”Du kan tage drengen ud af Boston, men du kan ikke tage Boston ud af drengen.” Det kunne meget vel have været taglinen i “The Town”, der ud over at være en hæsblæsende, intens thriller også fortæller dramaet om, hvor svært det kan være at bryde ud af den sociale arvs lænker. Med “The Town” har Ben Affleck ikke blot genfundet sig selv som seriøs skuespiller. Han slår også én gang for alle fast, at han er en instruktør, man skal holde øje med.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Andreas Ebbesen Jensen 13 år siden

Ja, jeg kan da prøve :)

Grunden til, at "The Town" ikke sniger sig op på 5 stjerner er bl.a. - som a@babo også nævner det - at der ikke er særlig meget nyt under solen. Det er god, gedigen Hollywood underholdning, med et spændende tema om, hvor svært det kan være, at ændre sin levevis. Men heller ikke mere end det. Filmen fungerer glimrende ud fra sine egne præmisser, og det er jo nok en smagssag, om man synes den skal have 4 eller 5 stjerner.
'I don't want to achieve immortality through my work. I want to achieve it through not dying' - Woody Allen
Gravatar

#12 Skeloboy 13 år siden

#11 - cool, tak, det giver fint mening. Synes nemlig, som andre også har nævnt, at din anmeldelse lød mere som en 5 stjerners :)
Gravatar

#13 BN 13 år siden

#11 - TheDudeAbides:

Tak for uddybningen. :-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#14 zamm- 13 år siden

En spoiler, det ved jeg ikke, men gør det nu alligevel sådan jeg ikke får en kniv i ryggen!
Ikke ligeså god som "Gone Baby Gone, men i hvert fald glimrende
Yo, homie. Is that my briefcase?
Gravatar

#15 filmzkim 13 år siden

Uuuh, så skal jeg da også ind og se den! :D
Gravatar

#16 filmz-Ice 13 år siden

Jeg har set The Town to gange i biffen, og første gang var en af de mærkeligste biografoplevelser jeg har haft. Det var ikke filmen der var noget i vejen med, og mit tidligere indlæg skrev jeg også min mening,
men der var noget i vejen med filmrullen, der havde den mest besynderlige kronologi. Filmen sidste halve time var konstrueret på en virkelig mærkelig rækkefølge. Efter Doug sagde ja til det sidste kup, sprang den direkte over til det endelige shoot-out. Dernæst var der et klip med hele crewet hvor Fergie The Florist fortalte dem om hvordan kuppet skulle foregå. HVAD FANDEN SKETE DER! Er der en der har spolet frem med lysets hastighed eller hvad? Fucking Biocity Taastrup! Heldigvis så jeg filmen igen, og havde en helstøbt oplevelse. :)
Gravatar

#17 RasmusFL 13 år siden

4 stjerner er også den retfærdige dom i mine øjne, primært fordi filmens slutning ikke er særlig opfindsom og sådan bare lader filmen sive stille ud. Til gengæld er den topunderholdende og i mine øjne ikke for lang overhoved.

Scenen hvor Jeremy Renners karakter

dør


er desuden en af de mest mindeværdige, jeg har set i år (colaen var genialt brugt).
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#18 Spanner 13 år siden

Jeg var mildest talt ikke imponeret

Alle i filmen synes at være enige om at gøre de mest stupide ting og handle komplet imod sund fornuft. Der er det altså ikke bare nok, at de er fra Charlestown.

Hvis man ser traileren ser det ud til, at der bliver gjort lidt mere ud af selve efterforskningen, men det har man valgt at klippe ud af filmen fordi ellers var de blevet fanget efter 10 minutter.

Mit største problem er, at der ikke rigtig var nogen jeg gad holde med fordi alle var så tåbelige. Jeg holdt lidt med Jon Hamm fordi han bare prøvede at gøre sit job, men han var bare så elendig til det, at jeg endte med at blive irriteret på ham.

Filmens andet problem er "kærlighedshistorien" mellem Rebecca Hall og Affleck giver ingen mening. Hverken i første del, hvor de "forelskes"
over historier om Halls døde bror og Afflecks manglende mor
. Da hun fortæller, at hun har fortalt alle sine veninder og familie om ham, har man ikke engang set dem kysse eller så meget som holde i hånd! Endnu værre er det i anden del
hvor hun af ikke nærmere definerede årsager pludselig tilgiver ham, at han tog hende som gidsel og var med til nærmest at invalidere gutten i banken (for ikke at tale om de andre røverier) samt at han har løjet for hende stort set konstant siden de mødtes


Biljagten var fin og det første røveri var veludført, men 80% af resten var noget skrald. Kriminelt underbrug af Pete Postelthwaite og især Chris Cooper

Det store shootout virkede som en tam efterligning af Heat, og jeg sad hele tiden med fornemmelsen af at Afleck gerne ville have skudt det på Fenway Park (FORDI HAN ER FRA BOSTON! som man skal have klasket i fjæset hele tiden), men ikke kunne få lov, så han måtte finde en skaldet parkeringskælder et sted.

2/6 for en god start og en psycho Jeremy Renner, men det er vist også hvad det kan blive til.

"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#19 MJP 13 år siden

Jeg synes at 4 ud af 6 stjerner er helt ok, det er bestemt en god film, men mangler lige lidt for at nå det sidste.

Den er klart seværdig!
Reggie: Jack, tell me a story...
Jack: Fuck you!
Reggie: Oh, that's one of my favorites
Gravatar

#20 ks 13 år siden

Interessant som meninger kan være så forskellige.

For mig er dette en er årets bedste film. En klassisk actionfilm, der rammer den perfekte balance mellem plot, karakterbeskrivelser, atmosfære og gedigent action håndværk. Det er rart at se, at der stadig er plads til de mere klassiske actionfilm, der honorer genren mere, end de gør grin med den. Her er ikke brugt unødvendige kræfter på actionscener, der fortsætter i en evighed, eller på humor, der alligevel er malplaceret, eller skurke og helte, der er fuldstændig karikeret. I stedet er det en tilbagelænet, eller i perioder meget fremadlænet, skildring af et miljø og en række karakterer fanget i denne verden.

Jeg er ikke den store Ben Affleck fan, men han gør det faktisk - underligt nok - altid bedst, når han selv har en hånd med i den karakter, han spiller. Måske har han en fin forståelse for sine egne styrker og svagheder, men han formår i hvert fald med denne film både at iscenesætte sig selv, dem omkring ham og filmens atmosfære hele vejen igennem som både skuespiller og instruktør.

Heat er den åbenlyse sammenligningsfilm, og jeg vil gætte på, at størstedelen, der elskede den film, også vil føle sig godt underholdt og inddraget af The Town.

Skriv ny kommentar: