen, men man kan måske argumentere for, at han er i gang med at sørge for, at Finn bliver reddet, men så ville en lille, ekstra scene, hvor Chewie sørger, være på plads.

De sidste minutter af filmen er rent setup til den næste film, da det allerede er blevet sagt, at Episode 8 starter præcis hvor TFA ender. Altså lidt på samme måde som Empire, hvor Luke er blevet reddet, Lando og Chewie tager afsted for at finde Han og man ikke som sådan får en afslutning på filmen, men et setup til næste film
Gravatar

#52 David Munch 7 år siden

#51 Ganske gode forklaringer, så tak for dem!

Filmz havde en nyhed om at Abrams selv fortrød sorg scenen, så man kan håbe på han laver en Lucas og ændrer det til en fremtidig udgivelse. Forventeligt når de laver en Episode VII-IX pakke, med en masse ekstramateriale... 8)

Jeg har intet imod den lægger op til Episode VIII, meeen, de kunne have spyttet et minut eller to mere i at gøre den slutning interessant IMHO.
Gravatar

#53 Geekalot 7 år siden

#51 ikke for det helt skal gælde om alder og hvem har ret :) men hvor gammel er du egentlig ?
Jeg er 79er så jeg er næsten født op med dem, sådan som du ser de film, ser jeg dem detsvære ikke helt :/ syntes det virker som en meget nemt tanke gang at have, med det du lige skriver.
Der må jeg nok ærlig indrømme der holder jeg mere med #49. Men forskellige øjne ser forskellige film :)
Gravatar

#54 Gangstalicious 7 år siden

Jeg er fem år ældre end dig.

Skriv ny kommentar: