“There Will Be Blood” er betagende filmet med adskillige blændende sekvenser. Dens visuelle skønhed understøttes glimrende med Radiohead-guitaristen Johnny Greenwoods ukonventionelle og bemærkelsesværdige musik, der supplerer perfekt til den foruroligende stemning.

Filmen kulminerer i en slutning, der utvivlsomt vil dele vandene. Går den for langt og over i det rene overspil? Måske – den ligger i hvert fald lige på grænsen til det. Sker der her en udvikling, der er et urealistisk postulat? Næppe, for det forudsætter, at realisme har været filmens mål fra starten, hvilket ikke er tilfældet. Hvis man træder et skridt tilbage og betragter helheden, bliver det tydeligere, at filmen ender præcis, hvor den hele tiden har været på vej hen og uundgåeligt må ende. At se “There Will Be Blood” er som at se en trafikulykke udspille sig, som man ikke kan berøre eller forhindre. Man ved, det må og skal ende galt, men man kan ikke af al vold og magt tvinge sig selv til at kigge væk.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 Benway 16 år siden

#50

Det er han næppe, men det er måske ikke lige tydelig for alle, og jeg ville ikke afsløre det for dem der ikke vil have den slags at vide i forvejen.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#52 lagoni 16 år siden

#51 - jeg synes ellers det bliver vist ret åbenlyst da man møder ham første gang, men sådan er det at være lidt klogere end gennemsnittet ;)
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#53 Spanner 16 år siden

#50+51

Det er da klart helt fra starten, at HW er barnet, der tilhører ham, der dør i oliebrønden lige i starten af filmen.

Jeg kan slet ikke se hvordan det skal kunne være en spoiler for nogen, men sådan er vi jo så forskellige
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#54 sluppermand 16 år siden

I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#55 filmz-Scarface 16 år siden

Den bedste film jeg nogensinde har sit i biografen udover The Departed.

Sublimt spillet af Daniel Day-Lewis.


6/6
Oasis' nye album "Dig Out Your Soul" ude i oktober 2008
Gravatar

#56 filmz-Bulldog 16 år siden

Hvad er ikke blevet sagt om denne film? Den er unik og fængslende, men jeg må dog også, med stadig stor begejstring, sige at Kubrick-inflydelsen er meget tydelig her. Men fuck det, filmen har sin helt egen tone og vi ser endelig en stor Hollywood-film der kaster det guide-agtige-narrativ ud i skraldespanden, og giver en lang og hypnotiserende beskrivelse af en syg side af mennesket.
"Historien" skulle ikke have været mere "subtil" for min skyld, og jeg mener på ingen måde den er moralsk, da den ikke fokuserer på den narrative fortælling og derfor heller skelner mellem rigtig og forkert. En føle-film uden lige, der giver dig forståelse, eller nysgerrighed efter at forstå, dette kraftulde og besynderlige individ. Derfor er jeg ikke enig i anmeldelsens kritikpunkter, og vil give den 6/6, uden tøven.
Jeg var vild med "No Country.." som er en fantastisk og sjælden set amerikansk produktion - med filosofiske aspekter. Dette viste sig dog at være meget større filmkunst, der rammer på et næsten berusende metafysisk niveau.
Gravatar

#57 Zabriskie 16 år siden

Jeg kan ikke lade være med at falde i koret der synger "mesterværk" om denne film. Jeg har sjældent set noget lignende.

Filmen er proppet med scener der printer sig ind på nethinden og har hjemsøgt mit sind adskillige gange siden jeg så den.jeg er ligeledes hamrende uenig i annmelderens idé om manglende subtilitet i filmen. At gøre filmen til et anklageskift mod religion og kapitalisme er meget forsimplende.

Plainview var for mig på ingen måde et monster fra start af. Først da han ikke holder sit løfte angående velsignelsen af boretårnet begynder han at vise sin korumperede side, og derfra går det støt nedad bakke. Men netop det komplekse i Plainviews karakter gør filmen så forrygende. Forholdet mellem Plainview og hans påståede søn er tydeligvis dybfølt og alligevel sender han ham væk efter han er død, og slår hånden fuldstændig af ham mod slutningen. Også det usagte om Plainviews karakter fylder så fantastisk i filmen. Filmen glimrer jo i fraværet af et forhold mellem en kvinde og Plainview, og flere gange nægter han at tale om sin fortid. Manden har helt sikkert skelletter med i bagagen som er med til at gøre ham til den han er.
At filmen skulle være et antikapitalistisk anklageskrift er jeg ikke enig i. Men får et tydeligt indtryk af den velstand olien og kapitalen giver til et sådant lokalsamfund, og de ægte kapitalister, mændene fra "Standard Oil" som Plainview sådan foragter, bliver jo ikke lige frem sat i et negativt lys.
Ligeledes religionen synes jeg også bliver fremstillet meget nuanceret.
Der er selvfølgelig den egocentriske og magtsyge Eli som repræsentant for "the church of the third revelation", men Eli viser sig jo lige præcis svag i troen, helt tydeligt i slutningen hvor han slækker på sine principper for pengenes skyld, men i det hele taget igennem filmen. Alt handler for ham om at få peng og magt. Den nye vej skal gå til kirken, han skal have pengene af Plainview og så videre og så videre.
Scenen hvor han angriber og ydmyger sin far understreger tydeligt dette; hans far, der på alle måder er fremstillet som ren i troen har i sin blåøjede naivitet afgivet landet til PLainview, og Eli går bananas. Hvorfor? Har de det dårlige end før. Næ, men Eli vil have del i al den rigdom der sprøjter op af jorden.

At PLainview skulle være inkarnationen af den rene kapitalisme er jeg goså uenig i. I scenen hvor han taler med "broderen" om sit forhold til andre mennesker har han en helt fantastisk linje hvor han siger noget i retning af:
"I'm a competitive person. I want every one else to fail"
Hvor enhver rendyrket kapitalist jo ville sige "jeg vil vinde" er Plainview så styret af sit had til mennesker at det er ikke det det handler om for ham. Han vil se alle andre tabe. Hvad der gør den selvsamme scene så fantastisk (især anden gang jeg så den) er også at mens Plainview afslører alle disse forfærdelige syn på livet og menneskeheden åbner han samtidig for første gang op og ærlig, både over for publikum og overfor andre mennesker, nemlig broderen som han hurtigt får et fortrolighedforhold til.
Denne åbenhed giver en en utrolig miks af sympati og foragt for Plainview, som jo netop er et utroligt ensomt menneske.
Denne pludselige fortrolighed til broderen viser med al tydelighed hvor meget Plainview har brug for et andet menneske, som han siger: "I cannot do it alone, with all these people".
Da broderen så viser sig at være en fupmager når Plainview det totale sammenbrud og står ikke længere til at redde.
Denne utrolige beskrivelse af ensomhed og manglen på et menneske at være fortrolig med, gør samtidig filmen til et af de bedste kærlighedsdramaer jeg har set. Netop den totale mangel på kærlighed og hengivenhed i PLainviews liv er den største cadeau til selvsamme kærlighed man kan forestille sig.


Meget kan siges om denne film, men at den ikke skulle være subtil kan jeg bestemt ikke er erklære mig enig i. Med alt skrevet ovenover synes jeg selv jeg har måttet ty til forsimplinger og generaliseringer om en film der på ingen måde er er simpel.

Jeg kan ikke huske hvornår jeg har set en bedre film.
Le temps détruit tout
Gravatar

#58 Zabriskie 16 år siden

Undskyld mængden af tyrkfejl og lignende, indlægget blev skrevet i hast
Le temps détruit tout
Gravatar

#59 sluppermand 16 år siden

#57 Well put, helt enig!
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#60 filmz-bullettooth 16 år siden

Jeg kan simpelthen ikke finde ud om jeg skal hyle med, eller spille rasmus modsat...... På den ene side kan jeg godt se at det er barsk rammende historie, men på den anden side syntes jeg også historien halter flere steder, mangler mere information om Plainview´s barndom og bagrund, syntes den springer underligt i historien ind imellem og så virker den langtrukken, .... men det kan også være at det er det der er filmens styrke....at man netop ikke får penslet det hele ud og meget er overladt til tilskuerens fortolkning ,.....jeg bliver nød til at se den igen, før jeg kan komme med en oprigtig vurdering.
--------- for rent ---------

Skriv ny kommentar: