Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.
Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.
Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter
#131 MOVIE1000 16 år siden
#132 dome 16 år siden
For pokker hvor er al den hype velfortjent. Følte simpelthen at filmen gav og gav hele vejen igennem.
6/6 herfra... klasser bedre end den forrige som stadigvæk var et fantastisk bud på hvordan en superhelte film skal strikkes sammen.
#133 filmz-protoZ 16 år siden
Fuck han spiller Jokeren godt!
#134 Blueberry 16 år siden
#135 Patriarch 16 år siden
Jeg kan godt se man kan se det sådan. Men det er kun Alfred der læser brevet. Montagen viser blot Batman for at sætte brevets indhold i perspektiv.
#136 Chili bom bom 16 år siden
Udover det...goddamnit en fed film. Jeg var mere end underholdt og jeg bliver nød til at se den snart igen. Den film kan ikke beskrives kort og mit hovede er et stort mess lige nu, så jeg kommer muligvis med en lille anmeldelse når jeg er blevet klar i hovedet igen :)
6/6
#137 MTK 16 år siden
Ellers en fantastisk underholdende film, hvor jeg rigtig gerne ville ha' set noget mere til Caine.
#138 filmz-BrotherJack 16 år siden
Det er en underholdningsfilm der fungerer 100%
En rigtig 5'er!
Du behøver ikke undskylde. Alle behandler den som om den er mere, og selvom den gerne vil være mere med moralsk vrøvl og allegori, er den alligevel for overfladisk til overhovedet at blive taget i betragtning i Top200 af bedste film nogensinde.
Kan dog ikke følge din kritik af Ledger. Havde slet ikke den oplevelse. Den præstation ER noget særligt. Han overgik filmen for mig.
#139 database 16 år siden
The Dark Knight. Suværen film, ingen dybdegående detaljer, 6/6
#140 The Insider 16 år siden