Omsider er “Strit og Stumme” ude på dvd, og selvom dens flow undertiden er lidt ujævnt, så bugner denne 26 år gamle tegnefilm stadig af charme, opfindsomhed og smittende fortælleglæde. Det er virkelig ærgerligt, at dvd-udgivelsen ikke huser noget ekstramateriale (jeg har tidligere interviewet instruktøren Jannik Hastrup og ved derfor, at han bestemt ikke er sky for at diskutere sine ældre opusser), men takket være et udmærket transfer, et acceptabelt lydspor og en lav vejledende udsalgspris får skiven alligevel en anbefaling med på vejen herfra.

Se også: Filmz TV interviewer “Strit og Stumme”-instruktøren Jannik Hastrup under sidste års Buster-filmfestival

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 jannie dahl astrup 10 år siden

"Den mest efterspurgt tegnefilm nogensinde - ude på dvd nu!"
;-)
Boris Lermontov: Why do you want to dance? Vicky Page: Why do you want to live?
Gravatar

#2 The Insider 10 år siden

#1, hahaha! :-D Hvor er det egentlig besynderligt, at den overskrift ikke kom naturligt til mig!
War. War never changes.
Gravatar

#3 Lawman. 10 år siden

Jeg må indrømme, at min hukommelse for længst havde fordrevet langt de fleste af filmens scener og karakterer. Det er trods alt et par årtier siden, jeg sidst så "Strit og Stumme". Alligevel var der en håndfuld specifikke billeder, jeg stadig huskede klokkeklart – en forfalden by begravet i sne; en underjordisk flod af glødende, glohed lava; skyggelignende figurer, der hugger sten til... skrev:


Haha, spot on - jeg har flere gange tænkt over en tegnefilm jeg så som barn, og kunne kun huske nogle brudstykker men anede ikke hvad det var for en film - den har du fundet for mig nu Yohan! :)
Gravatar

#4 Lehrmann 10 år siden

Faldt i glemmebogen som barn, da "Aberne og Det Hemmelige Våben" og især "Fuglekrigen i Kanøfleskoven" havde en mere fangende fortælling og et langt mere underholdende "person"galleri.
Gravatar

#5 The Insider 10 år siden

#3, hehe, cool! :-)
War. War never changes.
Gravatar

#6 McPeter 10 år siden

Fedt at I også anmelder en DVD-udgivelse af en så gammel film - og så at det er selveste Strit og Stumme. Har netop fået den i gave af min yndlings-lillesøster, som samtidig også havde købt et eksemplar til sig selv. Har dog ikke fået genset den endnu, men ovenpå den anmeldelse glæder jeg mig endnu mere til at få den set igen. :-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#7 Herrguth 10 år siden

Er fuldstændig enig i anmeldelsen. Jeg håber virkelig, at Jannik Hastrup får et comeback. Jeg ville så gerne se et par film mere fra hans hånd.
Gravatar

#8 HelmerJ 10 år siden

Har lige læst anmeldelsen, nu venter jeg bare på middags pausen så jeg kan komme i SS
The ships hung in the air in precisely the same manner that bricks don't -Douglas Adams
Gravatar

#9 Riqon 10 år siden

Øj ... must have.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#10 HelmerJ 10 år siden

Bah, var i SS og de skal bestille den hjem først. Men den kommer da
The ships hung in the air in precisely the same manner that bricks don't -Douglas Adams

Skriv ny kommentar: