I en lang sekvens vandrer planeter majestætisk over lærredet ledsaget af orkestermusik, og selvom det til tider kan være vanskeligt at gennemskue præcis, hvad der sker, er man alligevel revet fuldstændig med takket være den formidable billedpoesi. De mange effekter og CGI’en stjæler dog ikke filmen fra skuespillerne, og både Brad Pitt, Jessica Chastain og ikke mindst børneskuespillerne leverer alle førsteklasses præstationer. Det er svært at forestille sig, at nogen anden end Malick kunne slippe af sted med at lave en så eksperimenterende film som denne på så stort et budget og med disse skuespillere, men det er et lykketræf for os alle, at det er sket, for det er en stor, ekstremt ambitiøs og nærmest bindegal film, vi her er vidne til – men bestemt også en svært fascinerende en af slagsen.

Reaktionerne fra Cannes har allerede været delte, og mange vil da utvivlsomt indvende mod filmen, at den burde have været mere forklarende, mere afbalanceret og i det hele taget have opført sig mere som en almindelig film, og hvis Malick havde haft mere pragmatisk sans, var det da utvivlsomt også den vej, han havde valgt. Jeg priser mig dog mig lykkelig over, at den slags ikke er hans stærke side.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#81 JannikAnd 13 år siden

#80 - Har du fået set den?
Gravatar

#82 Fellaheen 13 år siden

#81 - Nej, men jeg er stadig vred på Frida!!!
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#83 Highland Park 13 år siden

Bruce (79) skrev:
Det er vist blot at konkludere, at Frida ikke kan benytte sig af "vi" og "publikum" for at skyde andre hendes forvirring i skoene.
Det er jo efterhånden standard i filmanmeldelser, at der rask væk konkluderes på andres vegne, om det så er "man", "publikum", "vi" eller lignende, der tages i brug.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#84 JannikAnd 13 år siden

#82 - Det har du ingen grund til, førend du har set filmen. Kom nu igang, sømand!
Gravatar

#85 Lord Beef Jerky 13 år siden

Jeg ryster op med 6 stjerner, og kalder denne film et mesterværk, som muligvis vil finde vej til min personlige top 10 efter et par gensyn. Jeg var fuldstændigt betaget og rørt dybt af filmen, og den indeholder den mest intense stilhed jeg endnu har oplevet.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#86 JannikAnd 13 år siden

#85 - That's my jerk!
Gravatar

#87 Lord Beef Jerky 13 år siden

#86 Ja, du skal sgu ikke være den eneste, der finder filmen her genial =)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#88 JannikAnd 13 år siden

#87 - DU er genial!
Gravatar

#89 Lord Beef Jerky 13 år siden

#88 Nej, DU er!!!
Gravatar

#90 JannikAnd 13 år siden

#89 - JEG er, og DU er, og [url= er!

Skriv ny kommentar: