“Troja” er ikke nogen nyskabende film, men løfter derimod arven fra forgange tiders episke storfilm på flot og medrivende vis. Der er storslået action, imponerende production design og farvefulde karakterer – alt sammen på højde mod Scotts “Gladiator.
#21 DarkLight 20 år siden
Den var en yderst positiv oplevelse, og de ~2½ time forsvandt som kujoner i kamp. Specielt overraskede Erik Bana, som leverer filmens bedste skuespil. Enten er han vokset efter Hulk, eller også fik han bare mere at spille med i rollen som Hektor.
Brad Pitt ligner ikke en person i sit es, men han var nu heller ikke dårlig. Han har bare gjort det bedre.
Filmen var mere actionpræget end først antaget, og det var godt at se.
5/6. Bestemt seværdig. Et Must i en stor biografsal og på et DVD hylde.
#22 cyberzed 20 år siden
Jeg vil dog straks skyde en stor pil igennem filmen og aldrig indkøbe den til min egen samling, for jeg synes hans forsøg på at sætte os ind midt i fustrationerne i en sådan kamp mislykkedes for han hopper lidt for meget rundt til min smag, jeg er klart mere til Gladiator hvis jeg skal se den slags fustration.
Jeg synes til gengæld heller ikke lyden levede op til mine forventninger til de her STORE slag.
Om historien holder skal jeg ikke kunne sige for jeg har aldrig rørt ved historie efter folkeskolen.
4/6 for god performance af Erik og Brad, dog havde jeg fornemmelsen af at det var en gang sovs der løber ud mellem fingrene efter jeg havde set den.
#23 filmz-Daedalos 20 år siden
utrolig positiv overrasket over den, efter nogle meget blandede
og efter min mening kritiske anmeldelser. Jeg er helt enig i
anmeldelsen her på siden, og den fortjener fuldt ud 5/6 hvis ikke
6/6. Som det er sagt flere gange, så spiller Erik bana rigtig
godt som Hector, og jeg synes også Brad pitt fylder sin rolle
helt ud som Archilleus. M.h.t til historien har jeg aldrig læst
noget af det fra digtene eller bøger, og jeg synes måske filmen
lægger lidt op til at man har kendskab til det, men det er en
mindre forseelse. m.h.t. til den episke følelse i filmen, synes
jeg den klarer det meget godt, idet at den er meget storslået,
slagene og sådan, men jeg synes stadig braveheart giver en
bedre episk følelse, pga der måske forklares mere om historien
og det er mere i centrum. Anyway fed film :)
How much does life weigh?
#24 filmz-karlerminven 20 år siden
Endnu engang tak! og jeg kan kun glæde mig til at komme ind og se den i morgen!
What is a not-joke?
#25 filmz-Ramses II 20 år siden
Nu skal det jo lige siges at jeg ville have svinet filmen til i storstil hvis ikke der havde været masser af kærligheds scener med!
Det er det der er den originale histories kerne, derudover er der heltehistorierne og sammenholdet... det er vigtigt essens...
Og ligegyldig hvad er de jo tvunget til at følge bare nogenlunde iliadens gang (Læste den da jeg var 9 :D )....
Btw...Achillies elsker er originalt Patroclus , he he ... hvorfor har de ikke lavet det i filmen :D
#26 fjols 20 år siden
Det eneste jeg kan sætte en finger på er den yderst stemningsfulde musik, der pludselig forsvinder da byen indtages...
#27 filmz-Shinigami 20 år siden
Selvom kampscenerne er imponerende opnår de mest dette i kraft af antallet af soldater, de formår ikke at blive så spændende eller medrivende som i f.eks. RotK. Primært fordi der mangler variation - hovedparten af scenerne er soldat mod soldat - her er ingen store elefanter eller nazguls til at variere actionen lidt (heldigvis :)) Et af filmen få delvist originale elementer er Achilleus' 'hop-og-slå'-trick, der ser meget flot ud.
En af filmens store styrker er IMO at man undgår at male et sort-hvidt billede af de to sider - der er selvfølgelig skurke og helte (Agememnon og Hektor som de mest fremtrædende repræsentater for skurken og helten) Trojanerne fremtræder mest sympatiske og som historiens offer, men samtidig vækker filmen alligevel en del sympati for Achilleus, på trods af hans arrogance og stolthed.
Troys brug af genkendelige elementer fra andre film går dog et skridt over hvad man kan beskrive som intertekstualitet og bliver i stedet til åbenlys genbrug - musikken lyder MEGET som i Gladiator, men mangler dog et storslået og genkendeligt tema/motiv som fænger. Desuden mindede starten, hvor Achilleus skal hentes i teltet lidt for meget om en vis hr. Bond, eksempel vis i Tomorrow Never Dies :) Og er jeg den eneste der fik flashbacks til slutningen af Fellowship of the Ring i en vis scene der involverer en bue og en håndfuld pile i en brystkasse?
Alt i alt: God flot film, men ikke specielt nyskabende eller original. Skal IMO ikke sammenlignes for meget med Illiaden. 4/6
#28 filmz--harpocrates- 20 år siden
Kampen mellem Achilles og Hector er helt klart det fedeste der sker i filmen!
#29 filmz-psmadsen 20 år siden
Jeg har ikke læst illiaden, kun noget kort historie om Achilles og Hector, så jeg skal ikke sidde her og sige hvor vidt den er troværdig eller ej. For sin vis syntes jeg også det er ret ligegyldigt ;)
Som helhed syntes jeg filmen fungerer perfekt. Jeg har intet imod musikken, cgi eller noget andet, alt syntes jeg fungerer som det skal, men som en anden tidligere nævnte syntes jeg også filmen mangler det der berømte krydderi der løfter den op i de højere himmellag.
Eric Bana specielt ER virkeligt Hector. Det er sjældent jeg er blevet så betaget over en karakter i en film, det skal han have. Dermed ikke sagt Brad Pitt, Peter O Toole, Sean Bean og de andre gør det dårligt, de kommer bare ikke helt i nærheden af Eric Bana her.
Eneste kikser på skuespillerfronten syntes jeg er Orlando Bloom. Han klarer kujonarbejdet godt nok, men syntes overhovedet ikke der er nogen kemi mellem ham og Helen. I det hele taget kunne jeg godt have tænkt mig en mere uddybet historie om deres forhold. Det er jo trods alt grundlaget for krigen.
Og Orlando Bloom med bue og pil. Hvem fanden kommer ikke til at tænke på ringenes herre så, og hader virkeligt at sidde og tænke på andre film når jeg er i biografen. I kan sige hvad i vil men jeg syntes bare ikke helt han fungerede i den rolle...
#30 filmz-karlerminven 20 år siden
Jeg synes så at en af de dårlige ting i filmen er at den Trojanske hest kun er med i ca. 5 minutter af filmen, og det er jo næsten den der er hele grunden til at grækerne "vinder" (for de vinder jo ikke helt, de mister begge deres konger og får kun nakket halvdelen af den royale familie) men de får da brændt Troja ned!
min vurdering af filmen er som her på siden også 5/6
What is a not-joke?