“Taken” er en actionfilm, der har udstyret i orden. Der er good-guys og bad-guys og alle de ting midt imellem, der bliver smadret på herligste vis. På skyggesiden tager filmen for let på sit alvorlige emne og fokuserer på banaliteter som datterens popsangerambitioner – hvilket efterlader en lidt dårlig smag i munden.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-gofferoffer 15 år siden

Filmen er godt nok blevet sablet ned af danske anmeldere, men den har en udmærket rating på IMDb, og folk her er generelt positive. Hmmm, meget forvirrende.
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#12 Riqon 15 år siden

Dette er én af de mest effektive actionfilm jeg har set i nyere tid, langt bedre actionsekvenser end den sidste Bond-film, men jeg giver anmelderen ret i, at den har nogle svagheder, særligt i sin portrættering af Europa kontra USA (og her mener jeg klart også, at popstjernetemaet trækker filmen ned).

Til gengæld fandt jeg ikke Liam Neesons tale til terroristerne lang og kedelig, men syntes den på en meget effektiv måde lagde op til, at hans karakter nu ville sparke røv. Fra det øjeblik var der heller ikke for mig nogen tvivl om, at han nok skulle klare ærterne, og derfor mener jeg også #1 overreagerer lidt.

En anden svaghed er, at Neeson næsten er for bad-ass (selv om det sikkert vil få en del sadistiske SAW teenagere til at klaske sig i låret af begejstring). Man bygger en del sympati op for ham i begyndelsen, hvor hans eks behandler ham rent ad helvede til, alt imens han gør en kæmpe indsats for at vinde sin datters gunst, men da jeg senere så ham slippe vreden løs i diverse voldshandlinger (og tortur), da mistede jeg en god portion af sympatien for ham igen. Men det er en meget habil actionfilm.

Den tangerer mellem 3 og 4 stjerner efter min mening.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#13 Kram 15 år siden

En af de bedste actionfilm (og top 5 film sidste år) jeg har set, den starter langsomt (meget langsomt) men tager så hurtigt fart, og hvor andre film tit holder tilbage så giver Taken sig hele vejen, det er en hæsblæsende affære af de bedste.

Liam er fantastisk som badass (tidligere)-agent, og gør det efter min mening meget bedre end f.eks. Sutherland i 24, han er nok en tand for gammel til at være Bond, men ellers ville han være et godt valg.

Som actionfilm får den bestemt 5 stjerner ud af 6.
...
If winning isn't everything, why do they keep score?
Gravatar

#14 BN 15 år siden

#12 - riqon:

Fra det øjeblik var der heller ikke for mig nogen tvivl om, at han nok skulle klare ærterne, og derfor mener jeg også #1 overreagerer lidt.


Men "det øjeblik" var ikke et øjeblik, du havde under læsning af anmeldelsen, vel? Det var et øjeblik under filmen, går jeg ud fra.

Men pyt: lad os bare allesammen i tiden fremover undlade spoiler-markering her på filmz.dk .... for hey mand, man kan jo alligevel gætte sig til mangt og meget, ja, regne den ud på forhånd, ikke? ;-)


http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#15 Riqon 15 år siden

#14 -

Du har ret. Lad os hellere lade være med at snakke om, hvad filmen handler om. Det fratager jo én oplevelsen at vide noget som helst, før den kommer i afspilleren. Jeg synes egentlig også, det er træls med alle de trailers, filmz lægger ud på siden ;)

Lad os bare sige, at vi har fået belyst 2 grøfter. Anmelderen er ikke faldet i nogen af dem imho, men kan selvfølgelig ikke afvise, at andre måske er enige med dig og føler, filmen nu er totalt spoleret for dem.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#16 jessup 15 år siden

En lidt vrøvlet actionfilm lidt under middel - Neeson er hele showet.
This is just until June
Gravatar

#17 BN 15 år siden

#15 - riqon:

Du har ret. Lad os hellere lade være med at snakke om, hvad filmen handler om. Det fratager jo én oplevelsen at vide noget som helst, før den kommer i afspilleren. Jeg synes egentlig også, det er træls med alle de trailers, filmz lægger ud på siden ;)



Kun slutningen, riqon ... kun slutningen. ;-)

kan selvfølgelig ikke afvise, at andre måske er enige med dig og føler, filmen nu er totalt spoleret for dem.


Jeg synes ikke, det nødvendigvis spolerer en film, at man har fået den helt overordnede slutning at vide ved at læse en anmeldelse. Men i disse tider, hvor mindre lykkelige slutninger er så hyppigt forekommende, ville det da ikke gøre noget, hvis man selv fik lov at vejre stemningen i filmen og gætte sig til, om den nu vil slutte med at hovedpersonen selv overlever sin farlige mission eller ej.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#18 theassociate 15 år siden

Jeg må så også tilslutte mig mængden af folk med positive karakterer til filmen. Den er super effektiv, medrivende og velskrevet. Hvad der så er ekstra fedt er at filmen tør vise
Neeson give skurkene hvad de fortjener, selv efter de er nedlagt

- Og så tænkte jeg at jeg vil prale med at have gået forbi den skønne Famke Janssen herovre i New York for et par uger siden :)

5/6 herfra - se den
Gravatar

#19 thomas040 15 år siden

Er der nogen der ved, da jeg ikke selv er i Danmark, om det er den R-ratede version de viser i DK?

For det er den der holder! Jeg så den R-ratede version på internettet, og jeg var virkelig revet med. Super fed og intens.

Et par måneder senere så jeg PG-13 versionen i USA, og fuck den var virkelig bovlam i forhold til....

F.eks scenen med afhøringen i kælderen. I den unratede version langer han to metal syle ind i hans ben og siger meget bestemt, men roligt til ham "I need you to stay focused...! Are you focused!?"


Det fede er at man føler hans desperation mod uret i kampen for at finde sin datter.
Failure is a zero out.
Gravatar

#20 Riqon 15 år siden

#19 -

Tak for oplysningen. Jeg vidste ikke engang at det var den R-ratede version jeg havde set.
The only way to beat a troll is to not play their game.

Skriv ny kommentar: