“Taken” er en actionfilm, der har udstyret i orden. Der er good-guys og bad-guys og alle de ting midt imellem, der bliver smadret på herligste vis. På skyggesiden tager filmen for let på sit alvorlige emne og fokuserer på banaliteter som datterens popsangerambitioner – hvilket efterlader en lidt dårlig smag i munden.
#41 Riqon 15 år siden
#42 BN 15 år siden
... hvilket slog ham ihjel. (er jeg sikker på, det skal forestille.) :-)
#43 Riqon 15 år siden
... på lang sigt :)
Min pointe var blot, at han ikke bare er interesseret i, at de onde skal dø. De skal lide. Dette sadistiske aspekt af hans karakter tænder sikkert en del krigsliderlige teenage unger, men personligt "slukkede" den mig og fik mig til at væmmes over karakteren. Og jeg foretrækker film, hvor jeg faktisk kan sympatisere med en eller to af karaktererne.
#44 evermind 15 år siden
Ja, jeg vedkender at være en del af det forstyrrede publikumsegment, der føler en dyb tilfredsstillelse ved at se de onde, onde mennesker blive afstraffet for deres ugerninger. Og netop det, at det er en forælder, der har sit barn på spil, gør blot brutaliteten så meget desto mere forståelig. Jeg har ikke selv børn, men kan jeg forestille mig noget som helst vække den indre dræber, må det være, at nogen gør éns barn fortræd.
Jeg er i øvrigt p.t. i gang med at gå lidt til hånde herhjemme og vil derfor gerne have mærket på de søm, anmelderen har spist? :P (Nah, smag og behag, jeg er bare temmelig uenig med vurderingen!)
#45 Notional 15 år siden
#evermind: Spoilertags? Og hvad giver du filmen?
#46 evermind 15 år siden
Ach, jeg havde ikke følelsen af, at jeg spoilede noget (f.eks. om, hvorvidt Bryan og/eller datten overhovedet slipper levende fra hævntogtet), men min dømmekraft kan muligvis være påvirket af lidt øl-indtagelse til aften. Hvis der er en admin, der mener, at der er behov for spoiler-tags i mit indlæg, må vedkommende gerne indsætte sådanne, og så beklager jeg selvfølgelig.
Jeg vil sige en 5'er ud af 6 herfra.
#47 Riqon 15 år siden
At enhver far ville "gå fuldkommen amok og smide alle hæmninger" er ikke ensbetydende med, at det nødvendigvis er en prisværdig måde at reagere på. ;-)
(Jeg mener for resten heller ikke, dette spoiler noget ;) )
#48 Notional 15 år siden
#49 wimmie 15 år siden
Alt i alt underholdende fra start til slut.
4½/6
#50 filmz-Utyske 15 år siden
Jeg har set den danske udgave sammen med evermind, men jeg kan ikke lige gennemskue om det er "extended cut" eller om "extended cut" bare dækker over at torturscenerne er uncut.