I en lang sekvens vandrer planeter majestætisk over lærredet ledsaget af orkestermusik, og selvom det til tider kan være vanskeligt at gennemskue præcis, hvad der sker, er man alligevel revet fuldstændig med takket være den formidable billedpoesi. De mange effekter og CGI’en stjæler dog ikke filmen fra skuespillerne, og både Brad Pitt, Jessica Chastain og ikke mindst børneskuespillerne leverer alle førsteklasses præstationer. Det er svært at forestille sig, at nogen anden end Malick kunne slippe af sted med at lave en så eksperimenterende film som denne på så stort et budget og med disse skuespillere, men det er et lykketræf for os alle, at det er sket, for det er en stor, ekstremt ambitiøs og nærmest bindegal film, vi her er vidne til – men bestemt også en svært fascinerende en af slagsen.

Reaktionerne fra Cannes har allerede været delte, og mange vil da utvivlsomt indvende mod filmen, at den burde have været mere forklarende, mere afbalanceret og i det hele taget have opført sig mere som en almindelig film, og hvis Malick havde haft mere pragmatisk sans, var det da utvivlsomt også den vej, han havde valgt. Jeg priser mig dog mig lykkelig over, at den slags ikke er hans stærke side.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Slettet Bruger [3950638391] 12 år siden

Anmeldelsen er ikke dukket op på forsiden?
Danish representative at the 68th Venice Film Festival.
Gravatar

#2 Ericmase 12 år siden

PowerApocalypse (1) skrev:
Anmeldelsen er ikke dukket op på forsiden?


Det samme tænkte jeg :P
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#3 Twister 12 år siden

God anmeldelse :) Jeg glæder mig til at se filmen imorgen.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#4 Babo Rises 12 år siden

Lyder lovende. Og lyder som en slags Rumrejsen 2001.
Gravatar

#5 Bruce 12 år siden

Tak Benway :) Glæder mig riiiigtig meget til lørdag :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#6 Neranders 12 år siden

Glæder mig til at få den set engang, når den kommer på dvd/BD.
"My first girlfriend turned into the moon."
"That's rough, buddy."
Gravatar

#7 Spanner 12 år siden

Det ku' være man skulle ryge en lille bønne inden. Jeg plejer at kede mig ihjel under Malicks film, så kun blive bedre.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#8 Lord Beef Jerky 12 år siden

Hold kæft hvor jeg glæder mig... havde dog håbet på topkarakter herfra =)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#9 Nicki52 12 år siden

Det er noget *************** at den ikke bliver vist i Odense. Gider ikke til københavn for at købe en billet til en film. Venter på dvd'en hvis den ikke er på vej.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#10 Twister 12 år siden

Så fik jeg set den. Endnu en fantastisk film fra Mallick. Hans klart smukkeste film rent æstetisk efter min mening! Den scorer dog ikke den (næsten) perfekte karakter 9-10/10 men ender på en solid 8/10'er. Så jeg er egentlig ganske enig i de 5/6 stjerner. Filmen har masser af visuelt såvel som auditivt slagkraft og Mallick er poetisk på en fantastisk velfungerende og smuk måde endnu engang.

Fokus på det egentlige narrativ er et aspekt der dog for alvor er skruet ned i denne film, og det gør at jeg ikke kan give den fuld topkarakter. Filmen er klart et mesterværk, men et lidt stærkere narrativ ville have gjort filmen endnu mere fængslende. Følte også de sidste 15 minutter af filmen var lidt for langtrukne og Sean Penns karakter var for mig at se temmelig ligegyldig. Men en fremragende film, intet mindre, og en film der klart bør ses i biografen!

Rangerer filmen såleded blandt Mallicks andre værker:

1. The New World (9/10)
2. The Thin Red Line (8/10)
3. The Tree of Life (8/10)
4. Badlands (7/10)
5. Days of Heaven (7/10)
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang

Skriv ny kommentar: