Faktisk er de største værdier ved dvd-udgivelsen af “The Mist” ikke at finde i selve filmen, men derimod blandt de tekniske specifikationer, hvor både billede, lyd og ekstramateriale stikker ud. Det gør filmen som sådan ikke, og selv om der er strejf af både underholdning og mere dybfølte passager, så letter tågen desværre aldrig. Dertil er “The Mist” for forudsigelig og for traditionel.
#71 Kruse 14 år siden
#72 filmz-Bruce 14 år siden
Jeg mener nu, at den opgave struktur, som ligger til grund for måling af IQ, er håbløst ensidigt fokuserende på logik, af enten matematisk art, tal- eller figurmæssigt. Ihvertfald de målinger som jeg gennem tiden er blevet forelagt. Den afledte effekt af et IQ tal skal man ikke underkende. En høj IQ kan så absolut være interessant som en tendens for, at personen har flair for logik i flere dimensioner. Men i sig selv siger IQ ikke så meget om at forstå det i livet, der virkelig har betydning. Jeg kender én som er medlem af Mensa og det hjælper ikke just altid på hans forståelse af film logik, tværtimod kan det ofte virke som en barriere for at forstå selv simple forhold.
Film forståelse er sjældent baseret på logik a la, "hvis du har 3 spande og der hver ½ time fyldes 15 liter i en beholder og 4 liter forlader ...". Tværtimod skal der ofte gøres brug af livserfaring, empati og evnen for indlevelse, hvor man har forståelse for menneskers situationer, muligheder og valg, en forståelse, som konstant bliver konfronteret via en given films billedsprog og det underliggende plot. Jeg vil formode den mindst egnede matematik og figur logiks tænkende person, stadig kan være godt kørende, når der skal fortolkes film.
#73 ChrisNoe 14 år siden
#74 filmz-ab 14 år siden
nahh, den køber jeg nu ikke. Jeg elsker godt nok selv filmen, men har faktisk også mødte kloge folk, der ikke kunne lide den. Så du kan ikke stille tingene så firkantet op. The Mist er ikke en svær film at forstå, selvom den rummer spændende ting. Og hvornår er man så intelligent? :-)
#75 filmz-Bruce 14 år siden
Umiddelbart ser jeg ikke plottet i The Mist, som særlig svært at regne ud eller følge med i, men man fik belyst nogle temaer ret interessant og slutningen var god. Jeg har svært ved at se det særlige behov i denne for høj IQ, men generelt hjælper det jo altid på et filmsyn at være intelligent. Men om det er IQ'en, som skal være udslagsgivende i bedømmelse af intelligens for forståelse af film ... det mener jeg ikke.
#76 Notional 14 år siden
Ik testen tester f.eks. ikke musikalsk-, intrapersonel- eller interpersonelintelligens.
#77 Notional 14 år siden
Især slutningen er så fed, at Stephen King har sagt, han ønskede han selv havde sluttet den sådan. Skæbnen er ganske enkelt for grusom.
Caveat emptor: Hold jer fra den danske BD udgivelse af filmen, der i ekstrem idioti er lagt ned i 1080i50, hvilket indfører 4% speedup, ligesom PAL DVD'ere. Hvor ekstremt evnesvag skal man være, for at genindføre et problem, der reelt er fjernet ved indførelsen af HD? Hva Midget Ent?
#78 ChrisNoe 14 år siden
I må selv om, hvor længe i vil rode rundt og læse hvad jeg og Bruce skriver i stedet for at forstå det. Det jeg skriver er ikke firkantet.. Det er bare et spørgsmål om, hvorvidt man ønsker at forstå det. Jeg kender godt til, og er enig i jeres pointer. De har bare ikke så voldsomt meget at gøre med det jeg skrev :)
#79 evermind 14 år siden
Point taken - jeg har respekt for, at folk kan give en undskyldning. :)
Jeg var vist lidt hurtigt oppe af æsken den aften, så undskyld herfra også.
#80 Ericmase 13 år siden