“The Thing” er mere end en habil gyser. Indimellem er den desværre så fokuseret på at ære sin forgænger og tilfredsstille dens fans, at den glemmer at diske op med nye påfund, men “The Thing” udgør knap to timers intens og chokerende underholdning. Som en yderst trofast fan af den oprindelige “The Thing” satte jeg personligt stor pris på at kunne vende tilbage dens uhyggelige univers. Både filmens billed- og lydside imponerer enormt på Blu-ray, og fans af både originalen og denne splinternye prequel vil formentlig nyde det velproducerede ekstramateriale. Alt i alt en glimrende udgivelse af en forbavsende hæderlig film.

Se også: Filmz TV: Interview med “The Thing”-instruktøren Matthijs van Heijningen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Nicki52 12 år siden

#30
Enig, jeg var helt skræmt over kvalteten for havde ventet lort på dåse.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#32 Batsy 12 år siden

De havde rent faktisk dukker, animatronics klar. Men de fik åbenbart besked på lave det i CGI
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#33 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Denne ligger nu på Netflix Canada, og jeg fik lejlighed til at se den.

Man kan læse, at det er en prequel, men hvis man ikke havde fået dette dikteret, ville jeg tro, at det var et forsøg på et remake. (Carpenters er som bekendt også et remake).

Allerede fra starten voldtager filmen den fantastiske stemning, som Carpenters film opbyggede. Carpenter havde modet til at lade det være en samling ubarberede mænd, der ikke havde set skyggen af en kvinde i lang tid, men i den nye præsenteres vi øjeblikkeligt for den søde forskerbabe. Fred nu med det; sådan skal det jo være idag, hvis filmen skal kunne tjene penge.

Men hvor Carpenter på genial vis afslørede lidt ad gangen om det fremmedes karakter og egenskaber; hvor publikum hele tiden var lidt foran filmens karakterer, men kun lige lidt foran; så får vi her allerede fra første færd tværret i hovedet, at der er tale om et rumvæsen. Dernæst får vi lynhurtigt afsløret, at rumvæsenet kopierer folkene; ikke blot får publikum afsløret det, men karaktererne får det også serveret. Endog på så usandsynlig kedelig vis, at det foregår i et mikroskop. Ud over at det så burde give sig selv, så skal forskerbaben ovenikøbet forklare det for sin kollega. Virkelig dræbende.

Ulrich Thomsen er klart den værste af karaktererne. Her er det ikke hans accent, der driller, for han har i det mindste fået lov at spille dansker. Tilgengæld er han så stereotyp, at man skulle tro, at det var en spoof-film. Fra første færd har han fået tildelt rollen som den forsker, der ikke vil dræbe væsenet, men studere det for at få nobelprisen mv. Han vedbliver tilmed at fastholde dette, selv da det er tydeligt, at deres liv er truet, og det er en kamp på liv og død.

I Carpenters film var der nogle totalt fede typer, som jeg kan huske hver især, selvom jeg ikke har set den i årevis. Der var et fedt spil mellem dem, og der var heller igen idioter. Selvom de ikke altid agerede logisk, så reagerede de som mennesker. En karakter som Thomsens er totalt utroværdig; foruden at den er set 1.000 gange før. Og de andre kan man bare ikke huske, så snart man slukker for fjernsynet. På nær der søde pige, men hende havde man hellere bare set halvnøgen i en romantisk film.

Det allerstørste problem med denne film er, at hvor det lykkedes Carpenter det sjældne at vise et monster ret tidligt i filmen, uden at det blev latterligt, så går det helt galt her. Carpenter forstod at spille på, at monsteret var foranderligt, så man aldrig vidste, hvilken form det ville tage næste gang. I den nye film følger monsteret samme slaviske formel fra første angreb, og der er ikke noget nyt under solen efter de første 20 minutter.

Blodprøvescenen i 1982-udgaven var et højdepunkt (et af mange), hvor man til sidste sekund sad på nåle for at finde ud af, hvem der var monsteret. I den nye films tilsvarende prøve-scene ved man det heller ikke. Desværre er man også fuldstændigt ligeglad, fordi man forlængst har mistet interessen for monsteret, karakterer og deres overlevelse. Man håber faktisk på, at de alle er inficeret, så filmen snart slutter.

Jeg giver 2:6 og ikke blot 1:6, fordi der dog er et par ret opfindsomme småting i, fx da monsteret har taget af af dem og løber afsted med hendes torso som en kæmpe, gabende mund med hugtænder, mens personens hoved dingler bagved som en apendix.

Min anbefaling er at gå langt uden om denne forglemmelighed og se Carpenters mesterværk, der holder 100 % i dag, selvom monsteret særligt i slutscenen fremtræder en smule bedaget.
Doctor Last Warning
Gravatar

#34 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

En anden ting, jeg synes var lamt, var at monsteret hele tiden var på jagt efter personerne, og at det hele tiden, også når det ikke var tvunget, afslørede sig selv. I 1982-udgaven var monsteret nærmere på flugt, og det prøvede at holde sig skjult og angreb kun, når det var alene med nogen, med mindre det var trængt op i en krog - som fx i blodprøvescenen og obduktionsscenen. I den nye forsøger man uden held at følge den sædvanlige formel, hvor monsteret er på jagt.

Måden de dræber monsteret på er decideret idiotisk. At en dum haj i dødens gab accepterer at få kastet noget eksplosivt ind i munden, er én ting. Men at monstere i utallige film også skal falde for dén, er idiotisk og uopfindsomt.


Til filmens forsvar skal siges, at den i det mindste prøver med et nyt take på flere fronter, hvad end man vil kalde den et remake eller en prequel. Det lykkes så bare ikke. Overhovedet.
Doctor Last Warning

Skriv ny kommentar: