Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.

Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.

Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 tranberg 15 år siden

Pragtfuld anmeldelse - ærlig, trods de store forventninger.
The end is closest to the beginning
Gravatar

#12 cansi 15 år siden

# 10

Bale, kedelig... Elwood!
Gravatar

#13 elwood 15 år siden

#12 Bemærk Smiley'en

hehe, it was a joke.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#14 cansi 15 år siden

# 13

Har godt set den...

Ey, Elwood. Du skrev på et tidspunkt herinde at hvis man skulle klæde sig ud til premieren, skulle man tage de tidligere film tøj på, holder du stadig fat i det....

Gravatar

#15 elwood 15 år siden

#14 Hehe jeg har ændret det lidt som sagt går jeg mere casual, det biver ikke så meget en udklædning, mere en slags film joke.

Det var min faste Bioven som jeg skal ind og se den med sener der forslog det, men det blev kke til noget fordi han ku ikke komme i nat, men ja vi havde tænkt os og komme som The Dynamic Duo anno 1960'eren 8-)

I nat bliver bare lidt morskab for mig selv 8-)

Btw. har du set ham Her

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#16 cansi 15 år siden

# 14

jeg overvejede at købe denne her og komme med den i nat, men jeg tror bare jeg tager min joker t-shirt på og nyder filmen efter 3 års vente tid.

Gravatar

#17 elwood 15 år siden

#16 Hehe sounds good.

samme her med at nyde filmen.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#18 Michael Andersen 15 år siden

Vi starter med filmen i morgen kl. 15.00 og der er pt. kun kommet en bestilling til den forestilling - så jeg håber virkelig på at han er udklædt :) Hvor sjovt kunne det ikke være, hvis han har Joker-maske og det hele på, og så kun være den eneste der tropper op ;)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#19 Horrormaster 15 år siden

hmm jeg kommer i sorte shorts og en sort skjorte med ting fra campangen jeg har fået.

fra Citezens for Batman, fik en lille æske for nogle uger siden med nogle ting i :) så hold udkig efter en bil med The Dark Knight Banner på imorgen omkring halv 10 i Århus cinemaxx.



FREDDY FOREVER!!!
Gravatar

#20 cansi 15 år siden

hehe. fed. Er det din?

Her er min

Skriv ny kommentar: