“Troja” er ikke nogen nyskabende film, men løfter derimod arven fra forgange tiders episke storfilm på flot og medrivende vis. Der er storslået action, imponerende production design og farvefulde karakterer – alt sammen på højde mod Scotts “Gladiator.
#31 filmz-cybercow22 20 år siden
#32 PredatorX 20 år siden
Udover det var jeg ret positivt overrasket over filmen. Brad Pitt demonstrerer endnu engang, hvorfor han er én af de absolut bedste skuespillere Hollywood har at byde på. Alle skuespillere var faktisk rigtig fede og overbevisende. Bloom var en pussy, men det er jo også meningen med det hele. Rart at se en film, hvor intet er sort eller hvidt, og hvor ingen er en direkte helt. Alle har mangler og svage sider.
Skulderklap til Wolfgang for fede billeder, sets og stærkt skuespil, og klart et stående bifald for FEDE kampe! Det var sgu cool at se noget HELT andet, end man er vant til.
Til alle der hælder for meget til at historien ikke har fuldt Illiaden til punkt og prikke... Hvornår lærer I at INTET nogensinde bliver genfortalt 100% korrekt. Der er noget der hedder kunsterisk frihed, i underholdningens navn. Og lige én ting: Illiaden er mere et savn/legende/ævlogbævl end historisk korrekthed. Lidt ligesom biblen. Whatever... Nu smutter jeg i seng.
#33 azathoth 20 år siden
Men jeg synes faktisk musikken er ok, nu hvor jeg har hørt den seperat fra filmen... så længe han stjæler fra hans gode tracks er det jo ok. ;)
#34 The Insider 20 år siden
Truer words were never spoken :-)
Ofte har han heller ikke noget imod at stjæle fra andre (*host* Glory *host*).
#35 Michael Andersen 20 år siden
Der er noget bizart i at Gabriel Yareds overmægtige bidrag til "Troja" kun findes i en halvdårlig kvalitet på en beskeden hjemmeside, og James Horners levn fra fortiden findes på en krystalklar CD-udgivelse, samt bliver hørt af de millioner af mennesker som går ind og ser filmen. Jeg ønsker virkelig at Yareds langt overlegne score kommer til sin fylde pragt på CD en dag.
Jeg håber også at udfaldet af al denne polemik omkring musikken til "Troja", bliver at Yared har opnået en større respekt hos filmfans, og Horners "13-dages opgave" har gjort det endnu tydeligere for folk hvor meget affald han generelt genbruger - okay det ikke affald alt sammen, men det er i hvert fald heller ikke gudbenådet nok til at blive brugt igen og igen.
Men kender man til Hollywoods historie, så er sandheden nok desværre at Yared har ødelagt noget af sit ry i Hollywood ved offentligt at hænge sine arbejdsgivere ud - og Horner har styrket sit ved at gøre dem en vennetjeneste.
#36 PredatorX 20 år siden
Enig, tror desværre heller ikke at hele den historie, gør noget godt for Yared. Det skulle da lige være at andre film skabere får lyttet til det originale score, og kan mærke styrken bag det. Jeg vil ihvertfald mene, at filmen havde fået et yderligere skub mod storhed, ved at have Yared scoret på. Det er originalt og gennemarbejdet på samme måde som Howard Shore´s score til LOTR. Virkeligt virkeligt ærgerligt. Og meget surt at han ikke selv ejer rettighederne til det.
#37 filmz-Proximus 20 år siden
Brad Pitt passer meget godt ind i hovedrollen - man ser bare alt for lidt til ham. Han bliver fejret som værende den største kriger i verden - men sammenlagt ser man ham i aktion i ca. 5 minutter.
Filmen er desuden langtrukken pga. de 2-3 ens slag mellem de to hære, og der er ingen overraskelsesmomenter i den.
Jeg tvivler på at den bliver en del af min DVD-samling.
#38 filmz-karlerminven 20 år siden
Og det er da noget pis det med at man kun ser Achilleus i aktion i ca. 5 minutter. Man ser ham da nakke ham manden i starten med lethed, kaste et spyd på Hectors "bodyguard" og så ser man ham da i (den lidt for seje) kamp mod Hector.
Jeg synes som før nævnt at filmen fortjener 5/6 stjerner/kameraer/point!
What is a not-joke?
#39 Oksen 20 år siden
En ting som jeg ikke bryder mig om er den måde de snakker på i filmen - den virker for højtidelig og kunstig. Samme trælse måde de snakker på i Ringenes herre. Det irriterer mig meget.
Men det er jo et valg de har gjort
#40 chandler75 20 år siden