Splittes “Star Wars” op i enkeltdele, så er det simpelt. En helt, der bliver fanget af en skurk. Vennerne befrier, og de gode vinder til sidst. Men den elektriske summen fra lyssværdet, den tunge ånde fra skurkens maske, Tusindårsfalken på flugt og episke faderopgør gør det til mere end bare film. Det er så mange ting. Følelser. Minder. Nostalgi. Det er da da da daaa daaaaa dadada daaaa da dadada daaaa da dadada daaaaaa!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Zyphax 8 år siden

#8 -angående det mystiske flow:

Generelt var min oplevelse meget mere positiv end din. De mange referencer gjorde ikke noget dårligt for mig, og syntes også en del af humoren var spot-on. Jeg nød hvor meget kærlighed der var lagt i produktionens visuelle side og syntes faktisk at historien overordnet var ganske fin og et velegnet afsæt til de to næste film, på trods af de mange genbrugte historie-elementer. Desværre så er netop den megen genbrug og ligheden med A New Hope jo så nok også grunden til at spændingen udebliver.

Der er rigtig meget der er virkelig godt, men der er også en del brister der, afhængig af hvor meget man lægger i dem, kan trække ned i mere eller mindre grad.

Mens jeg oplevede filmen var jeg revet med og overvældet over håndværket, men kom ikke emoltionelt op at ringe. Der var noget der distancerede mig grundliggende i forhold til alle 6 af de gamle film, hvilket var manglen på et velfungerede soundtrack. Med John Williams som komponist endnu en gang på denne nye film tænkte jeg forud for filmen at den del var i orden. Men undervejs lagde jeg mærke til at soundtracket på ingen måde var ligeså fremtrædende som i de gamle film. Faktisk mindes jeg ikke et eneste moment hvor musikken drev følelserne frem i mig. For mig er John Williams ikoniske score selve sjælen i de gamle film og de fremragende gamle temaer bar ofte scenerne og dikterede flowet i de gamle film. Jovist, mange af de klassiske temaer gik igen ofte i filmen, men på intet tidspunkt blev de fremført med tilpas pondus.

At musikken efter min mening fejler i denne film, i forhold til de gamle, kan skyldes at tempoet i JJ Abrams klippe og fortælle-stil ikke giver plads at musikken kan udfolde sig. Eller at John Williams måske desværre er ved at blive for gammel.

Hvis jeg skal sætte fingeren på hvorfor jeg gik ud af biografen med en hul fornemmelse og følelsen af at man ikke for alvor var der hvor man emotionelt burde være i filmen, så er det derfor. Men kan være at det bare er mig...
Gravatar

#12 Maroti 8 år siden

YEEEEES!!

Er netop hjemvendt fra biografen! Barndommen lever! Jeg er godt tilfreds, og fuldstændig opslugt!

Skal ses igen på mandag!
Gravatar

#13 msvejrup 8 år siden

doctor doom (8) skrev:


Hvad helvede skete der med ham Poe? Han var pludselig tilbage.


Det bliver forklaret
på modstandsbevægelsens base da Finn møder Poe igen
Gravatar

#14 Stetso-G 8 år siden

En rigtig god film, men desværre mudret til pga. hypen. Ingen film kan bære så meget hype.

Og to ting, der fuldstændig kylede mig ud af indlevelsen i filmen:

Ordene "Turbolaser" og "Stjernedødsplaneten".
Gravatar

#15 Hedevang6000 8 år siden

Filmen skuffede mig en smule og derfor får den kun 4 ud af 6 stjerner. Mangler wauw faktoren og savner generalt mere spænding under hele filmen. Bla Synes jeg ikke Adam Driver er den rette til at spille Kylo ren uden at spoile for meget! Det er desværre kun den femte bedste star wars film på min liste.
Men det var sgu fedt at se de gamle karaktere tilbage på lærredet. Han Solo er en legende! Og tusindårsfalken er mit favorit rumskib.

Men alt i alt en god solid omgang star wars som selvfølgelig skal ses!

Nogen der ved hvorfor at JJA og Lawrence Kasdan ikke vender tilbage som instruktør og manus forfatter i de næste to film?
Er det Disneys politik at de ikke må arbejde på mere end én film. Forstår det ikke helt!

Gravatar

#16 Alex- 8 år siden

Så den i går og er godt tilfreds. Intet mesterværk, men som andre har nævnt er det sgu svært at leve op til så meget hype. Det var tydeligt at de havde problemer med stilen, den fangede ikke helt. Stort plus med mængden af pratiske effekter. Mit største problem med filmen var mængden af action. Historien druknede lidt i det. Ellers er jeg godt tilfredse med karakterene og deres casting.
Jeg glæder mig til at se hvad dette første kapitel har startet.

doctor doom (8) skrev:
Et par detaljer:

Kylo Ren var en ok skurk, men han var sgu ikke den nye Vader.

Gwendoline Christie som kapt. Phasma, som var hypet helt vildt i sin sølvfarvede stooem trooper-dragt, var decideret latterlig. Hun kunne ingenting og blev sat ud af spillet (i denne omgang) med et lille skub. Decideret idiotisk.

Ham den onde leder, Snoke, var virkelig bøvet. Hvem er han, og hvorfor ligner han noget fra Harry Potter eller Pans Labyrinth? Og det gigantiske hologram, det var meget lidt SW-agtigt og meget malplaceret.

Prøv at sammenligne scenen hvor First Order udsletter et planet-system, men scenen i A New Hope, hvor imperiet udsletter Alderaan. Uagtet at man stort set intet ser i New Hope - man ser eksplosiionen, og nogle asteroider, og oplever det så gennem Obi Wans smerte - så er den scene lysår(!) mere kraftfuld end i Awakens, hvor man trods alt ser klip fra planeterne.

Scenen på Solos fragtskib med de mærkelige monstre og de to grupper af dusørjægere var dedideret pinlig. Hvilken del af scenen? Det hele.

Hvad helvede skete der med ham Poe? Han var pludselig tilbage.

Og hvordan kunne både Rey og Finn holde stand - med skiftende succes - mod Kylo Ren, der havde modtaget træning både i kraften og med lyssværd? Han var endog meget trænet, så man i den første scene, hvor han stoppede en laserstråle i luften.

Dialogen var virkelig tung, i meget lange sekvenser, og humoren ligeså. Den eneste gang jeg virkelig grinede, var da 3Po præsenterede sig for Solo og sagde, "Du kan nok ikke kende mig med den røde arm." Dialogen var ikke Lucas/JarJar-dårlig, men den var alligevel anstrengt meget af tiden.

Den meget lange sekvens, fra de lettede Tusindårsfalken fra fragteren, og til de var færdige på planeten med den lille dame med store briller, var decideret gabende kedsommelig.


Et par afklaringer:
En ny Darth Vader er umulig at skabe, men jeg synes dog at det var interessant at se et nyt take på en Sith/Dark Jedi, som vi ikke har set før. En person som er så mentalt ustabil, som er blevet udsat for så meget mørke. Han er tydeligvis stærk i kraften, men uduelig da det kommer til fægtning, han er for ivrig og fysisk svag. Rey viser at hun sagtens kan passe på sig selv og Finn er med 100% sikkerhed blevet trænet i kamp mod lysværd med vibro våben. Desuden er Rey tydeligvis også meget stærk i kraften (Luke's datter..?).

Snoke er næppe så stor i virkeligheden. Første gang du ser Kejseren er han et kæmpe hoved, så jo det er ok i Star Wars-ånden (men havde da selv håbet at han ville være mere utydelig, blot en skygge ville være fedt). Jeg spekulerer på om det kan være Darth Plageuis, som Palpatine nævner i EP3. Eller måske er det blot en ancient sith lord, who knows.

Poe fortæller selv hvorfor han forsvandt: Ligesom Finn landede han længere væk fra flystyrtet.

Mht de andre pointer giver jeg dig ret.


Stetso-G (14) skrev:
Og to ting, der fuldstændig kylede mig ud af indlevelsen i filmen:

Ordene "Turbolaser" og "Stjernedødsplaneten".


Turbolaser har altid været i filmene: http://starwars.wikia.com/wiki/Turbolaser
Jeg undrede mig dog også over den sidste..


Eneste større problem jeg havde med filmens handling:
Det irriterer mig grænseløst at Chewie bare går forbi Leia til sidst. Hvorfor ikke lige give et kram?? Jeg havde håbet at de istedet for viste Rey rejse sig fra pilotsædet, hvorefter Chewie sidder tilbage og kigger bedrøvet på det tommesæde. Så havde jeg fandme grædt snot.
Gravatar

#17 MystiskeMox 8 år siden

For meget gentagelse i plottet
Jeg er super godt underholdt og alligevel er jeg ikke helt tilfreds.

Man får klart nostalgifølelsen op så snart man ser det første rumskib efter den sædvanlige Star Wars melodi karakteristiske rulletekster. Vi får en god start og fin introduktion til vores hovedpersoner som fungerer godt og spiller godt og vi når hurtigt ind til hvad plottet er. Vores hovedpersoner hvirvles ind i historien og ret hurtigt hvirvles et par gamle kendinge også ind i historien og med ret store roller og det fungerer super fint og det giver igen fuld tryk på nostalgifølelsen og det føles godt selv om de kører den langt.

Der hvor det begynder at halte er når der genbruges ikke bare lidt, men aaalt for meget fra den gamle trilogi på en lidt anden suppe, men referencerne er nærmest krystalklare og man kan ikke andet end tænke lad nu være - find dog på noget nyt, det er så meget kopi, at det gør lidt for ondt.

The Dark Sides personificeringer er ikke i nærheden af at være så stærke og karismatiske som Vader, Kejseren eller bare nogle af de andre Sith Lords vi har mødt i de andre Star Wars episoder, hvilket føles tamt. I starten fungerer det til dels, men desværre vælges at tage en hel del af brodden af ham så The Dark Side står for mig virkelig svagt, hvilket er meget ærgerligt for de fremtidige film og ens følelse af at man er oppe imod overmagten

Alt i alt rammer nostalgifølelsen godt ned i en med så mange kendte personer og velkendte ting og i det bedste filmunivers nogen sinde fremstillet, at det trods alt er en superunderholdende film og jeg greb mig selv i at tænke slutter den allerede, den var kort.

Karakter 5 ud af 6 (tippet til den gode side og måske lige i overkanten). Det skal siges at jeg er usædvanlig glad for Star Wars universet (også de nye) og alle andre Star Wars film har jeg givet 6 men med den gamle trilogi som en meget klar favorit. Så med den nye er jeg fremragende underholdt, men vurderer den som den svageste af Star Wars filmene. Plottene og historiefortællingen er bedre i alle de andre film til gengæld får man mindre CGI her og lidt mere af den gamle trilogi følelse, men det nytter altså ikke at kopiere fortællingen i så stor stil, det var nok at de i Ep. 6 endnu engang skulle nedskyde Dødsstjernen.
Gravatar

#18 nclka1990 8 år siden

Stetso-G (14) skrev:
En rigtig god film, men desværre mudret til pga. hypen. Ingen film kan bære så meget hype.

Og to ting, der fuldstændig kylede mig ud af indlevelsen i filmen:

Ordene "Turbolaser" og "Stjernedødsplaneten".


Stjernedødsplaneten er en virkeligt dårlig oversættelse :) Starkiller Base på engelsk er et lille easter egg om man vil til George Lucas' oprindeligt tænkte efternavn til Luke (Starkiller) :)
Gravatar

#19 msvejrup 8 år siden

Stjernedødsplaneten? Hvad mener I? Hvor siges/nævnes det? Er det bare den danske oversættelse af Starkillerbase I mener?

Jeg læser aldrig underteksterne alligevel, så don't give a fuck.
Gravatar

#20 simpson 8 år siden

Forstår ikke de brugere her i tråden der elsker episode I-III.. for mig er det er mareridt af dårlig historier, plot, CGI, karakterer - ja alt star wars magi er helt off i de film.. jeg forsøger stadig at glemme at de eksisterer - for mig er der ingen star wars før new hope..

Mht. New Awakens.. undskyld Force Awakens.. så var jeg godt underholdt og føler det er en rigtig god start på en ny epoke. Skuespillet, replikkerne og historien fungerede glimrende. Jeg synes der var god intens spænding undervejs og en scene med et lyssværd i sneen rørte mig en hel del. Der var nogle vilde plot twists jeg ikke havde set komme. Men yes, der var mange referancer til new hope.

Mine minuser med Awakens er en scene som man også så i traileren.. den der totalt over karikerede nazi/hitler-scene.. Ku' man snakke mere ned til os?? Jo tak, vi fatter godt referancen - men det at I maler den så udtalt distancerer mig fuldstændig fra star wars universet.. Heldigvis er scenen kortvarig, men den er ikke desto mindre en fatal fejltagelse som jeg ikke håber bliver gentaget.

Derudover føler jeg at der er nogle eventyr-referancer til en helt forkert eventyr-genre ala ringenes herre og harry potter.. jeg skal undlade at komme med afsløringer her.. men
"kaldet fra en kælder" og "kæmpe-hologrammet".. !!!
.. Helt-helt forkert i mit star wars univers :(

Og ja, "mit star wars univers".. det er jo hele kernen og problematikken.. star wars er så stort et fænomen at det ikke tilhører lucas.. eller disney.. det tilhører alle os der ser det.. den forventning og hype er umulig at kunne efterleve..

Men for mig gav Awakens et nyt håb (hoho) til sagaen.. Episode IV-VII.. spændt på den næste.. og jo flere nye star wars, desto større chance for at glemme den vildeste fejl af dem alle (I-III).. men for min skyld - drop hitler og drop ringenes harry potter tak.

Awakens = 4.5/6 (måske kan den godt blive en 5'er med tiden..)
New Hope = 6/6
Empire Strikes Back = 6/6
Return of a Jedi = 5/6

Og så lige de der, som ikke hører til sagaen - altså i "mit star wars univers" ;-)
Episode I = 2/6 (podracer scenancen var eneste højdepunkt)
Episode II = 0/6 (kærlighedsscenen på en græsmark, et 50'er retro pizzaria, yoda, kloner.. for mange ting at ramse op som er HELT OFF)
Episode III = 1/6 (kampen mellem obiwan og anakin havde et par "lyse" sider som var rørende..
men måden padme dør på.. "uh vi ved ikke hvad hun døde af.. det må være et "broken heart".. GIVE ME A FUCKING BREAK!!!)


:-D

Skriv ny kommentar: