Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.

Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.

Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 Michael Andersen 16 år siden

#40 Ham? :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#42 elwood 16 år siden

#41 det er slet ikke så Udspekuleret eller fiks det jeg laver, det er en nødløsning, here's a hint

men jeg har dog ligeså rodet hår som Tim Burton hehe.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#43 Patriarch 16 år siden

Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig.

Hvad er dine anker?
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#44 chandler75 16 år siden

# 43 Han skriver: "Helt uproblematisk er det dog ikke, for i en kompliceret og seriøs fortælling om kriminalitet stikker en mand iført et flagermuskostume unægtelig ud som teatralsk og måske endda også en anelse barnagtig."
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#45 Petrescu 16 år siden

# 5 Jeg sad også klar til at bestille i morgen d. 8 juli, men min bifpartner til denne film er min kæreste, så det blev en mere normal biografaften, men ikke med min gode vilje ;)
Gravatar

#46 Patriarch 16 år siden

Right. Den missede jeg.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#47 filmz-zirdox 16 år siden

Nu har jeg glædet mig siden den første teaser..

Den er hvad jeg, som Batman Begins fan ( ikke Tim Burton tak ) - har ventet på siden .. "has a taste for the theatrical"

Den dybeste respekt for Chris Nolan. En mand der kan forstå at film skulle ville noget mere end bare at underholde!
Gravatar

#48 Highland Park 16 år siden

#44: Det argument forstår jeg så til gengæld ikke. Hvorfor noget teatralsk ikke skulle kunne passe ind i en kompliceret og seriøs fortælling om kriminalitet.
Det finder jeg blot tiltalende. At sådan en fortælling ikke nødvendigvis skal forankres i ren og skær realisme.
Og nu er det jo en Batman-film, vi har med at gøre.
Ville han foretrække, at Batman ikke var med? ;)

Eller kan vi nøjes med at skære vingerne af ham?
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#49 Horrormaster 16 år siden

Hmm det er sku skide trels at The Movie Master serien ikke kommer til danmark vill ellers gerne hvae denne The Joker Figur

men de er sku lidt for dyre på ebay.
FREDDY FOREVER!!!
Gravatar

#50 frankdrebin 16 år siden

#49 hvis du kigger godt efter rundt omkring på ebay kan du godt finde dem til $15-$20 stykket..

Jeg gav selv omkring 170kr for figuren plus fragt fra USA.

Skriv ny kommentar: