Paul Greengrass har et sikkert greb om spænding såvel som karaktertegning, og hans visuelle flair (ligesom Doug Limans på “The Bourne Identity”) gør filmen både lækker at se på, samt tilfører en anderledes rå realisme. Cirklen sluttes på behørig vis i filmens sidste indstilling, og var man glad for de to første film, vil man helt sikkert også hænge med på dette stormridt. Noget tyder i hvert fald på på, at actionfilmen efterhånden er blevet voksen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 filmz-LBA 17 år siden

#49 Næh... Måske ikke. Men man behøver ikke at bruge et grimt sprog hver gang. Desuden så forstod du alligevel hvad jeg mente. ;-)
Gravatar

#52 filmz-Kadann 17 år siden

#51 -

Nåeh, men så kunne man jo bruge andre ord i stedet for selv-censur, hvilket virker lidt mere end almindeligt fjollet.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#53 Stiine 17 år siden

Har lige set alle tre film her i weekenden (havde kun set etteren før). Superfed trilogi og en fantastisk afslutning!

Eller kommer der en 4'er..??
You either die a hero or you live long enough to see yourself become the villain
Gravatar

#54 BN 17 år siden

Men man behøver ikke at bruge et grimt sprog hver gang.


Det får mig til at tænke på klassikeren med at det ikke er pænt at sige "pis og papir", men at man hellere skal sige "urin og dokumenter" ...

;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#55 HonoDelLoce 17 år siden

Så blev weekenden afrundet i selskab med Bourne Ultimatum, præcis som jeg havde glædet mig til i et godt stykke tid efterhånden. Nu sidder jeg så her, med en hovedpine lurende i baghovedet, blot ventende på at springe frem og sengelægge mig ved næste ryst med et kamera.

Ingen tvivl om, at det mest iøjefaldende ved filmen var den voldsomme kameraføring. Faktisk sad jeg det meste af filmen og tænkte at det var vildt, men det overskred ikke grænsen til at være på det sygelige - lige indtil hand-to-hand-kampscenen med Desh. Er du GAL jeg var nødt til at lukke øjnene flere gange og ønske at jeg havde bestilt plads på den bagerste række - det var ganske vidst kun 2 rækker bagved hvor jeg var placeret, men alt, der kunne hjælpe, syntes i situationen kærkomment.

Jeg havde faktisk ikke noget imod den såkaldte (i hvert fald herinde ;) ) shaky-vision, andet i den nævnte scene, men jeg kan sagtens se, hvordan det vil skræmme andre fra at blive lige så begejstret for filmen, som flere herinde er :)

Selve filmens indhold var jo præcis, hvad man havde forventet.. En masse de-store-jagter-de-små-som-jagter-svar-fra-de-store med en "realistisk" James Bond. Desværre synes den kære Bourne i filmen ikke at være helt så "realistisk" som har været tilfældet i de to tidligere film, og det gør, desværre, filmen lidt mindre seværdig. Jeg tog nemlig ind for at se Bourne som Bourne, ikke for at se Bourne som en ung McClane der lidet mærker at rulle rundt i en bil - det var Die Hard 4.0, jeg tog ind og så, da jeg ville se overdrevet drengerøvsaction uden den vilde realitetssans.

Matt Damon gør selvfølgelig præcis, hvad han ved, han skal i rollen, som er gået hen og blevet hans "livs" rolle - den, han bliver husket på (i hvert fald i en rum tid). Den pludselige introduktion af Julia Stiles' karakter virkede, for mig, i hvert fald, for forceret og malplaceret, også selvom man på forhånd vidste, at hun ville være med i filmen. Jeg sad i hvert fald med følelsen af, at der var bedre odds for at få et paper-cut på en flødebolle, end at hun skulle træde ind i filmen da hun gjorde. Men fred være med det, uden hende ville plottet jo ikke kunne leve videre (eller - så skulle plottet jo være et andet) og når man nu alligevel havde glædet sig lidt til at se hendes dejligt bekymrede ansigt på det store lærred igen, ja, så lod jeg det passere forholdsvis hurtigt - også selvom hendes karakter faktisk anleder til flere uløste mysterier, end der i forvejen var.

Men når alt kommer til alt, så fungerede filmen fint, uden at hverken prange eller imponere - på nær selvfølgelig the-ultra-zooming-bat-binoculars, som, trods en størrelse svarende til en engangslighter, ikke havde problemer med at zoome flere hundrede meter ind og fokusere på en folio-mappe i A4-størrelse; den imponerede ganske gevaldigt, med efterskælv i form af et mindre latter-udbrud.

Jeg havde sådan håbet at se en film, der ville betage mig og give mig et mindre adrenalin-kick, som jeg så efterfølgende kunne tage hjem og give 5 eller 6/6. Men det kan desværre kun blive til en 4/6, og det er en lille en af slagsen - hvis jeg havde haft bare den mindste hovedpine i forvejen, var den røget på en 3/6 :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#56 elwood 17 år siden

Lige kommet hjem fra biffen er du gal et action drøn!

scenen på badeværelset var jeg hel vild med, kan satme tales om nærkamp, og det shaky cam synes jeg bare bidrog fantastisk til oplevelsen for mit vedkomne.

Også meget snedig måde at 2'eren og 3'eren faktisk har en scene der forbinder dem, hvis jeg da opfattede det korrekt
Scene Hvor Pamela Landy, og Bourne snakker sammen, og hun "tilsydenladen" giver ham hans date of birth, hvor det i virkeligheden er adressen på Treadstone, stedet hvor det hele startede


Jeg var godt underholdt og ja 2007's Største Actionbrag ingen tvivl herfra.

Den "forholdsvis" realistiske stil, som filmen holder bidrage også godt til oplevelsen
Der hvor jeg lige umiddelbart studsede lidt var scenen med Politibilen, som Bourne ender med at total smadre med sig selv inden i
men hey det er jo film 8-)

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#57 filmz-DocDoom 17 år siden

55: hvis din balancenerve er så sart, så er det godt, at du ikke er jagerpilot :-) Scenen med Desh holder 100%!
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#58 HonoDelLoce 17 år siden

#57

Kan ikke lige helt se, hvad sammenhængen mellem min balancenerve og hovedpine ved synsforstyrrelser er, men fair nok. Kan overhovedet ikke se, hvor i alverden du dog skulle have fået en idé om, at jeg skulle have interesse i at blive jagerpilot fra - for det må du da have, siden du bringer det på banen?

Og jeg har skam heller aldrig sagt, at scenen ikke var god - blot at kameraføringen er for voldsom deri. Selve kampen er fantastisk god, og jeg er vild med "stilheden" under hele kampen, som får det til at virke meget mere.. Nært..?
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#59 thomas040 17 år siden

glimrende fllm... musikkens "tema" lød nu som snydt ud af næsen på G.I. Jane... men det er nok bare mig
Failure is a zero out.
Gravatar

#60 thomas040 17 år siden

#56 ang den scene...
hvis du bemærkede det (det var vist mindre end et sekund), så ser man jason lægge sig ned vandret på begge sæder og vikle sig selv ind i sikkerhedsselerne, lige inden sammenstødet... så jeg forstod egentlig godt at han kunne gå der fra
Failure is a zero out.

Skriv ny kommentar: