Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.
Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.
Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter
#71 Syndrome 16 år siden
Den største faktor i filmen må selvfølgelig siges at være Heath Ledger. Hans præstation er intet mindre end genial. Hans ”små” karaktertræk, er gennemførte, og jeg ville nærmest ønske han havde mere tid foran kameraet – og det er selvfølgelig trist at der ikk kommer noget mere i fremtiden. Om han kan gå ind og tage en oscar, skal jeg ikke kunne sige – jeg håber det da. Det er ikke på den cheasy-agtige måde, men fordi jeg gang efter gang, blev overrasket over hans præstation. Der er selvfølgelig stadig mange film tilbage i året, og meninger kan nå at ændre sig – tror dog ikke det sker.
Aaron Eckhart gør det også fantastisk flot, og man bliver slugt af hans historie igennem filmen. Det samme skal selvfølgelig siges om Freeman og Caine, der igen leverer noget utroligt.
Maggie Gyllenhaal som Rachel Dawes er også et skridt frem i min bog – måske endda flere skridt. I hvert fald bedre end Holmes.
Bale er stadig perfekt til rollen, og er uden tvivl (igen) den bedste batman til dato.
Nu har jeg dog skrevet en smule om de individuelle præstationer, og man kan måske se hvor jeg er på vej hen af. Filmen fungerer godt som en helhed, og jeg er som altid vild med Nolan’s måde at fortælle tingene på. At filmen varer 2½ time, kan absolut ikke siges at være for meget, da jeg på intet tidspunkt følte nogen form for kedsomhed. En af de små ting jeg var glad for, var måden musikken og alt lyd nogen gange bare stoppede, til fordel for nogle gennemførte scener.
Noget jeg dog godt kunne tænke mig, var at have set mere fra Batman Begins – nu tænker jeg mest på det Arkitektoniske (er det ikke dét det hedder?) :)
Jeg må indrømme at jeg havde store forventninger da jeg gik ind i biografen her til aften. Jeg må dog også sige, at den indfriede dem alle med stor stil. Som mig og min ven også snakkede om da vi forlod salen, må det være umådeligt svært at lave en fortsættelse, der kan leve op til de 2 foregående.
6/6
#72 The Watcher 16 år siden
#73 filmz-Joker 16 år siden
Hvis Nolan vægler at lave en 3'er tror jeg ikke han kan forvente at slå den her, men så igen byggger han faktisk ikke op til en i den her som han gjorde i den første, den slutter lidt negativt for Batman men en åben og god slutning efter min mening.
Jeg giver den 20 ud af 10 :)
#74 filmz-DocDoom 16 år siden
Jeg mener da i øvrigt ikke, at jeg i #51 "sviner" Batman Begins til, eller skriver, at det "ødelægger" filmen. Jeg skrev, at det fik filmen til at halte lidt, og i øvrigt sluttede jeg med at bemærke, at den var det hidtil bedste forsøg.
At jeg så ikke var ultra imponeret over den som helhed udelukker mig vel ikke ganske og aldeles fra at forvente noget stort af The Dark Knight... :-)
#75 elwood 16 år siden
Jeg synes nu det passede godt ind, for mig og se er de med til og vise at The Joker ikke kun er et nat menneske, der er noget xtra skræmmene for mig når en skurk også optræder ved dagslys.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#76 filmz-DocDoom 16 år siden
#77 elwood 16 år siden
#78 BN 16 år siden
Det er da Gordon! :-)
#79 filmz-DocDoom 16 år siden
#77: alternativt kunne det være Draguuuula i Coppolas film, hvor Coppola lader ham rende rundt i dagslys. Så skal der altså lægges et seriøst lag zinksalve :-)
Det er iøvrigt en dødssynd, at du ikke kan kende ham - det er fra en af mine all time favorites! :-)
#80 elwood 16 år siden
8-)