Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.

Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.

Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Killkaj 15 år siden

Så kom den!! :D

Skal lige læse :b
Gravatar

#2 elwood 15 år siden

Og det blev pludselig det meget svære at vente til i nat 8-)

Go anmeldelse der kom vidt omkring alle aktørene.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#3 Yoda 15 år siden

Jeg venter med at læse den til i morgen efter mit stævnemøde med Batman og Jokeren :-)
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#4 Petrescu 15 år siden

Jeg venter med at læse til jeg er kommet hjem fra Imperial på lørdag. Der er længe, længe til..
Gravatar

#5 Yoda 15 år siden

#4

Troede ellers, at du ville være blandt de første, Pedro ;-)
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#6 filmz-Kragmose 15 år siden

Jeg glæder mig ubeskriveligt meget.. kan slet ikke få tiden til at gå :D
Gravatar

#7 tiany 15 år siden

Kære Filmz
Jeg har lige opnået en ny dyb respekt for dig. Jeg havde inderst inde frygtet top-karakteren og en anmeldelse der bare præg af det seneste års medie-hysteri omkring den her film.
Du og især anmelder Bjørn har givet mig lyst til at se The Dark Knight og det selvom jeg var lige ved at opgive fordi jeg simpelthen var så træt af at høre om filmen.
Tak - Mange tak for karakteren 5/6 der faktisk har overbevist mig mere end hvis den havde fået 6/6 :)

p.s. trak I lod om hvem der skulle ind og se den/anmelde den, kunne forestille mig at der ikke var mangel på frivillige :D
Valar morghulis
Gravatar

#8 filmz-DocDoom 15 år siden

That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#9 cansi 15 år siden

Skal se den 23.59 Biocity Århus...

Sjovt nok nævner anmeldeleren slet ikke om Christian Bale. Ik´ misforstå mig, flot anmeldt. Dejlig karakter :D .... men synes du kommer lidt for hurtigt igennem...
Gravatar

#10 elwood 15 år siden

#9 måske for at undgå spoilers...

Eller også er Bale bare dyb kedelig i filmen 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: