Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.

Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.

Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 tiany 15 år siden

#29 Se #8
Og lær at lave links ordentlig ;)
Valar morghulis
Gravatar

#32 AkA 15 år siden

Den her er da sejere; The Joker :)
Har selv lige købt to stk. Skulle ankomme i morgen, hvis der ikke er for mange problemer i tolden. :P
Gravatar

#33 filmz-theassociate 15 år siden

#31 - Woops, så jeg ikke i første ombæring..
Synes altid den link kode laver ged hver gang jeg laver et link :)
Gravatar

#34 elwood 15 år siden

#32 jeg nu godt tilfreds, synes det hel vildt at alt tøjet på ham er "fungerene" der er ikke noget af det som bare er malet på, der er self. også lidt tilbehør som Bankrøver masken, knivene, Joker Kort.

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#35 Kyllingebenet 15 år siden

haha, og folk er allerede begyndt at stemme på filmen..
Gravatar

#36 frankdrebin 15 år siden

#34 vil det sige at man kan tage ALT tøjet af ham ;)
Gravatar

#37 elwood 15 år siden

#36 suk...

8-)

I thought you did all that back when you were a Boy Scout Leader.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#38 frankdrebin 15 år siden

#37

Det... Var dengang!

;)

#28

Jeg har selv købt nogle af de der Movie Masters figurer fra Dark Knight. Regner med at gemme dem og se om jeg kan sælge dem på et tidspunkt :)
Gravatar

#39 Michael Andersen 15 år siden

#23 Den med Batmans dødsfjende, Joel Schumacher? :) En inspiration deraf?
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#40 elwood 15 år siden

#39 you've got it, og det er ganske simpelt, så det er kun ment som en slags joke for folk der kender lidt til de forskellige instruktør af Batman filmene.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: