Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.
Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.
Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter
#121 Benway 16 år siden
#122 Highland Park 16 år siden
#120: Det er også muligt, at jeg har læst det eller hørt om det og derefter bare lykkeligt fortrængt det, men jeg havde nu allerhelst set filmen uden at vide det først.
Men tak for din forståelse.
#123 BN 16 år siden
Også jeg. Jeg forstår ikke helt Christopher Nolan på det punkt. Hvorfor holdt han ikke tæt?
#124 BN 16 år siden
#125 filmz-stente 16 år siden
6/6.
#126 filmz-Kragmose 16 år siden
Jeg blev nødt til at finde en bænk at sidde på. Jeg var lettere forpustet, selvom jeg havde siddet ned i 2½ time.
Aldrig har en film blæst benene så langt væk under mig.
#127 filmz-halsted 16 år siden
En stjerne cast der leverer varen med Ledger som flødeskum på toppen. Jeg sad og fik gåsehud over hans præstation som The Joker. Det er uden tvivl en oscar værdigt!
Jeg kan ikke forstå kritikken fra US kritikkere af filmen som langtrukken. Man sidder jo på kanten af biografstolen helt frem til slutningen!
Eneste minus er:
Det trækker dog ikke ned i min karakter!
6/6
#128 elsotho 16 år siden
Den film er SÅ gennemført!!! Der er kræset for alle detaljer, og det er ikke kun Ledger der formår at lyse op på det hvide lærred.
Han er ikke alene om denne film. Nej alle yder et fantastisk sammenspil der, igennem Nolans arbejde, går op i en højere enhed.
Jeg har ikke oplevet noget lignende i biffen siden jeg så LOTR 1-2-3 (hvilket, i mit univers, var toppen)
#129 The Insider 16 år siden
Anyhow - selvom jeg frygter, at en hær af fanboys vil optrævle min adresse og slå mig ihjel/tilsvine samtlige tekster, jeg skriver i fremtiden, fordi jeg ikke vil give filmen topkarakter, kommer her min uforbeholdte mening :-) Jeg er enig med Bjørns (Flaming Homer) karakter. The Dark Knight er en fremragende film. Den overgår Begins. Det er en af genrens største kronjuveler. Dog ikke dén største. Bedste film nogensinde? No way. Top 20? No way. 62-63 stykker? Lyder fair.
Jeg synes først og fremmest, at The Dark Knight fornemt bygger videre på den første films fundament, mens den samtidig formår at adskille sig væsentligt fra forgængeren - nøjagtig ligesom de bedste fortsættelser derude. Filmen var enormt stemningsfuld, velspillet og underholdende i lange perioder. Starten var eminent. Effekterne mageløse. Bale var veloplagt. Det var en skam, at Caine kun medvirkede i meget få minutter, men han udnyttede hvert eneste minuts screentime til at charmere. Aaron Eckhart syntes jeg næsten var ensemblets bedste del (kommer til Ledger om lidt), og måden, den overordnede historie integrerede karakteren Harvey Dent ind i dens fortælling om moral, etik og lov, var simpelthen genial.
Jeg var VILD med filmens coda, men som helhed syntes jeg, at slutningen var enormt forhastet og rodet. Faktisk fik jeg et lynhurtigt flashback til Batman Begins, der ligeledes pludselig (og unødvendigt) gik op i 5.-gear i dens sidste akt. Derudover følte jeg, at filmen var for lang. Jeg kunne godt have været foruden 15-20 minutters scener.
Flere af karaktererne blev udnyttet bedre end i sidste omgang - især Jim Gordon, som Oldman endda portrætterede med en anelse mere overbevisning end tidligere. Men Dawes virkede overflødig. Langt mere overflødig end i den sidste film.
Ledger var god. Nej, han var fremragende. Men en Oscar? I don't know. Jeg vil gerne se resten af de nominerede i aktion først. Og her kommer et par kontroversielle kommentarer, som garanteret vil få en Fatwa underskrevet asap :-) Jeg syntes, hvis han endelig skulle nomineres, at det skulle være for birolle. Han havde slet ikke den prominente rolle, jeg havde håbet.
Med al respekt for manden, fordi jeg synes vitterligt, han var en af sin generations største skuespillere. Hans præstationer i Monster's Ball og Brokeback Mountain ville jeg begge kategorisere blandt mine absolutte favoritter fra de sidste 10 år, og han måtte gerne være blevet Oscar-belønnet for én eller begge. Men Jokeren er en af den slags roller, der er - efter min mening - lette for naturtalenter som Ledger. Lidt ligesom Hoffman i Rain Man. Day-Lewis i My Left Foot. Deres felts sædvanlige "rammer" er så slørede (især dem her i The Dark Knight), at en mand som Ledger sagtens kan give den gas og overspille, uden at det tager meget effort. Og på trods af alle udtalelser om det modsatte, så følte jeg undertiden lidt, at Ledger til tider havde kørt på autopilot. Hans evindelige håndbevægelser, mundslikkeri etc. virkede af og til en anelse karikeret for mig. For konstrueret og gennemtænkt. Det var ikke ligesom i Monster's Ball og Brokeback, hvor Ledger forsvandt i rollerne. Her kunne jeg "mærke" møtrikkerne køre bag hans øjne og se, hvordan han bare lod sin mimik overtage roret.
Men fornem var han altså trods alt. Og afsindig morsom og frygtindgydende på samme tid. Ved ikke, om alle mine kommentarer giver klar mening, men jeg er også netop hjemvendt, og filmen er trods alt overvældende. Det er et sansebombardement af format. Men den kunne altså have været bedre.
Over and out :-)
#130 filmz-Justin 16 år siden
Hvem kunne forestille sig en der kunne ta over som Joker ?? Jeg synes ikke jeg kan forstille mig nogen anden.
#114 og jo Highland Park... Det var mesterligt og ikke at samligne med den gamle joker... slet ikke. skam dig ;-P
MEN folkens.. hvem skal tage over ?? Nicolai Lie Kaas ? (Joke, why so serious :)