“There Will Be Blood” er betagende filmet med adskillige blændende sekvenser. Dens visuelle skønhed understøttes glimrende med Radiohead-guitaristen Johnny Greenwoods ukonventionelle og bemærkelsesværdige musik, der supplerer perfekt til den foruroligende stemning.

Filmen kulminerer i en slutning, der utvivlsomt vil dele vandene. Går den for langt og over i det rene overspil? Måske – den ligger i hvert fald lige på grænsen til det. Sker der her en udvikling, der er et urealistisk postulat? Næppe, for det forudsætter, at realisme har været filmens mål fra starten, hvilket ikke er tilfældet. Hvis man træder et skridt tilbage og betragter helheden, bliver det tydeligere, at filmen ender præcis, hvor den hele tiden har været på vej hen og uundgåeligt må ende. At se “There Will Be Blood” er som at se en trafikulykke udspille sig, som man ikke kan berøre eller forhindre. Man ved, det må og skal ende galt, men man kan ikke af al vold og magt tvinge sig selv til at kigge væk.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 elwood 16 år siden

#10 hehe jamen det lyder jo herligt så 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#12 filmz-Crystalstar1200 16 år siden

# 11 Ser ud til vi atter må af med penge og komme i biffen ... i aften 8-)
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#13 Benway 16 år siden

#1 Han har en ret betydelig rolle, som han udfylder fornemt.

#3 Jeg tror ikke du vil mene, at jeg har spoilet noget når du ser filmen, men mange tak for rosen og god fornøjelse. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#14 filmz-Crystalstar1200 16 år siden

# 13 Skulle have set den men jeg var hjemme i US of A, men efter at have læst din anmeldelse, godt skrevet som altid, bestilte jeg fluks en billet til i aften, for den ændrede min holdning fra at vente på BD udgaven til at gå til premieren :)
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#15 BN 16 år siden

#3 - elwood:

jeg kender svaret m.h.t. DDL's figurs skæbne.

Svaret er her
ikke.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#16 Benway 16 år siden

#14 Takker. Jeg tror ikke du bliver skuffet. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#17 Mercadian 16 år siden

Angående anmeldelsen:

At der er tale om at slutningen er et skuespilsmæssigt 'overspil' er totalt uenig i. Der er i denne scene tale om to 'såkaldte' giganters fald. De hader hinanden så inderlidt, at det kun kan udspille sig i netop dette drama. Daniel Day Lewis er præcis så væmmelig som han skal være, idet han ydmyger og udspiller Dano og gør regnskabet i deres indbyrdes opgør til 2-1 i Day Lewis' favør.

Det er en fantastisk scene som fuldender en fantastisk film.

If practice makes perfect, but nobody is perfect, then why practice?
Gravatar

#18 Kruspe 16 år siden

Glæder mig fand'me... P.T. Anderson og Day Lewis sammen lyder til at være en mere eller mindre perfekt kombination...
You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig.
Gravatar

#19 filmz-Bruce 16 år siden

Takker Benway! Har ekstremt høje forventninger til denne siden jeg så traileren. Jeg regner simpelthen med, at det bliver årets film for mig, for traileren slog benene væk under mig, men er også bevidst om, at No Country er i samme klasse. Glæder mig!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#20 Michael Andersen 16 år siden

#17 Der er forskel på overspil. Arnold Schwarzenegger og Jessica Alba overspiller fordi de ikke er bedre, men der findes jo også bevidst overspil, som man kender det fra flere af Stanley Kubricks film. Slutningen i "There Will Be Blood"
vil jeg helt klart mene hører hjemme i den sidste afdeling bl.a. pga. slapstick i en meget alvorlig situation ala Robert Altman og slutreplikken er over-the-top i stil med "Dr. Strangelove". Er det overspil? Ja bestemt. Er det en skidt ting? Nej for pokker :)
Smile, you son of a bitch!

Skriv ny kommentar: