Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.
Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.
Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter
#111 filmz-Bruce 16 år siden
#112 Outbound Sith 16 år siden
Og jeg er en blå flodhest... ;)
Fox Mulder
#113 Zelle 16 år siden
Jeg gik ind med enorme forventninger, og en lille frygt for at jeg ville blive skuffet på grund af netop dette.
Men, men men... De blev da godt nok indfriet.
Jokeren var meget mere "neddæmpet" end jeg troede den ville være, men det gjorde det bare meget mere skræmmende. Det er en så dejlig rolle, og han bliver fremstillet som en totalt anarkist, der vil fremhæve det fordævrede ved mennesket. Det er super skræmmende. Og Heath Ledger gør det fremragende, men siden der er skrevet så meget om hans præstation (endda inden premieren) vil jeg bare sige, at han er perfekt, men om han skal have en oscar, vil jeg først danne mig en mening om til januar, når jeg har set alle de andre præstationer fra året.
Bale er dejlig fantastisk igen, og det samme er Oldman, Caine og Freeman. Maggie Gyllenhall er en klar forbedring fra Katie Holmes, men jeg er dog ikke meget for skuespillerbytte, og ville stadigvæk have foretrukket hende igen, da jeg syntes hun var OK i etteren. Eckhart er også i fuld hopla som Dent, og de fik virkelig vist en god skildring af hans figur, og Jokerens sejr over ham. (Sad næsten og småklappede i hænderne, da Dent lå med siden af hovedet i diesel).
Meget modigt at lade Rachel dø, og ekstremt uforventet. Så vildt at Jokeren bytter om på adresserne. Den så jeg slet ikke komme :)
Etteren var en fantastisk film, som kun haltede et sted, og det var ved det mikrobølgevåben, som ikke ramte vand i menneskekroppen.
Der er desværre en ting ved TDK, som også trækker ned på samme måde. At omdanne alle byens mobiltelefoner til sonarer blev sgu lidt for meget. Men en så lille fejl kan jeg godt leve med ;D
Den bliver derved takteret til en 5,7/6 og derved afrundet til 6/6 :)
Hvorvidt den er bedre end etteren kræver minimum ét gensyn.
Den er, sammen med etteren, den bedste superheltefilm til dags. Jeg vil dog nok ikke kalde den verdens bedste film (i forhold til imdb diskussionen).
Og som Bruce sagde i #111, så var touren idag et ægte mesterværk ;D
#114 Highland Park 16 år siden
Men et mesterværk er det bestemt ikke.
Og jeg er enig med Doctor Doom i betragtningerne angående problemerne omkring klipningen og kameraføringen i den forrige films actionsekvenser. I denne går det noget bedre men det halter stadig flere steder. Især i
Visuelt var den næsten mere kedelig at se på end den forrige film. Jeg vil til enhver tid klart foretrække en Batman-film med Roger Pratt eller Stefan Czapsky som cinematographer end Wally Pfister. Men naturligvis har det meget med filmens, og ikke mindst Nolans, overordnede visuelle stil at gøre. Den passer bare bedre til film som Memento og (især) The Prestige end til The Dark Knight.
Tempoet kniber det også med i det første lange, jævne stykke af filmen, hvorimod det, når det endelig går løs med Sturm und Drang i sidste halvdel, fungerer langt bedre mht. spænding og intensitet. Der når det i passager virkelig at runde svimlende højder. Herligt.
Men jeg køber altså slet ikke den der med, at
Og Ledger gjorde skam en tilpas skræmmende figur, men en mesterlig præstation synes jeg ikke, at det var.
Derudover forekom det mig at være en lidt for abrupt og utilfredsstillende afslutning på Joker-plottet, men det skyldes vel, at man dengang optagelserne fandt sted havde planer om at have Jokeren med i den næste film i serien. Man kunne bare have gjort mere ud af at berette om hans videre skæbne. Men det er jo ikke godt at vide, hvilke planer de har med den tredje film i rækken...
Generelt synes jeg, at filmen led under en af Nolans svagheder: at han laver håndværksmæssigt veludførte film, som dog ind imellem har det med at blive for sterile i udtryk og følelsesmæssige gennemslagskraft. En del af hans stil utvivlsomt - og en smagssag om man kan lide det eller ej. Ind imellem bliver det bare for kedeligt for mig.
Det var lidt spredte - og langt fra alle - tanker om en nyligt fordøjet oplevelse. Og ikke et ord om Burtons Batman-film, selv om jeg stadig foretrækker hans fortolkning - og Nicholsons Joker. ;)
Nå, hvor er de rådne æg og tomater? :P
#115 Highland Park 16 år siden
Men måske jeg er den eneste, der vidste så lidt?
Hvis ikke synes jeg da, det ville være fint, hvis admin. lige smækkede et par spoiler-tags omkring lidt mere af teksten. For andres skyld. :)
#116 filmz-BrotherJack 16 år siden
Jeg vil vædde min gamle hat på at du ikke kommer til at give den over 5/6!
#117 Benway 16 år siden
#118 Highland Park 16 år siden
#119 Benway 16 år siden
#120 BN 16 år siden
Undskyld. Jeg kom selv med en mild indvending mod elwood's afsløring, så jeg burde naturligvis have brugt spoiler-markering ved de andre sætninger også!
Men jeg må dog give elwood ret i, at selve spoiler-emnet faktisk er blevet afsløret andetsteds i al den presseomtale der har været .... muligvis endda af Nolan selv.
Edit: Ja, det står bl.a. at læse her ... MEN LÆS DET IKKE, HVIS DU IKKE ØNSKER AT FÅ AFSLØRET VISSE VIGTIGE DELE AF HANDLINGEN I 'THE DARK KNIGHT'.