Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.
Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.
Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter
#351 ks 16 år siden
Vi var desværre i en mindre sal (den eneste der passede med det tidspunkt vi var der på), så jeg fik ikke mulighed for "big, bigger and biggest" følelsen af de store biografer herovre i denne omgang og er ligeledes heller ikke 100% på, at den var digital. Af en lille sal var den dog fremragende, og meget bedre end "små sale" jeg har oplevet hjemme i Danmark.
Men for fanden, hvor var der koldt!
#352 filmz-DocDoom 16 år siden
#353 filmz-LBA 16 år siden
Da jeg kom ud igen, var jeg mundlam! Ikke nok med, at dette er den bedste "Batman"-film, jeg har set, så synes jeg også, at den lever op til sin forgænger, og er endda en lille tand bedre. Den rangerer allerede blandt mine favoritfilm. Den er et mesterværk. Jeg kunne virkelig ikke sætte en finger på noget, som jeg var utilfreds med, og det kan jeg stadig ikke. Plottet, skuespillet, effekterne, musikken etc.; det hele fungerer bare! De få fejl, som "Batman Begins" måske led af (eks. Katie Holmes) er blevet rettet op i denne film.
Heath Ledger er genial i rollen, som Jokeren. Hans præstation er helt anderledes end Jack Nicholsons i "Batman" fra 1989. Det gør ikke noget. De er gode på hver sin måde. Desuden, så ville Nicholsons version ikke rigtig passe ind i Christopher Nolans version af Batman-universet.
Ledger er skræmmende og fascinerende som Jokeren. Man bør virkelig overrække en ærespris til ham, for denne præstation. Det er virkelig en stor rolle han har spillet, inden hans alt for tidlige død. Resten af holdet spiller også fænomenalt. Både gengangerne fra den forrige film, men også de nye ansigter.
Selvom at filmen varer 2½ time, så fandt jeg den spændende og underholdende hvert et sekund. Den er et mesterværk. Derfor får den alle seks stjerner af mig. Se den!
#354 BN 16 år siden
hehe. Morsom dobbelttydig replik.
#355 Lawman. 16 år siden
#340:
1. Kan godt se hvor du vil hen, og det er da også beundringsværdigt og modigt for den sags skyld, at flytte fokus så meget. Ledger & Eckhart brillerer jo, så det er jo ikke sådan at deres scener trækker ned på kvaliteten af filmen, personligt ville jeg bare gerne have set lidt mere til Batman. Men det kommer vi jo så nok til i næste film, nu hvor det ser ud til at ingen af de to skurke er med igen, dog muligvis Dent:)
2. Også enig, synes dog bare det er heldigt at det altid lige flasker sig for ham. Mht. til nedkørslen er jeg dog lidt uenig. Fint nok at de er lokkemad, men at køre ned hvor de er rene skydeskiver er sq ikke så smart, derudover ryger der rimelig mange folk på den aktion - ikke videre hensigtsmæssigt...
3. I rest my case;)
#349 - ks:
Så skulle du sq have været i Cinemaxx i århus igår - sad og kampsvedte i to en halvtime, det var max træls! De kan godt tage at gøre lidt mere biografgæsternes velvære, men det behøver selvfølgelig ikke at være arktiske tilstande som de amerikanske biografer åbenbart er:)
#356 ks 16 år siden
#357 Riqon 16 år siden
#358 filmz-Bruce 16 år siden
Og så er denne lille video ganske sjov og harmløs.
#359 BN 16 år siden
MESTERVÆRK
Lad mig i flæng nævne hvad jeg særligt nød ved filmen:
- historien er fortalt med et suverænt overblik
- Batman er stadig den person man følger mest.
- man føler at der står langt mere på spil den her gang.
- filmen har en gennemført mørk og dyster tone, hvilket fint understreges af billedsiden.
- underlægningsmusikken er perfekt.
- endnu mere action, og megen variation i kampscenerne.
- Heath Ledger's præstation ER virkelig en sand tour de force. Den er fuld af uforudsigelig galskab og psykopatisk vold, samt absurd og kulsort humor. Se blot hans mimik lige udenfor en bygning, som han sprænger i luften. ... Den ene scene efter den anden indskriver hans Joker i filmhistorien som en af de bedste skurke og en af de mest groteske, helt igennem sorte figurer man nogensinde har set.
- Gordon træder virkelig i karakter den her gang, og hans rolle fylder meget mere.
- et bankrøveri citerer - omend kun med et par detaljer - Michael Mann's "Heat", og sandelig om ikke netop William Fichtner (der i "Heat" spillede Van Zandt, som blev frarøvet sine værdipapirer af De Niro's bankrøver-team) spiller en bankmand, der gerne vil vogte over bankens penge. :-)
Jeg giver den karakteren 6/6.
#360 filmz-Erlingur666 16 år siden
346 er du digter eller hvad. eller et eller andet.
og foresten har du jeg ikke vred. et bosse navn ikke godt. Men jeg syndes ikke at de lyder som et homo sekuselt navn.
JA I MIN KLASSE SYNDES JEG ER REDTEDERET. ikke hvordan man skriver det.