“There Will Be Blood” er betagende filmet med adskillige blændende sekvenser. Dens visuelle skønhed understøttes glimrende med Radiohead-guitaristen Johnny Greenwoods ukonventionelle og bemærkelsesværdige musik, der supplerer perfekt til den foruroligende stemning.

Filmen kulminerer i en slutning, der utvivlsomt vil dele vandene. Går den for langt og over i det rene overspil? Måske – den ligger i hvert fald lige på grænsen til det. Sker der her en udvikling, der er et urealistisk postulat? Næppe, for det forudsætter, at realisme har været filmens mål fra starten, hvilket ikke er tilfældet. Hvis man træder et skridt tilbage og betragter helheden, bliver det tydeligere, at filmen ender præcis, hvor den hele tiden har været på vej hen og uundgåeligt må ende. At se “There Will Be Blood” er som at se en trafikulykke udspille sig, som man ikke kan berøre eller forhindre. Man ved, det må og skal ende galt, men man kan ikke af al vold og magt tvinge sig selv til at kigge væk.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 duuk74 16 år siden

Nå så fik jeg også set den. Og det var desværre ikke rigtig min kop te.
Jeg kan godt se nogle filmiske kvaliteter i den, men jeg fandt den langtrukken, oppustet, og musikken gik mig faktisk på nerverne meget af tiden.
Den var et fint karakterstudie, men den fangede desværre ikke mig. ..æv havde ellers håbet på en stor oplevelse.
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#42 filmz-Kragmose 16 år siden

Nåh! Det ser ud som om den ikke går i nogen biograf inden for 100 kilometers afstand! Død og helvede =(
Gravatar

#43 JannikAnd 16 år siden

Den er værd at rejse længere for.
Gravatar

#44 Zabriskie 16 år siden

#28 Hvorfor synes du "No Country for OLd MEn" er eskapistisk`?
Le temps détruit tout
Gravatar

#45 filmz-keyser 16 år siden

#44 'No Country' har helt sikkert filosofiske undertoner, og den bearbejder også nogle åbenlyse tematikker, dog føler jeg stadig, at det er underholdningen der er i højsæde. Filmen spiller mindre på det komtemplerende, f.eks. sheriffens perspektiveringer og filosoferinger over nutiden & fremtiden, som egentlig ER omdrejningspunktet i McCarthys roman. Coen brøderne er underholdere. De laver film fordig de elsker at fortælle historier, og fordi det at skabe et alternativ univers appeller til dem. "There Will Be Blood" er derimod malet så stærkt med symboler og metaforer, at dens underholdningsværdi afhænger af, hvorvidt man synes dens idiosynkratier appellere.
Everything begins and ends at exactly the right time and place.
Gravatar

#46 filmz-Is 16 år siden

#44
Ordet eskapisme betyder: flugt fra virkeligheden og den problemer

Det er jo næsten hele konceptet i NCFOM :-)
Gravatar

#47 jessup 16 år siden

En fabelagtigt film. Især Lewis fysik i årtiets skuespillerpræstation er meget overbevisende.

Filmen er langt hen af vejen let tilgængelig uden at være banal og slutningen skære pointen ud i pap.

Uden at vide det tror jeg at scenen med Plainviws falske bror hvor han snakker om hans konkurrence gen er optaget til sidst - at Lewis forklare så meget i hans raseri til sidst er måske lidt mere eksternalisering af bevæggrunde end nødvendigt. Sagt på en anden måde uden scenen med broderen ville slutningen i denne form virke mere urgent.


Filmen giver minder om adskillige film: Citizen Kane, Elmer Gantry m.fl
This is just until June
Gravatar

#48 DarkLight 16 år siden

Fortjent oscar til Lewis, men resten af filmen sagde mig ikke det store. Helt klart nummer 5 på min Top 5 liste i bedste film katagorien i år.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#49 filmz-keyser 16 år siden

#46 præcis! Det var det jeg hentydet til, i 28# ;)
Everything begins and ends at exactly the right time and place.
Gravatar

#50 lagoni 16 år siden

"Snart rejser Plainview dertil med sin søn H.W., hvis mor omkom under fødslen." -
det passer da ikke det er ret tydeligt ret hurtigt at det ikke er hans søn.


- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.

Skriv ny kommentar: