Omsider er “Strit og Stumme” ude på dvd, og selvom dens flow undertiden er lidt ujævnt, så bugner denne 26 år gamle tegnefilm stadig af charme, opfindsomhed og smittende fortælleglæde. Det er virkelig ærgerligt, at dvd-udgivelsen ikke huser noget ekstramateriale (jeg har tidligere interviewet instruktøren Jannik Hastrup og ved derfor, at han bestemt ikke er sky for at diskutere sine ældre opusser), men takket være et udmærket transfer, et acceptabelt lydspor og en lav vejledende udsalgspris får skiven alligevel en anbefaling med på vejen herfra.

Se også: Filmz TV interviewer “Strit og Stumme”-instruktøren Jannik Hastrup under sidste års Buster-filmfestival

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 evermind 10 år siden

Glæder mig til at gense denne her ved lejlighed ... Det er år og dag siden, jeg så den.
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#12 80eren 10 år siden

Glimrende anmeldelse.
Jeg gik ud og købte DVD'en kort efter at have læst den.
Anmelder har dog misforstået én ting: Filmens hovedperson Strit er altså en pige, og ikke en dreng som der står i anmeldelsen.
Det understreges flere steder i filmen, f.eks. i scenen hvor Strit ser sig selv i et spejl og siger: "Det er jo hende den søde."
Gravatar

#13 The Insider 10 år siden

#12, godt spottet! Jeg har ellers altid troet, at Strit var en dreng - både på grund af udseendet og stemmen. Og tak for rosen :-)
War. War never changes.
Gravatar

#14 evermind 10 år siden

The Insider (13) skrev:
Jeg har ellers altid troet, at Strit var en dreng


Lad ikke navnet narre dig! :P
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#15 Riqon 10 år siden

The Insider (13) skrev:
#12, godt spottet! Jeg har ellers altid troet, at Strit var en dreng - både på grund af udseendet og stemmen. Og tak for rosen :-)


Jeg husker, jeg var forvirret om det samme. Hun er i hvert fald en tomboy.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#16 davenport 10 år siden

Mine unger fik den i julegave, og så den otte gange i løbet af juledagene. Især den mellemste på 3 er helt væk i den. Han kan blive utrolig hidsig, hvis det ikke lige er dén de skal se..
Jeg har ikke set den selv, andet end at den har kørt i baggrunden, men har heller ikke et forhold til den, da den ikke var en del af min barndom. (Det var Bennys Badekar og Samson og Sally dog.)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#17 The Insider 10 år siden

#16, nice! Det går lige i hjertekulen at høre, at den også kan tale til børn, der vokser op med langt mere "spektakulære" animationsfilm, end vi gjorde :-)
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: