Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.

Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.

Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#81 filmz-DocDoom 16 år siden

#80: Ja, vampyrer optræder ofte i mindre gyder :-)

(ok den var plat)
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#82 filmz-smedt-meister 16 år siden

Alt for nice glæder mig bare helt vildt til i aften:)
Søren og Lasse har dårlig filmsmag.
Gravatar

#83 elwood 16 år siden

#81 hehe Nå skal vi lige få den her tråd på rette kurs igen.

Ser frem til en propfyldt Blu-ray med alt mulige guf på, og især Heath Ledger fordi det er virkelig dedikation til arbejdet.

Han er jo frygtløs, som Mr. Nolan har sagt.

Jeg kan slet ikke forstille mig, hvis de vil ha The Joker med i en 3'er, alle vil jo blegne i sammenligning.

Så derfor håber jeg på [spoiler]At de ligesom der snakkes om køre videre med Two-Face he is not dead, og så bare siger at The Joker er på Arkham

I øvrigt munter med henvisninger der var til The Killing Joke i filmen ( som den jo delvis vidst var baseret på) Så var det aligevel godt jeg nåede og læse den inden filmen 8-)

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#84 BN 16 år siden

#83 - elwood:

Jeg kan slet ikke forstille mig, hvis de vil ha The Joker med i en 3'er, alle vil jo blegne i sammenligning.

Nå, så fik du lige afsløret, at Jokeren ikke dør. ;-)

Men bortset fra det, tror du så også at alle andre vil blegne, når Jokeren spilles af en anden skuespiller?

[Spoiler tag indsat af red.]
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#85 elwood 16 år siden

Kan ikke tage det mere hehe, den der tror jeg jeg lader slip by, der har jo været mange artikler om hvad de ville gøre i 3'eren med The Joker, og jeg var slet ikke i tvivl om at han overlevede selv.

Nå med Det af vejen hehe, det jeg mente var at Heath Ledgers Præsentation i filmen, jeg har svært ved og se nogen overtage den rolle, kan godt være de vælger og gøre det, men jeg har svært ved og se hvem der sku ku erstatte ham. Uanset hvem det er får han en tung arv og løfte om man vil
Gravatar

#86 tiany 16 år siden

Kevin Smith anmelder The Dark Knight og taler i det hele taget om Batman:
http://www.slashfilm.com/2008/07/22/filmcast-ep-9-...
Valar morghulis
Gravatar

#87 cansi 16 år siden

Jeg ved ikke om i lagde mærke til det. Men så i hvad der stod på joker kortet som var den falske batman som ræmte borgmesterensvindue(fuck jeg fik et chok, ligesom alle i salen) Der stod Will the real batman please stand up. Hva er jokeren, Eminem fan? :D

Men fedt at Nolan brødre tager meget fra The Killing Joke så fantastisk... Og til dem som har set film.

Hvilken fortid fortrækker i?

Faren: Lets put a smile on that face

Konen: She can stand the sight of me
Gravatar

#88 elwood 16 år siden

#86 Nice har lige lyttet til det ang Two Face, obs læs kun hvis man har set filmen.

Da Kevin Smith nævnte det med om Two Face var død eller ej, kom jeg til og tænke på at det jo kan gå begge veje, de kan vælge og bruge Two-Face igen i 3'eren, man ser jo ham kun lægge på jorden, så de kan sagtens siger han overlevde og simplthen bare placeret ham på Arkham

Blev også meget overrasket over at Two Face ikke var det sidste vi så, og at han faktisk havde en reel slutning, og ikke som mange havde troet og læst alle mulige steder med at han blot blev afsløret til sidst, det viser bare hvor gode WB er til og holde på hemmeligheder i det her tilfælde.

hehe morede mig mere over [spoiler]Kartoffelskrælleren da de tømte The Jokers Lommer

None of them 8-)

The Joker skal ikke ha en baggrundshistorie, så jeg vil ikke vælge hehe.

Hehe yep jeg fløj også op i sæddet da det skete

Og så synes jeg det var ret munter at The Mayor I gotham City, blev spillet af Nestor Carbonell, som jo spiller Batmanuel i serien The Tick med Patrick Warburton.
Gravatar

#89 filmz-Bruce 16 år siden

Jeg har det bare som om at anmelderen ville trodse 'hypen' omkring filmen og ikke bare give den fuldt hus, selvom den fortjener det.

Se nu bliver der adderet lidt mere interessant til den allerede heftige diskussion om TDK :) Jeg ser en sjov tendens, at TDK for flere må være den "hellige graal" og at der må ligge noget andet bag, fortrængning af ens personlige subjektive mening, når man ikke vælger at "rette ind" efter majoriteten.

Hvis 95% ikke kan se genialiteten i Picassos billeder men 5% kan, er de så bare på tværs?

Hvis 95% af forbrugerne køber Britney Spears og 5% ikke, er de 5% så bare på tværs?

Kommentaren "... selvom den fortjener det" kan for at sige det mildt, ikke bruges til noget!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#90 filmz-DocDoom 16 år siden

Det er lige gået op for mig, at TDK ikke er dette.
That's no moon. It's a space station.

Skriv ny kommentar: