Hvad kan man sige om James Camerons “Terminator 2: Judgment Day”, som ikke allerede er blevet sagt? Den snart 20 år gamle genreklassiker stimulerer både sanserne og intellektet og gør stort set alle sine artsfæller til skamme. Både denne nyudgivne Blu-rays transfer, lydspor og ekstramateriale imponerer. Et must for enhver fan.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 BN 12 år siden

Tænk sig, at man cirka 2½ år efter kan finde på at lave en slags P.S. til en diskussion! ... Ja, men man er vel ikke filmnørd for ingenting? ;-)

Følgende ord fra The Insider, som jeg lige stødte på, fik mig bare til at tænke på noget ret væsentligt:

The Insider (21) skrev:
De er nødt til at begå et indgreb, ændre hans indstillinger, ligesom man gør på en computer, og dermed synes jeg, at karakteren mister noget... et gran af menneskelighed, som gør det mindre specielt, at han pludselig og helt på egen hånd lærer værdien af et menneskeliv, og endnu mere opmærksomhed rettes mod det faktum, at terminatoren ikke får en samvittighed, han får bare mulighed for at modtage nogle nye 0'er og 1'ere.


Selvom fremtidens oprørere har programmeret terminatoren til at beskytte John og Sarah Connor, så KAN den ikke få en samvittighed eller blive menneskelig helt af sig selv, og det af den grund som Kyle Reese påpeger i 'The Terminator' fra 1984:

"Listen. Understand. That Terminator is out there. It can't be reasoned with, it can't be bargained with...it doesn't feel pity of remorse or fear... and it absolutely will not stop. Ever. Until you are dead."

Kort sagt: Kun ved omprogrammering kan der ændres ved dens adfærd, kun ved omprogrammering kan den lære nyt. Den T-800-model, vi møder i Terminator 2 var (ligesom den i den første film) oprindelig programmeret til at dræbe alle mennesker. Oprørerne fik fat i et eksemplar og omprogrammerede den til at beskytte nogle mennesker og adlyde John Connor. Denne ændring kunne aldrig været sket af sig selv. Og det samme gælder, når Sarah Connor og hendes søn ændrer ved dens "hjerne" og programmerer den til at kunne lære nye ting.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: